Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Italienske Alfa Romeo er et gammelt ærverdig bilmerke med aner helt tilbake til 1907.
De står bak en rekke både vakre og legendariske bilmodeller. Sammen med mer folkelige varianter også, selvfølgelig.

Men nyheter har det vært relativt tynt med fra den kanten de siste årene. Det er for eksempel allerede gått fem år siden de la ned produksjonen av sin familiebil 159. Det har gått stygt ut over salget.

Alfa Romeo 159 får etter alt å dømme snart en erstatter. Endelig ...
Alfa Romeo 159 får etter alt å dømme snart en erstatter. Endelig ...

Broom-Benny avduket ny Alfa Romeo

 

Letter på sløret

Mange venter på en erstatter. Så langt har ingen sett noe til den. Men – endelig – letter de litt på sløret og røper hva som kommer på motorfronten i neste generasjon familiebil.

Også når det gjelder motorer har bilprodusenten store sko å fylle. Få andre (om vi holder rene superbilen utenfor) byr nemlig på vakrere motorer. Enten det er de legendariske twin cam-motorene, eller de sekssylindrede maskinene som ofte er smykket med røde ventildeksler og høyglanspolerte innsugningsrør.

I tillegg byr de på rikelig med kjøreglede. Når det gjelder kvalitet, driftsikkerhet og pålitelighet - så får det bli en annen diskusjon.

Se Jan Erik teste nye Alfa Romeo her

 

Maserati skal bidra med V6-motorer som går på både bensin og diesel.
Maserati skal bidra med V6-motorer som går på både bensin og diesel.

Flere motorer

Uansett. Det er nye og spennende saker på gang fra Milano nå.  Vi snakker ikke om bare en eller to nye motorer. Vi snakker om mange!

Grunnmotoren vil bli en 2-liters bensin med turbo og MultiAir ventilteknologi.

Den vil bli levert i forskjellige effektnivåer. Det snakkes om alt fra 180 opp til hele 330 hestekrefter - og sikkert et par i mellom dette. Når det gjelder girkasser skal man kunne velge mellom både automatiske og manuelle.

Vi nevnte såvidt de sekssylindrede maskinene. De er fortsatt med og går på bensin. Her snakker vi en 2,9-liter, som etter det vi erfarer er en variant av 3-liters V6-eren som brukes i Maseratiti Quattroporte og Ghibli.

Det handler om twin-turbo og effekt tett opp mot 500 hestekrefter.

Vet ikke om han vil arve Alfa-klassikeren

Diesel-snadder

De som liker dieselmotorer kan glede seg over en helt nyutviklet 2,2-liters turbodiesel som vil bli å finne under panseret i nær framtid. Her snakker vi effekter på mellom 135 og 210 hestekrefter.

Som om det ikke var nok: Ryktene sier at det også jobbes med en V6-diesel. Også den med aner fra Maserati, men som produseres av VM Motori. Effekten her skal ligge på rundt 350 hk.

Alfa Romeo GT: Er dette en fin "konebil" til pappa?

Alfa Romeo Disco Volante - en konseptbil som ble vist i 2012 - blir den endelig virkelighet?
Alfa Romeo Disco Volante - en konseptbil som ble vist i 2012 - blir den endelig virkelighet?

Mange modeller

Av dette kan vi "lese" flere ting.

For det første:  Det er helt tydelig at det blir morsomt å kjøre Alfa Romeo også i framtiden.

For det andre: Det er da voldsomt med motoralternativer til kun en modell? Svaret her er at dette er motorer som etter hvert blir å finne i en hel serie med nye biler fra Alfa Romeo.

Med så mange forskjellige varianter har man her motorer til mye mer enn bare familiebiler. Her finnes velegnede varianter fra alt til morsomme, lekne sportsbiler og til store SUV-er.

Det stemmer også bra om Alfa Romeos målsetning om å øke dagens heller begredelige salg opp til 400.000 i 2018.

Alfa Romeo Giulia: Unik italiensk cabriolet-skjønnhet gjenfunnet

Vi må vente litt

Etter det vi forstår skal den nye familiebilen, som blir den viktigste modellen for å skape volum, vises neste år. Da er den kraftig på overtid. Mens ryktene sier salgsstart i 2016.

Vi må med andre ord fortsatt vente litt.

Alfa Romeo Arna: Dette er en av verdens dårligste biler

Alfa Romeo 4C, en av årets absolutt aller morsomste og tøffeste biler i 2014.
Alfa Romeo 4C, en av årets absolutt aller morsomste og tøffeste biler i 2014.

 

Laster inn forumet...