VENTET LENGE: Sidsel og Egil Olsen fikk først orden på saken sin da de ringte hjem til daglig leder for Nav Nordkapp i Honningsvåg. Foto: PRIVAT
VENTET LENGE: Sidsel og Egil Olsen fikk først orden på saken sin da de ringte hjem til daglig leder for Nav Nordkapp i Honningsvåg. Foto: PRIVAT

Egil (69) og Sidsel (66) fikk ikke Nav-svar – så ringte de sjefen på privatnummeret

Saken ordnet seg på få dager da Egil Olsen fra Honningsvåg ringte NAV-sjefen på mobilen. – En trasig feil fra vår side, innrømmer Nav-direktør.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Egil og Sidsel Olsen fra Honningsvåg trodde det var en smal sak da Sidsels uføreprosent skulle heves fra 50 til 100 prosent. 

Fastlege og Nav lokalt hadde ordnet alle papirer, som bare skulle sendes inn til registrering. Sidsel fikk beskjed om at det var fire måneders behandlingstid.

Åtte måneders behandlingstid

Dette slo hun seg til ro med, men etter fire måneder fikk hun beskjed om at det ville gå ytterligere fire måneder. 

Og da det hadde gått nesten åtte måneder, var Sidsel gått lei. Da overtok ektemannen Egil. Han prøvde også å komme i kontakt med Nav-kontoret i Honningsvåg, men lyktes ikke med det. 

– Det gikk ikke, men hun kunne sette meg over til en saksbehandler. Jeg fikk vite hva som manglet i min kones sak og avtalte med den nye saksbehandleren at når jeg hadde funnet frem til de papirene, skulle jeg ta kontakt med henne. Etter noen dager kontaktet jeg Nav sentralt og spurte etter saksbehandleren jeg hadde fått navnet på. Jeg fikk til svar at de hadde ingen ved det navnet, forteller Egil.

Nabo med Nav-sjefen

Da han møtte opp personlig hos Nav i Honningsvåg, fikk han beskjed om at de hadde sendt fra seg alle dokumenter. Men da han ringte Nav sentralt, var beskjeden at papirene fortsatt lå og ventet hos lokalkontoret i Honningsvåg. 

Etter mye frem og tilbake, ble Egil lei. 

– Daglig leder av Nav Honningsvåg bor ikke langt fra min bolig. Jeg søkte opp hennes private telefonnummer, kontaktet henne og sa jeg ville snakke med henne angående min kones sak, sier Egil.

«Egil, jeg skal ta meg av saken»

Nav-sjefen var i et møte, men ringte ham opp igjen senere. Telefonsamtalen gjorde Nav-sjefen over høyttalertelefonen. Med seg hadde hun to kolleger.

Egil fortalte om de siste månedenes forsøk på å få kontakt, og han spurte hva som skulle til for å få saken ferdig.

– Da fant de frem dokumentet som ikke var sendt i løpet av åtte måneder. Jeg hørte en av dem si i bakgrunnen at dette hadde tatt altfor lang tid. En av de ansatte ved Nav Honningsvåg sa til meg: «Egil, jeg skal ta meg av saken», forteller Egil.

– Det varte omtrent en time så ringte hun meg opp igjen og sa at nå var alle dokumenter vedrørende min kone sendt til NAV sentralt. To-tre dager etter dette hadde min kone fått oppgjør fra Nav, sier han.

Måtte gå omveier

I ettertid er han svært kritisk til at saken tok så lang tid, og at han og kona fikk avklaring først da de tok omveier. 

– Det er jo helt forferdelig. Det som er trasig er at jeg kjenner i hvert fall halvparten av dem som jobber på Nav i Honningsvåg. Men jeg fikk ikke snakke med noen der før jeg hadde forklart hva saken gjelder, sier Egil.

Nav beklager

Trasig er også ordet avdelingsdirektør Eva-Lill Margit i Nav Finnmark bruker.

– Det er en trasig sak i og med at det har skjedd en glipp. Denne saken har av ulike årsaker blitt liggende lenge. Vi beklager på det sterkeste, sier Margit til TV 2.

Hun vil ikke gå inn på hvilke årsaker som ligger til grunn for feilen.

– Det har vært noen nyansettelser og andre ting som jeg ikke ønsker å gå ut med, ettersom saken uansett skulle vært behandlet, sier Margit.

– Hvorfor er det vanskelig å komme i kontakt med Nav-kontoret lokalt?

– Vi mener vi har blitt flinkere til å svare. Nav har opprettet kontaktsenteret for å bli mer profesjonelle i mottaket. Brukerne får raskt svar på sine spørsmål, sier Margit.

– Tidligere hadde vi lang saksbehandlingstid, men det har vi ikke nå lenger. De aller fleste løses innenfor tidsfristen, og brukerundersøkelser viser at folk er fornøyd.

– Ville saken til Egil Olsen ha løst seg dersom han ikke hadde ringt Nav-sjefen?

– Ja. Det var derfor det tok så kort tid. Saken var nesten ferdigbehandlet, så det var bare å sende videre dokumentasjonen. Det har vært noen uheldige omstendigheter i den saken som har gjort at de fikk svar seint. Men, som sagt, det er ikke mange slike saker, sier hun.