Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

10 år etter at tsunamien rammet store deler av Asia og tok livet av 84 nordmenn, har norske myndigheter innrømmet at de gjorde feil og ikke taklet krisen på en god nok måte.

Myndighetene fikk tilbake i 2004 sterk kritikk for manglende beredskap.

Bedre rustet

Nå mener utenriksdepartementet at de er langt bedre rustet til å håndtere krisesituasjoner. 

Ved Utenriksdepartementets operative senter mottar de rundt hundre henvendelser fra nordmenn i utlandet hver eneste dag.

Veldferdstaten på innerlomma

Selv om departementet skal være bedre rustet innrømmer pressevakt Rune Bjåstad at de ikke kan hjelpe alle.

– Veldig mange ringer hit med store og små problemer, i veldig mange tilfeller må vi skuffe nordmenn på feire, sier Bjåstad.

Nordmenn kan bli litt vel kravstore når det kommer til å få hjelp av myndighetene, sier Bjåstad.

– Det er ikke slik at man har med seg velferdsstaten Norge på innerlomma når man er i utlandet.

Mangler reiseforsikring

Bjørgo sier at man må forholde seg til det lokale helsevesenet og lokalt politi når man er på reise. Han legger til at nordmenn bør bli flinkere til å ha reiseforsikring i orden.

– Det er skremmende at så mange som en av fem nordmenn mangler reiseforsikring. Det er denne som kan hjelpe til slik at man unngår å sitte igjen med mye gjeld eller som skal forsikre at man kommer seg hjem til Norge etter en ulykke, sier Bjåstad.