Tesla med 4x4? Nå kan du snike i køen

Plutselig dukket de opp på bruktmarkedet ... 

Snart kommer Tesla Model S med Dual Dirve - firehjulsdrift - og det er det mange nordmenn som gleder seg til ... Illustrasjonsfoto
Snart kommer Tesla Model S med Dual Dirve - firehjulsdrift - og det er det mange nordmenn som gleder seg til ... Illustrasjonsfoto

I bilverdenen har nybiler aldri blitt så raskt "gamle" som nå. Stadig oftere dukker det opp nyere, flottere, mer miljøvennlige og mer drivstoffgjerrige modeller, i alle mulig nisjer.

For de som ønsker å ha det siste og hotteste, er det derfor viktigere enn noensinne å være tidlig ute. Og at nettopp dette er viktig for mange, merket vi med all tydelighet da Tesla lanserte Model S. Mange var villige til å betale tusenvis av kroner ekstra for å slippe å stå i kø og vente på bilen sin, da valgte å selge sin plass i "bestillingskøen".

Det var noe så sjeldent som selgers marked.

Les også: Gir full støtte til statens "millionsponsing" av luksusbil 

4x4 og Auto pilot

I fjor høst avslørte Tesla en stor nyhet. Storselgeren Model S får Dual Drive. De to siste ordene indikerer at det er snakk om firehjulsdrift. Det er en stor nyhet i elbilverden.

At den i tillegg kan leveres med utstyr som Auto Pilot, som nærmest kan kjøre bilen helt selv og 700 hk, gjør også sitt til at interessen er stor. Ikke minst i Norge, der denne bilen inntil videre styrer elegant unna avgifter og moms – og drar nytte av alle de andre fordelene elbiler er tilgodesett med.

Den er kanskje ikke billig. Innstegsprisen med firehjulsdrift er 613.000 kroner - da med 85 kWh-motoren på 380 hk. Mens Performance-modellen, med 700 hk og 4x4, koster fra 744.000 kroner. 

Det er mye penger. Begge deler. Men relativt sett er det likevel svært rimelig. Andre biler med tilsvarende ytelser, som klarer 0-100 km/t på like over 3 sekunder, koster minst dobbelt så mye. Og da får du ikke mulighet for sjuseter og et enormt bagasjerom. 

Les også: Tesla Model S: Neida, den er ikke perfekt

Ikke billig - men likevel rimelig

Det er ingen som kan gi noe sikkert svar på hvor lenge avgiftsfritaket og de andre insentivene vil vare. Derfor er det mange som vil sikre seg bilen før det kan være for sent. 

Det skjer ikke like ofte som det gjorde i fjor, men også i år har det begynt å dukke opp reservasjonsplasser til salgs. Du kan altså kjøpe deg inn - og slippe ventetiden på rundt et halvt år.

På et par døgn har det plutselig opp fire annnonser på finn.no - der noen vil selge sin plass i køen videre. En av dem er allerede solgt.

Les også: Model X: Blir dette din neste super-SUV? 

Levering i februar

Prisene varierer fra 660.000 kroner og opp til 999.000. Samtlige av bilene ble bestilt før prisstigningen i vinter – den kunne tilsvare 70.000-100.000 kroner avhengig av utstyr, noe som naturligvis gjør det ekstra gunstig for selgerne. 

Noen av reservasjonene er det fortsatt mulig å gjøre endringer på - men da vil leveringstidspunktet bli endret. Hvis ikke har disse levering i mars/april/mai.

En av bilene er allerede satt i produksjon, med forventet levering i neste måned, og kan derfor ikke gjøres endringer på.

Den blir en av de aller første bilene som kommer til Norge. 

Klikk her for å se annonsene 

- Ikke bra

- Dette er ingen stor overraskelse. Vi så det samme i fjor. Den nye modellen, som riktignok er dyrere, er jo enda bedre tilpasset det norske markedet, forteller Brooms bilekspert Benny Christensen.

Han tror det kommer til å dukke opp langt flere annonser framover.

- Det er en kjent sak at en god del har lagt inn flere reservasjoner enn de trenger selv, slik at de kan selge sin plass i køen. Basert på erfaringene fra i fjor er det nok mange som har sett sitt snitt til å tjene penger på dette, sier Benny videre.

Les også: Ny modell gir prisras på Model S

Prisutvikling

- Hvor lenge tror du det er mulig å tjene penger på å videreselge Model S?

- Det er et vanskelig spørsmål. Vanlig Model S ble jo solgt til overpris helt fram til nyheten om Dual Drive-modellen ble sluppet. Og vi vet jo at den gunstige ordningen med tanke på moms og avgifter ikke vil vare evig. Det eneste som er sikkert, er at det ikke kommer til å bli billigere å kjøpe ny elbil. Det taler også til fordel for annenhåndsverdien. Men så var det dette med batterikapasitet over tid, nyhetens interesse og eventuelle konkurrenter som kan dukke opp. Og siden Tesla fortsatt er en veldig fersk bilprodusent, kan det skje ting her også. Men foreløpig ser det jo veldig solid ut, påpeker Benny.

HVA SYNES DU? ER DET FRISTENDE Å SKAFFE SEG EN MODEL S MED 4x4 VED Å "SNIKE I KØEN"?

Les også: Nå har de "verdens beste bil" og er gjeldfrie