Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Om det er én biltype som virkelig har skutt i været fra å være gammel, enkel og forgjengelig og til å bli et super-hot investeringsobjekt de senere årene, må det være første generasjon av Volkswagens Transporter.

Spesielt minibuss-versjonene med takvinduer og tofarget lakk – de såkalte «samba-bussene» – forlanges det i dag priser for som få hadde trodd var mulig for bare noen få år siden. Vi snakker om flere hundre tusen kroner for en i virkelig flott stand, og det sitter nok mange rundt omkring som virkelig har vondt når de tenker på de gamle VW-bussene de klemte sammen og pløyde ned i myra etter at de hadde tjent som hvilebrakker og hundehus.

Les også: Veteran-VW til nærmere en halv million – hvem hadde trodd det?

Koster flesk – også som vrak

Hvis du i det hele tatt finner et restaureringsobjekt, så koster det også bra med penger. Likevel, hva kan være bedre enn å eie og restaurere sitt eget eksemplar av bilen som var førstevalget både for hotellgjester i den norske fjellheimen på 1950-tallet, og hippiene på den amerikanske vestkysten ti år senere…

Tja, kanskje ikke nødvendigvis morsommere, men kanskje enda litt mer spennende om man fant en omtrent tilsvarende samba-buss fra en litt annen produsent – en som få husker at noen gang fantes i dag. En slik sjanse har du i dag:

Et litt fisk-aktig snuteparti skilte Tempo Matador mest fra VW-konkurrenten. For øvrig kunne den også leveres i like mange versjoner – også som luksuriøs "sambabuss".
Et litt fisk-aktig snuteparti skilte Tempo Matador mest fra VW-konkurrenten. For øvrig kunne den også leveres i like mange versjoner – også som luksuriøs "sambabuss".

Et alternativ få kjenner til

Bilen på disse bildene er en Tempo Matador fra 1960 – og en tofarget «luksusversjon» med takvinduer og en solid porsjon sjarm, akkurat som VW-ikonet som alle er kjent med.

Se annonsen her:

Lyder navnet ukjent, sier du? Da er du trolig i godt selskap – sjelden har vi måttet google så mange kilder for å sope sammen nok informasjon til at vi føler at vi har en viss oversikt…

Det lille vi visste om denne fra før, er at den var i slekt med Hanomag Henschel. Faktisk var Tempoen forgjengeren til Hanomagen, som i mange forskjellige utførelser fantes i rikt monn på norske veier på 1960- og 1970-tallet.

Hanomagens forgjenger

Mange har kjørt «Hanomag Henslengt» en eller annen gang, frem til Daimler Benz kjøpte opp merket, og i en overgangsfase leverte Hanomagen med Mercedes-stjerne i grillen på tidlig 1970-tall.

Det kreves en del arbeidstimer før bilen er klar for veien, men vi tipper at den da vil bli et solid blikkfang på treff og utstillinger. Takvinduene gir bilen skikkelig særpreg. Foto: Autodb.no
Det kreves en del arbeidstimer før bilen er klar for veien, men vi tipper at den da vil bli et solid blikkfang på treff og utstillinger. Takvinduene gir bilen skikkelig særpreg. Foto: Autodb.no

Men altså, la oss holde oss til forgjengeren Tempo Matador:

Akkurat når denne modellen gjorde sin entre på markedet, har vi ikke klart å bringe klarhet i, men produsenten Tempo (som vi forstår at het opptil flere andre ting tidligere i historien) syslet med nyttebiler med både tre og fire hjul siden langt tilbake på 1900-tallet.

Les også: Hanomag Henschel – en gang vanlig, men nå er denne sjelden:

Til å begynne med skal de ha kjøpt inn motorer fra VW, men det ble det visstnok slutt på da modellen på disse bildene kom på markedet.

Konkurrent – med motoren og driften foran

Hvorfor er det ikke så vanskelig å forstå: Matadoren vi her ser må nødvendigvis ha henvendt seg til nøyaktig det samme publikummet som VW skulle selge sine Transportere til.

Dermed måtte Tempo se seg om etter andre deleleverandører. Resultatet ble at det havnet vannavkjølte motorer fra britiske Austin i disse bilene, som til tross for sin likhet med VWen så ganske annerledes ut under skallet: Denne bilen har nemlig motoren under forsetene, og den driver forhjulene.

Les også: Retro-hippiebussen – varslet og avlyst gang på gang...

Med vannkjølt frontmotor fra Austin skilte bilen seg ytterligere fra VWs sambabuss. Men noen rakett var den uansett ikke. Foto: Autodb.no
Med vannkjølt frontmotor fra Austin skilte bilen seg ytterligere fra VWs sambabuss. Men noen rakett var den uansett ikke. Foto: Autodb.no

Matadoren ble, som VWen og flere andre konkurrenter, levert i mange forskjellige utførelser - som innelukket «panel delivery» uten vinduer, i en versjon med åpent plan, som ribbet chassis og som minibuss med vinduer bakover sidene.

Og, åpenbart, også som en litt mer påkostet «samba-variant», med tofarget lakk og takvinduer.

Snarlik mange konkurrenter

Mens etterfølgeren Hanomag Henschel var et meget vanlig syn på veien i vår barndom på 1970-tallet, tør vi ikke helt si om vi husker mange Tempo Matador eller ikke. Vi tror kanskje vi har sett noen, men innrømmer gjerne at likheten her er ganske stor med flere samtidige nyttebiler:

Kanskje først og fremst VWs ikoniske modeller og Fords FK-serie, den Taunus-baserte varebilen fra 1950-tallet som vi også synes å huske at var den første som fikk bære Transit-logoen.

Les også: Chevrolet Tiara Presidential – så nær et privatfly du kan komme

Uansett om du har sett en slik før eller ikke, så er sjansene for å ramle over en svært liten i dag. Ifølge selgeren av denne skal faktisk denne bilen være den eneste kjente i denne utførelsen hos merkeklubben i Tyskland, og det er jo utvilsomt et argument som får nakkehårene til å reise seg hos bilentusiaster.

Ifølge selgeren er bilen den mest komplette kjente i sitt slag hos Tempo-klubben i Tyskland. Riktig eller bare nesten riktig – det gir uansett et visst perspektiv. Foto: Autodb.no
Ifølge selgeren er bilen den mest komplette kjente i sitt slag hos Tempo-klubben i Tyskland. Riktig eller bare nesten riktig – det gir uansett et visst perspektiv. Foto: Autodb.no

30.000 kroner pluss mye jobb...

Manglende dokumentasjon skal videre ifølge selger være i ferd med å komme i orden, og det håper vi løser seg. Uten det får man ikke bilen på veien, og skal man legge ned tid og penger i den så er det tross alt en ganske viktig forutsetning.

For det legges ikke skjul på at her er det behov for stor innsats av begge deler – men bilen skal være forholdsvis komplett. Er man godvenn med sveiseapparatet så er kanskje det den viktigste forutsetningen for å komme i havn her innenfor det som kan bli et – tross alt – overkomlig budsjett.

Selger forlanger 30.000 kroner for sjeldenheten, og hadde dette vært en VW-samba i stedet hadde vi nok snakket om en helt annen dans…

Les også: Lei samba? Her er noen andre biler som har svingt seg på parketten!

Laster inn forumet...