Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Det finnes en anstendig leir med høylytte motstandere av BMW X6. Når de ser at det nå er noen andre som har bestemt seg for å følge opp konseptet – stor SUV med firedørs coupe-design – river de seg ganske sikkert i håret av frustrasjon. 

X6 skapte nemlig furore da den kom. Den var uvanlig lite praktisk til å være så stor. Designet var så brautende at det grenset til vulgært – og motorutvalget var ikke akkurat egnet til å blidgjøre miljøvernere.

Les også: Se hva Mercedes har funnet på her

Salgsuksess

Dette var rett og slett bilen for de som hadde mye penger, var mer opptatt av å synes i trafikken enn å få plass til mest mulig bagasje – og som ikke brydde seg døyten om at andre ristet på hodet over bilvalget deres. Og slik bilkjøpere var det tydeligvis mange av.

Salget har nemlig vært over all forventning. Og det har Mercedes også fått med seg. Nå skal de stjele sin del av kaken. Oppskriften er den samme: Diger SUV med sterkt fallende taklinje og et machio utseende. GLE Coupe heter den. Nå er verstingversjonen klar:  GLE Coupe AMG S!

Stor SUV - med sterkt fallende taklinje for å ligne på en coupe. Konseptet høres kanskje banalt ut, men dette har vært en oppskrift på suksess for BMW. Nå vil Mercedes ha sin del av kaka.
Stor SUV - med sterkt fallende taklinje for å ligne på en coupe. Konseptet høres kanskje banalt ut, men dette har vært en oppskrift på suksess for BMW. Nå vil Mercedes ha sin del av kaka.

Les også: Denne kan skremme fanden på platmark

Kjapp til 100 km/t

Siden Mercedes kommer litt sent til festen, kompenserer de med å være råest der de vet at det svir for hovedkonkurrenten: Antall hestekrefter. 

Den kan nemlig leveres samme kraftkilde som i E-klasse AMG S – og byr da på intet mindre enn 585 hk!

Dermed må BMWs X6 M se seg slått - med sine knuslete 557 hk.

GLE Coupe trenger bare 4,2 sekunder fra 0-100 km/t. Det er brennkjapt for en så diger og høyreist bil. Men her klarer faktisk BMW X6 M å holde følge. Den bruker nemlig nøyaktig samme tid på denne øvelsen. 

Les også: Brooms bilekspert har testet nye X6

Testosteron-bombe

Nå som vi har fått tid til å bli vant med designet, synes vi både X6 og GLE Coupe er blitt riktig så tøffe. GLE Coupe føyer seg dessuten inn i rekken av det vi synes er lekre Mercedeser de siste årene. Mye stemmer for den tradisjonsrike, tyske bilprodusenten for tiden.

Fronten er akkurat så full av testosteron som en slik bil skal være, med en ruvende grill midt på og en like ruvende stjerne. Ingen skal lure på hvilket bilmerke dette er, nei.

GLE Coupe har også sportsfjæring, AMG Ride Control, og har Active Curve System som reduserer krenging. Legg til adaptive dempere og Airtmatic luftfjæring, så burde det meste borge for at denne doningen skal kunne kjøres noe mer aktivt enn SUV-er flest.

Les også: Mercedes: Skifter navn på flere av modellene

Pris

Men GLE Coupe er selvsagt også tilgjenelig med langt mer folkelige motorer. Den kommer blant annet med dieselmotor på 258 hk - og ganske sikkert en nedtunet variant som passer bedre for norske avgifter.

Lansering er satt til sommeren 2015, og det blir tippet et prispåslag på rundt 100.000 kroner i forhold til "vanlig" M-klasse. Det betyr i praksis av vi kan vente en startpris på minst én million kroner.

I kjent sportsbil-stil byr interiøret på GLE Coupe AMG på mye karbon – og rattet har flat bunn.
I kjent sportsbil-stil byr interiøret på GLE Coupe AMG på mye karbon – og rattet har flat bunn.

Les også: Halv pris etter bare 41.000 kilometer