Nei - denne plasseringen var ikke så smart

Nå må de kalle tilbake biler for å rydde opp.

Lincoln plasserte startknappen på sin MKC skrått under skjermen i midtkonsollen. I ettertid har de kommet til at både plasseringen av selve knappen og utformingen er feil, dermed må de kalle tilbake biler for å endre på dette.
Lincoln plasserte startknappen på sin MKC skrått under skjermen i midtkonsollen. I ettertid har de kommet til at både plasseringen av selve knappen og utformingen er feil, dermed må de kalle tilbake biler for å endre på dette.

På de fleste nybiler er det nå slutt på å starte bilen ved å stikke nøkkelen inn i tenningslåsen og vri rundt. I stedet er det startknapp som gjelder.

Først var det sportsbiler og de mest eksklusive premiumbilene som hadde dette. Men som det gjerne går innenfor bilbransjen: Når noe tar av, filtreres det fort nedover i modellutvalgene og blir "allemannseie".

Trafikkfarlig plassering 

Dermed forventer de fleste nybilkjøpere å kunne starte og stoppe bilen ved å trykke på en knapp. Men det i seg selv er ikke alltid like enkelt.

Noen biler har fått kritikk for at det kan være kronglete å finne startknappen før man har blitt "kjent" med bilen. Andre - som Lincoln-SUVen MKC - for at plasseringen rett og slett kan være trafikkfarlig.

BMW-en mangler bare én innstilling

Slå av motoren i fart

Det siste kan kanskje høres merkelig ut, men Lincoln og eierselskapet Ford tar nå kritikken til følge og kaller tilbake rundt 13.000 eksemplarer av bilen.

Årsaken er ifølge Ford at startknappen er plassert for nært andre knapper i midtkonsollen, slik at man uten å ville det kan komme til å slå av motoren i fart. 

Og det kan få skumle konsekvenser, blant annet at airbager kanskje ikke slår ut ved en eventuell kollisjon. 

Også øvrige sikkerhetsssystemer kan bli berørt.

- Direkte useriøst å selge en bil med dette problemet

GM har også problemer ...

Fords erkerival General Motors ( GM) er midt inne i en massiv tilbakekalling av biler, på grunn av for svake tenningslåser. Bileiere med tungt nøkkelknippe, har her opplevd at tenningen har slått seg av, av seg selv.

Slik sett ligner disse to tilfelle på hverandre, selv om det hos GM er snakk om vanlig tenningslås, mens det er startknappen som volder Lincoln problemer.

Luksusmerke 

Lincoln skal bytte ut hele modulen startknappen er festet på, hos bilene som blir tilbakekalt. Dette gjøres uten noen kostnad for bileierne.

Ifølge Ford skal de ikke være kjent med noen ulykker eller dødsfall som følge av feil bruk av startknappen.

Lincoln markedsføres hjemme i USA som Ford-konsernets luksusmerke. Det er i dag ingen import av Lincoln til Norge, men det ruller likevel en god del eksamplarer på våre veier, da i hovedsak av eldre årgang. 

Tommy fant drømmebil for hele familien i California

Bilen overlevde historiens mest omtalte attentat