Vil ikke gi elbilene forkjørsrett over fjellet
Fryktet de kunne sette hele kolonnen i fare.
Andelen elbiler på norske veier øker kraftig. I fjor rullet det ut hele 18.000 nye elbiler. Elbilene blir en stadig større del av den totalt bilpaken, det gir konsekvenser man kanskje ikke har tenkt over i utgangspunktet.
I et land som Norge, med en rekke fjelloverganger og stedvis langt mellom mulige ladestasjoner, innebærer dette også en del nye hensyn å ta når det kommer til avvikling av trafikken.
Les også: Sjokkert over Tesla-feberen i Norge
Ny instruks
I fjor høst ble det kjent at Statens vegvesen jobbet med en ny instruks for kolonnekjøring på vinterfjellet - spørsmålet var om elbilene skulle vinkes forbi "vanlige" biler.
Her handlet det egentlig ikke om et ønske om å gi elbilene en ekstra fordel, fremfor bensin- og dieselbilene.
Nei, utfordringen var snarere hvilke konsekvenser det ville få hvis elbilene måtte stå og vente så lenge at batterikapasiteten kanskje ikke holdt til å gjennomføre kolonnekjøringen. Med påfølgende fare for stopp og farlige situasjoner, både for dem selv om andre.
Les også: Den beste elbilen i kulda
Sjåførens ansvar
Nå skal Vegdirektoratet ha konkludert i saken. Ifølge Anlegg & Transport har man gjort avklaringer i forbindelse med pågående arbeider med instruksen for midlertidig stenging og kolonnekjøring.
- Vi ser det slik at føreren av elbil selv må sørge for å ha nok «drivstoff» til reisen over fjellet, inkludert det som brukes ved å vente i kø, sier avdelingsdirektør Randi Harnes i Vegdirektoratet, til Anlegg & Transport.
Les også: Elbil gikk for kort - får igjen pengene
Får ikke forkjørsrett
Dermed må elbilene finne seg i å vente, som de fleste andre.
De som har prioritet i forbindelse med kolonnekjøring, er utrykningskjøretøyer som er ute på oppdrag. Buss i rute skal også ha fortrinn, her kommer hensynet til mest mulig effektiv kollektivtrafikk inn.
Men å argumentere med at man må slippe fram på grunn av dårlig rekkevidde, det skal altså ikke kunne føre fram på vinterfjellet.