Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvert år gjennomføres det en rekke kvalitetsundersøkelser på bil, både utenlands og her hjemme. 

Her avdekkes det store forskjeller, mellom både merker og modeller. Noen eiere er strålende fornøyde med bilene sine og anbefaler dem gjerne til andre - mens andre igjen opplever mye problemer og er klare på at de ikke vil kjøpe samme bil igjen neste gang.

Grundige undersøkelser 

Når 2014 nå nærmer seg slutten, har vi sett nærmere på hva som har vært de mest populære sakene innenfor ulike kategorier dette året her på broom.no.

Kvalitetsundersøkelser er noe av det som leser aller best på nettsiden vår. Helt til topps i år går saken på tyske ADACs store undersøkelse blant 20.000 av deres medlemmer. ADAC er den tyske motsatsen til vårt hjemlige NAF og de er kjent for sine svært grundige undersøkelser.  De gjennomfører vanlige kvalitetsundersøkelser som måler feil og problemer – og mer generelle som denne, hvor eiernes eget inntrykk av bilen er det primære.

Fransk i bunnen 

Bilene er opp til 3,5 år gamle, her snakker vi altså nesten nye og nyere bruktbiler.
Dårligst i årets ADAC-undersøkelse går det med merket som var på nest sisteplass i fjor, nemlig Chevrolet. De faller til en klar sisteplass, dermed klatrer fjorårets jumbo Fiat opp én plass.

På de neste tre plassene er det hel-fransk. De tre store franske merkene kommer nemlig på rekke og rad i bunnen av ADACs undersøkelse. Renault og Citroën er på á poeng, Peugeot gjør det bare litt bedre.

De ender i år på en delt femte-sisteplass, sammen med Opel.

Klikk her for å lese hele saken på ADAC-undersøkelsen

Den verste bilen

Slik blir resultatet når du henter inn det som er mest troende å gå i stykker og også koste mest å reparere - fra en rekke bilmerker. Foto: Warranty Direct..
Slik blir resultatet når du henter inn det som er mest troende å gå i stykker og også koste mest å reparere - fra en rekke bilmerker. Foto: Warranty Direct..

Nest mest lest i kategorien "kvalitetsundersøkelse" er en liten vri på temaet: Britiske Warranty Direct har tatt følgende utgangspunkt: 

Hva blir resultatet hvis du ser på hva som går i stykker og koster mest på de ulike bilmodellene - og så setter sammen en bil som bare består av disse delene?

Jo, da får du en bil som mest sannsynlig bryter sammen annen hver måned og der hver verkstedregning vil koste deg store penger!

Vet du hvordan du skal blinke i en rundkjøring? Se video her:

Skrekkeksempel 

Warranty Direct  er blant verdens største på bruktbilforsikring og tilbyr bileierne å tegne forsikringer som dekker verkstedregningene hvis noe går galt på bilen. Dermed sitter de også på et unikt tallmateriale når det gjelder hvilke biler som har hvilke feil - og hva det koster å reparere dem.

I år har de moret seg (ja, forsikringsselskaper kan tydeligvis også det) med å sette sammen et skikkelig skrekkeksempel av en bil.

Klikk her for å lese mer - og se hvordan verstingbilen ser ut:

I andre enden 

Da har vi kommet til tredjeplass, og der finner vi en sak med motsatt fortegn av de to over. Her handler det nemlig om de mest pålitelige bilmodellene. 

Vi snakker om amerikanske Consumer Reports og deres årlige undersøkelse. Dette er en av verdens største kvalitetsundersøkelser. 1,1 millioner biler er representert, de fordeler seg på hele 248 modeller. Her har eierne rapportert inn mulige feil innenfor 17 forskjellige kategorier - i løpet av de siste 12 månedene.

Liten tvil - igjen. De japanske bilmerkene gjør det svært bra i en ny stor kvalitetsundersøkelse. Øverst fra venstre og nedover: Lexus, Honda, Mazda og Toyota.
Liten tvil - igjen. De japanske bilmerkene gjør det svært bra i en ny stor kvalitetsundersøkelse. Øverst fra venstre og nedover: Lexus, Honda, Mazda og Toyota.

Japansk storeslem

Resultatet ble nok møtt med stor glede på en rekke japanske styrerom. For når all statistikken er talt opp og bearbeidet, viser det seg at det er firedobbelt japansk i toppen.

Dessuten er seks av de ti beste merkene i undersøkelsen fra Japan. Det er en skikkelig fjær i hatten, og naturligvis også noe vinnermerkene kommer til å bruke for alt det er verdt framover.

Helt i toppen er det uforandret fra i fjor. Lexus er vinneren, foran konsernbror Toyota. 

Bak Toyota og Lexus, finner vi Mazda på tredjeplass, mens Honda tar fjerdeplassen. Begge klatrer fra fjorårets undersøkelse. Mazda opp to plasser, Honda opp fire.

Klikk her for å lese hele saken på de mest pålitelige bruktbilene

 

 

 

Laster inn forumet...