Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Mercedes SL av R129-generasjonen var banebrytende på sikkerhet. Nå er den tidløse luksus-roadsteren blitt 25 år gammel, og billigere enn noen gang.
Mercedes SL av R129-generasjonen var banebrytende på sikkerhet. Nå er den tidløse luksus-roadsteren blitt 25 år gammel, og billigere enn noen gang.

"Verdens sikreste cabriolet" er blitt 25 år – og billig!

Du har trolig aldri fått mer Mercedes SL for mindre penger.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Liten, nett toseters cabriolet med stjerne i grillen har alltid vært forbundet med stor status. For selv om roadstere også har vært mulig å få i svært enkel utførelse til hyggelig pris, har Mercedes ved hjelp av gedigen byggekvalitet og avanserte løsninger gjort spesielt sin SL-serie til åpenbare valg som nummer 2-biler for de rike og vellykkede.

Ikke få av dem på den amerikanske vestkysten, den franske rivieraen eller andre steder der det er tett mellom gullkortene. Siden den første SLen kom midt på 1950-tallet har serien vært ettertraktet, og mange av dem har blitt umiddelbare klassikere.

Lange tradisjoner

Mest seiglivet var modellen med internkode R107, som levde nesten uforandret gjennom nesten hele 1970- og 1980-tallet. Alle ønsket seg en «Dallas-moped», som bilen ble kalt, etter at Bobby Ewing sverget til slike biler gjennom mesteparten av den legendariske TV-serien «Dallas».

Les også: Luksusbilene fra "Dallas" på TV – nå er de blitt oppnåelige!

R107 var steinaldermessig da den gikk ut, og i år var det faktisk 25-årsjubileum for lanseringen av etterfølgeren, R129. Den var tvert imot nærmest ekstremt avansert og høyteknologisk da den ble introdusert på Geneve-salongen i 1989, og kjøperne sto i kø da bilene kom på veien som 1990-modeller senere på høsten.

Det til tross for at dette var noe av det dyreste man kunne finne på å kjøpe den gangen. Men så hadde bilen som sagt også tatt noen kvantesprang teknologisk, og den fikk masser av omtale blant annet på grunn av den automatiske veltebøylen. Den skvatt opp i løpet av 0,3 sekunder når sensorer forsto at bilen var i ferd med å slå rundt, og dannet sammen med en meget grov frontruteramme et sikkerhetsbur sterkere enn på mange biler med tak.

Sikkerhet på et nytt nivå

Stolenes ekstremt solide oppbygging, sammen med integrerte sikkerhetsbelter med automatiske strammemekanismer, bidro også til at Daimler Benz kunne slå seg på brystet og hevde – trolig med rette – at de hadde konstruert verdens sikreste cabriolet. Når designet også var både tidløst og elegant, og konstruksjonen viste seg å være betryggende holdbar i årene som fulgte, lå det an til at de kunne ta seg godt betalt for bilene som nye – OG at verdien ville holde seg lenge.

Les også: Artikkelforfatterens drøm om SL brast – i godt og vel tolvte time...

Det har den også gjort i Norge. Spesielt godt, også sett i forhold til utlandet, men da som følge av våre høye importavgifter også på eldre bruktbiler. De to siste årene har det dog skjedd en god del her, og sammen med 129-seriens tiltagende alder er det ikke så rart at prisene har falt betraktelig det siste drøye året.

Den automatiske veltebøylen kom opp av seg selv på tre tidels sekund dersom bilen veltet. Sammen med en voldsomt sterk frontruteramme og stoler med integrerte sikkerhetsbelter med strammefunksjon gjorde dette sikkerheten vel så bra som på mange biler med tak.
Den automatiske veltebøylen kom opp av seg selv på tre tidels sekund dersom bilen veltet. Sammen med en voldsomt sterk frontruteramme og stoler med integrerte sikkerhetsbelter med strammefunksjon gjorde dette sikkerheten vel så bra som på mange biler med tak.

Mens avgiftene tidligere stoppet ved 18 års alder, fortsetter de nå å minke helt mot 30-årsstreken, når bilene uansett blir avgiftsmessige «veteraner» og bortimot gratis å importere. De første bilene er nå altså blitt 25 år gamle, og det gjør underverker med prisnivået – ikke minst på 500-modellene med V8 under panseret.

Hyggeligere importavgifter

SL av R129-generasjonen kom først med 3-liters rekkeseksere med både 12 og 24 ventiler, samt den nevnte 5-liters V8en. Den sistnevnte hadde 326 hester og var grom som bare det, men selvsagt også ekstremt kostbar. 12-ventilsmotoren i 300 SL med 190 hester var litt slapp i den tunge bilen, mens 300 SL-24 med 231 hester virket som et godt kompromiss på papiret. Disse motorene var imidlertid ikke like slitesterke, og 24 ventilerne anbefales dermed ikke av alle.

Så langt de første årsmodellene, som er de som rammes direkte av avgiftsreduksjonen i Norge. Men det påvirker selvsagt også prisnivået på de litt nyere, der vi finner både V12-utgaver, en helt ny motorgenerasjon, AMG-spesialer og diverse facelifter oppover gjennom 1990-tallet.

Og finner du en slik bil annonsert på denne tiden av året, kan du vanligvis også gå ut fra at selgeren er ganske motivert. Her er noen fristelser vi har funnet:

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

1990 300 SL, kr. 99.900,-

Selv om de fleste eventuelle problemer nok er utbedret også på 24-ventilsutgavene etter så mange år, kan det være fristende å gå for basisversjonen med 190 hester. De er også billigst, og utvalget av biler i Norge er stort.

I høst har vi sett slike biler til priser helt ned på 60.000-tallet, men det er trolig smart å være nøye på både tilstand og historikk her. Det er avanserte biler, og ting koster penger når noe går i stykker. Dokumentert vedlikehold og lav kilometerstand er både sjeldent og fristende – og her er det mye som ser ut til å stemme.

Se annonsen her:

12-ventilersmotoren med 190 hester i 300 SL var trygg, om enn ikke noe fyrverkeri. 300 SL-24 med 231 hester, som var innstegsmodellen i USA, var en mindre seiglivet konstruksjon. Foto: Finn.no
12-ventilersmotoren med 190 hester i 300 SL var trygg, om enn ikke noe fyrverkeri. 300 SL-24 med 231 hester, som var innstegsmodellen i USA, var en mindre seiglivet konstruksjon. Foto: Finn.no

Fargen er ikke den lettest solgte, når det gjelder SL er det gjerne sort, sølv og i noen grad rødt som er «in». Den mangler også utstyr som airbager og memorypakke på seter og speil, men har i det minste automat. Finner du en SL med manuell kasse skal du tenke deg nøye om før du kjøper…

Les også: Klassisk SL R107 er en kosebil kona nok også vil ha sansen for...

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

1996 SL 280, kr. 139.900,-

Utover på 1990-tallet skjedde det som nevnt en god del med bilene, mest sentralt er kanskje at SL – som øvrige Mercedeser – fikk en drøss nye motorer fra rundt 1994. Dermed ble det nye innstegsmodeller med seks sylindre, nemlig SL 280 og SL 320.

Nå var 24 ventiler blitt standard, og disse har ikke vært kjent for de samme problemene som 24-ventilsutgaven av den opprinnelige 300en. På den annen side har disse bilene fra midten av 1990-tallet hatt noen utfordringer med miljøvennlige elektriske kabler som ble porøse og skapte mange feil, noe det lønner seg å ta høyde for.

Se annonsen her:

1996-modellen hadde fått den utvendige faceliften, det nye interiøret og de nye motorene, og føles som en ganske moderne bil. Foto: Finn.no
1996-modellen hadde fått den utvendige faceliften, det nye interiøret og de nye motorene, og føles som en ganske moderne bil. Foto: Finn.no

På den annen side: Når du nå får en tilsynelatende pen slik bil – riktignok med den minste motoren – for under 140.000 kroner, er det kanskje også rom for å bytte ut noen kabelmatter hvis det trengs. For denne 1996-modellen har både den utvendige faceliften med rundere fangere og sideplast, og det moderniserte interiøret.

Skal du beholde bilen lenge, er det mye som tyder på at du kan unngå særlig ytterligere verditap her. Etterfølgeren, R230, anses av mange for å være et design som har tålt tidens tann langt dårligere, og pene 129-utgaver er trolig i ferd med å stabilisere seg i verdi.

Les også: Nå kommer SLC AMG – lillebroren til en ekte superbil!

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

1997 SL 500 AMG, kr. 179.999,-

Koster det da enormt mye mer hvis du vil ha bilen med den V8-motoren den strengt tatt fortjener, eller kanskje til og med V12-motoren i 600-utgaven? Tidligere var svaret definitivt «ja» – men så har altså både avgiftsomleggen og tiden gjort en skikkelig innsats for å jevne ut forskjellen.

Vårt neste eksempel illustrerer dette, ikke minst i og med at den er direkte sammenlignbar med den forrige 280en: Her går vi til en SL 500 med 5-liters V8 for et ekstra utlegg på sympatiske 40.000 kroner. 500en har riktignok gått litt lenger, men er samtidig også ett år nyere.

Se annonsen her:

AMG-styling er mye verdt i manges øyne, og synes spesielt godt på en knall rød bil. At bilen er en USA-import fører dog til at 5-litersåtteren mangler noen hester i forhold til en Europa-versjon. Foto: Finn.no
AMG-styling er mye verdt i manges øyne, og synes spesielt godt på en knall rød bil. At bilen er en USA-import fører dog til at 5-litersåtteren mangler noen hester i forhold til en Europa-versjon. Foto: Finn.no

Bilen har et par andre særtrekk også: Dels har den AMG-styling, som mange vil mene at er verdt litt ekstra. På den annen side er den en USA-import, noe som gjør at den har vært tilpasset strengere avgasskrav enn de europeiske, og dermed yter «bare» 306 hester. Vi tipper det er mer enn nok likevel – og siden det nå også importeres mange slike biler fra både Japan og USA er det ikke «flaut» å kjøre SL med liten skiltplass bak lenger, heller.

Les også: Hva med en SEC fra 1980-tallet? Nå er den et veteran-kupp!

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

1993 SL 60 AMG, kr. 240.000,-

Hvis lysten på noe spesielt er enda større enn lysten til å slippe ekstremt billig unna, er det også ting å velge mellom på det norske SL-markedet. Og når man ser prisen i forhold til hvordan dette markedet så ut for bare et par år siden, kan dette fremstå som et kupp likevel.

Den gang måtte man nemlig regne med godt over 200.000 kroner for en SL med 500-motoren uansett alder og tilstand. Nå får du altså en av de mer spesielle 129-bilene som er produsert for denne prisen.

Se annonsen her:

SL 60 AMG var med 380 hester en skikkelig sportsbil, selv om den så ut og føltes som en vanlig SL også i interiøret. Dette er både sjeldent og sjeldent morsomt – og interiøret, som mest ligner Mercedes gamle "Dattel"-farge, er også uvanlig i seg selv. Foto: Finn.no
SL 60 AMG var med 380 hester en skikkelig sportsbil, selv om den så ut og føltes som en vanlig SL også i interiøret. Dette er både sjeldent og sjeldent morsomt – og interiøret, som mest ligner Mercedes gamle "Dattel"-farge, er også uvanlig i seg selv. Foto: Finn.no

AMG rakk så vidt å gi seg på SL av 129-generasjonen mens de ennå var et frittstående selskap, men modellen du ser på disse bildene var den første de laget etter at de var kjøpt opp av Daimler Benz. SL 60 AMG fikk dermed fulle fabrikkgarantier, og med V8-motoren forstørret til 6 liters volum og 380 hester ble den tunge luksusroadsteren til en ganske frisk sportsbil.

SL 60 AMG ble produsert fra modellåret 1993 og frem til 1998, og var mer populær enn den enda råere AMG-versjonen av V12-utgaven, men det er likevel ikke snakk om store volumer. Det nærmeste vi har funnet en kvalifisert gjetning antyder ca. 300 eksemplarer, og vi snakker dermed utvilsomt om et kommende samlerobjekt.

Les også: AMG – disse bokstavene står for veldig mye moro...

Laster inn forumet...

<span style="font-family: flama, sans-serif; font-size: 35px; font-style: italic; font-variant: normal; line-height: 36.75px; text-align: center;" id="ext-gen1356">Populære klipp fra Broom:</span>

Vis flere