Morsom familiebil – men ikke for oss i Norge

Svenskene og danskene får den derimot ...

Det er ikke tilfeldig at bildene av denne bilen er tatt ved en racerbane ... 280 hestekrefter i en liten stasjonsvogn borger for mye moro.
Det er ikke tilfeldig at bildene av denne bilen er tatt ved en racerbane ... 280 hestekrefter i en liten stasjonsvogn borger for mye moro.

Her i Norge er det nå nesten 10 år siden den norske importøren av opp og lot Seat være Seat og heller satset på det de hadde taket  på: Nemlig VW, Audi og Skoda.

På mange måter er det litt trist. Seat er nemlig et merke som har mye å by på. Bilen på disse bildene - som er en Seat Leon - bygger på samme lest som VW Golf, Audi A3 og Skoda Octavia.

Sporty, ungdommelig og prisgunstig

Den er kjent som en litt sporty og ungdommelig variant, som både er kjøreglad, har fint design, samtidig som den er prisgunstig.

Akkurat som resten av trekløveret kommer også Leon i en "råtass-utgave" og man henger da på betegnelsen Cupra.

Bilen finnes både som tredørs, femdørs og i en ST-utgave som er stasjonsvogn.

Les vår test av Seat Leon her

Kjapp som få

Det er sistnevnte som nå får motor med høy morofaktor under panseret. Vi snakker om en 2-liters bensinmotor på 280 hk og 350 Nm. 

Dette kombinert med en 6-trinns DSG-girkasse gjør at den klarer 0 -100 km/t på 6 sekunder blankt. Det er kjapt...

Men denne byr altså på mer enn bare rå ytelser – den har god plass også. Den kan laste hele 1470 liter med bagasje (med baksetene nedslått) og er med det blant de aller beste i klassen.

Mye utstyr

Standard på  Leon ST Cupra er frontlykter med full LED-teknologi, 19-tommers hjul, hekkspoiler og diffuser, Cupra front med større luftinntak, sportsseter i alcantara, aluminiumspedaler, dobbel eksos bak, for å nevne noe.

Den har syv kollisjonsputer (inkludert kne-airbag) og fikk fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest.

Den kan også leveres med filskiftvarseler, adaptiv cruisekontroll, panoramasoltak, samt Performance Pack som inneholder spesielle dekk og større bremser.

Seat Leon Sport: – En undervurdert bil

Til Sverige og Danmark

Da begynner vi faktisk å snakke sportsbil-light, selv om det altså er en stasjonsvogn.

Som du forstår, dette er mye moro i en fornuftig innpakning. Bilen kommer både til Sverige og Danmark, mens vi nordmenn altså må klare oss uten. Med mindre du importerer selv, da.

Dette merket får vi heller ikke kjøpe i Norge