Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Cadillac har noen skikkeligere klassikere på samvittigheten. Kanskje ikke de råeste, men innen stil og luksus var de i sin tid i en klasse for seg. De senere årene har merkets status helt klart falmet noe – men fortsatt leverer de noen biler som er i en klasse for seg.

Den siste i merkets 112-årige historie er den til nå helt klart raskeste – og helt klart sterkeste.

CTS-V er betegnelsen på deres nyeste og mest sportslige modell. Den kompressormatede 6,2-liters V8-eren har 649 hk. Ja, du leste riktig. 649! 

Les også: Sporty luksus - Made in USA

Ny lyskrysskonge?

Med det setter amerikanerne, som jo er vant med å gjøre alt stort, virkelig en standard her. BMW, Audi og Mercedes har nemlig i sine "familiebil-raketter" holdt seg til 560 hk/700 nm i Audi RS6, 585 hk/800 nm i Mercedes E 63 AMG S og 600 hk/700 nm i 30-årsjubileumsutgaven av BMW M5.

Av den tyske trioen er det E 63 AMG S som legger lista når det kommer til akselerasjon. Den dundrer fra 0-100 km/t på brennkjappe 3,6 sekunder. RS6 er ikke langt bak – med 3,9 sekunder. Begge disse får hjelp av firehjulsdrift.

Les også: Nå planlegger Cadillac en stor coupe

Cadillac CTS-V med karbon-pakke.
Cadillac CTS-V med karbon-pakke.

Under 3,7 sekunder

Cadillac har så langt ikke gått ut med nøyaktig tid på sin V-modell. Men lover at den skal klare øvelsen 0-60 mph (96 km/t) på 3,7 sekunder...

Men du skal vite hva du gjør, og ha perfekte forhold, for å klare å utnytte alle kreftene til å komme deg framover. Bakhjulstrekk i kombinasjon med så mye krefter er ikke nødvendigvis enkelt...

Den kommer til å bite godt fra seg på autobahn også – med en toppfart som skal overstige 320 km/t. 

Les også: Her er et svært hyggelig baksete

Tradisjonelt instrumentpanel er ut - nå er det LED-skjermer som gjelder.
Tradisjonelt instrumentpanel er ut - nå er det LED-skjermer som gjelder.

Aggressiv front

Også Cadillac leverer forøvrig understell som kan justeres, slik som de tyske konkurrentene. Magnetic Ride kalles systemet i CTS.

Den åtte-trinns girkassen er hentet fra Corvette Z06.

Innvendig er det dype Recaro-stoler, tofarget skinn og kontrastsømmer, som avslører at det ikke er snakk om en "vanlig" CTS. 

Utvendig er det først og fremst fronten som avslører hvilke modell det er snakk om. Diger grill, store luftinntak i spoileren og en forhøyning midt på panseret for å gi plass til monstermotoren.

Den kan også bestilles med en Carbon Fiber Package – som gir et enda sintere preg.

Diffusoren rammer pent inn de fire enderørene - et av få visuelle tegn på at du er forbikjørt av en skikkelig versting.
Diffusoren rammer pent inn de fire enderørene - et av få visuelle tegn på at du er forbikjørt av en skikkelig versting.

Bakfra, og det er den vinkelen folk flest vil se den fra, er det de fire enderørene som er den mest avslørende detaljen.

Les også: Ny amerikaner imponerer

Vises i januar

Hvis du en sen kveld skulle oppdage fire vertikale LED-lys i speilet, er det forresten bare å gi plass. Det er nemlig signaturen til CTS-V i mørket ...

Denne bilen skal vises for publikum for første gang i forbindelse med bilmessen i Detroit i januar. Da får vi også de endelige tallene hva gjelder akselerasjon og toppfart.

Innvendig er det tofarget skinninteriør, Recaro-stoler og kontrastsømmer.
Innvendig er det tofarget skinninteriør, Recaro-stoler og kontrastsømmer.

De som bestiller bilen, i USA, vil få den levert i løpet av sommeren neste år.

Les også: Denne har hatt 72 prosent verditap på tre år