Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De første bildene av en helt ny Audi Q7 er akkurat ute. Åtte år etter at Audis stor-SUV kom på markedet, er det endelig klart for en oppfølger.

Det betyr at Audi har tatt seg svært god tid med denne. Men til neste år kommer altså andre generasjon. Det vil nok helt sikkert også merkes på prisene i bruktmarkedet, der det i dag er mye å velge mellom. 

Tunge linjer 

Q7 er en drømmebil for mange familier. Her får man stor plass, sju seter og firehjulstrekk. I tillegg byr den på svært god komfort og høy luksusfølelse.

Her kjører du virkelig på første klasse. Så får det kanskje våge seg at designet ikke akkurat oser sportslighet. Q7 kjennetegnes av tunge og massive linjer og det er nok ikke så mange som har kjøpt den mest på grunn av utseendet.

Q7 har vært en suksess for Audi. Her hjemme solgte den klart best de første årene, etter hvert har det også komme inn en god del eksemplarer som bruktimport.
Q7 har vært en suksess for Audi. Her hjemme solgte den klart best de første årene, etter hvert har det også komme inn en god del eksemplarer som bruktimport.

En diger Mercedes har også takket for seg

Mye bil for pengene 

Ny er dette en bil som er utilgjengelig for de fleste av oss, men det skjer som kjent noe med biler etter hvert som de får noen år på baken.

Nå starter prisene på rundt 300.000 kroner, og det er nok grunn til å vente at de skal falle ytterligere fram mot lanseringen av den nye.

Det betyr i praksis at Q7 begynner å bli veldig mye bil for pengene, i alle fall hvis du tar høyde for at det nok kommer til å koste litt å eie den også.

Herlig bil, helt til du ser på prislappen

Godt utstyrt 

De rimeligste bilene i bruktmarkedet er 2007-modeller med 3-liters dieselmotor på 232 hestekrefter under panseret. 

Selv om motoriseringen er solid, er ikke dette noen rakett. Q7 er nemlig en tung bil, men 3-literen gir fint overskudd, og er sterk der du trenger det mest: I mellomaksellerasjoner og ved forbikjøringer. 

De aller, aller fleste bilene er godt utstyrt, og dette med utstyr er også svært viktig på en bil som Q7:

Q7 er en diger sjuseter, med god plass og mye fleksibilitet.
Q7 er en diger sjuseter, med god plass og mye fleksibilitet.

- Nå skal vi kjøpe drømme-familiebilen

Full pakke 

- Ja, her må du som kjøper sette deg litt inn i hva en bil som dette bør ha av utstyr. Hvis den mangler ting mange synes er viktig, skal også prisen gjenspeile det, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

- Q7 må etter min mening ha S-line x 2 (innvendig og utvendig) som inkluderer sportsseter, webasto, adaptiv luftfjæring, ryggekamera, panorama og stor MMI (infotainmentsystemet med navigasjon). Gjerne også adaptiv cruise control – men det er ganske sjeldent, sier Vegard – og legger til:

Noen har fem seter

- Midtveis ute i livsløpet fikk Q7 en facelift. Hvis man har råd, anbefaler jeg å gå for den. Faceliften er ikke bare penere (LED-lys foran og bak og lakkert lenger ned), men har også den nye motoren på 245 hk og 8-trinns, ny girkasse. Dessuten fikk den oppgradert infotainmentsystemet. Bedre og billigere bil å kjøre. Men også en god del dyrere.

- Det finnes femsetere også på bruktmarkedet, hvordan er de prismessig?

- Her er det sjuseter som gjelder for de aller fleste. Biler med fem seter skal derfor være en god del billigere. Og selv om du selv kanskje ikke trenger sjuseter, bør du tenke på at et eksemplar med fem seter kan være langt mer tungsolgt den dagen du skal selge videre, avslutter Vegard.

Ukurant SUV: Du kan nok like godt kaste tusenlappene på peisen

Kan bli dyrt

Q7-kvaliteten har generelt vært god, her har det vært lite feil og problemer. Men dette er altså en stor og ikke minst tung bil: Det betyr at det kan gå hardt ut over de typiske slitedelene.

Når ting går i stykker, kan det også bli svært kostbart. Høye delepriser og og kostbare verkstedtimer er en skummel kombinasjon i så måte.

Vi anbefaler å finne en bil som er skikkelig fulgt opp og som naturligvis har komplett servicehefte. Lav kilometerstand er også viktigere enn årsmodell, i alle fall hvis det bare er snakk om et par års forskjell. 

Dagens Q7 takker straks for seg - til neste år er det klart for andre generasjon.
Dagens Q7 takker straks for seg - til neste år er det klart for andre generasjon.

Ny Q7 er klar - les mer om den her:

LES OGSÅ: Dette er gedigen familiebil til halv pris

Laster inn forumet...