FAKTURAEN: Christer Lunde fikk «fakturaen» på 4500 kroner selskaper iRepair International. Foto: Privat
FAKTURAEN: Christer Lunde fikk «fakturaen» på 4500 kroner selskaper iRepair International. Foto: Privat

Christer (42) fikk «fakturaen» du ikke må betale

Nå advarer Næringslivets Sikkerhetsråd mot den falske «fakturaen».
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg antok at det var noen i firmaet som hadde fått reparert telefonen sin. Det er jo sånn som skjer, sier Christer Lunde (42), daglig leder i Mesterbygg Sarpsborg. 

Mesterbygg Sarpsborg er en av mange firmaer som har mottatt det som ser ut som en faktura for reparasjon av en smarttelefon.

«Fakturaen» er på 4500 kroner inkludert merverdiavgift, etter at det er gitt 50 prosent rabatt. Den inneholder all nødvendig betalingsinformasjon, og mottakeren får en frist på 14 dager. 

– Det jeg reagerte på var at summen var så høy, fortsetter Lunde. 

– Toppen av frekkhet

Christian Lunde har også tidligere mottatt tilbud som fremstår som fakturaer, men akkurat denne «fakturaen» mener han var spesielt vanskelig å avsløre. 

– Jeg synes den var veldig forseggjort, sier han. 

Mesterbygg Sarpsborg har 25 ansatte. Derfor tok Lunde kontakt med iRepair International for å finne ut hvem som hadde levert telefonen sin til reparasjon. 

– Da kom jeg til telefonsvareren, forsto jeg at dette var et tilbud og ikke en regning. Dette er toppen av frekkhet, sier han. 

Har mottatt 30 klager

Flere enn Christer Lunde har mottatt «fakturaen» fra iRepair International. Næringslivets Sikkerhetsråd og Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening (NARF) er blitt kontaktet av næringsdrivende som opplever dette som et forsøk på bedrageri. 

– Dette er frekt og useriøst. Det er i strid god forretningsskikk. Det er spekulativt, og hensikten er kun å lure noen til å tro at dette er en faktura, sier advokat Per-Ole Hegdahl i NARF til TV 2.

FAKTURAEN: Her er fakturaen som Christer Lunde mottok fra selskapet.
FAKTURAEN: Her er fakturaen som Christer Lunde mottok fra selskapet.

NARF har mottatt nærmere 30 klager fra næringsdrivende på «fakturaen». Hegdahl mener den skiller seg fra villedende tilbud som tidligere er blitt sendt ut av andre aktører. 

– Det som er spesielt her at man fremstiller det som en faktura. I endel andre tilfeller har det fremgått i teksten over blanketten at det dreier seg om et tilbud. Det gjør det ikke her. Denne fakturaen er sendt for en tjeneste som ikke er levert.

– Men ordet «faktura» brukes ikke?

– Nei, «faktura» blir ikke brukt, men regningen er laget på en fakturamal. Den oppfyller formalkravene til en faktura ved dens innhold og angivelse av pris, mva., navn på mottaker og avsender, i tillegg til at oppsett og fargebruk underbygger at dette er en faktura. Fakturaen er ment å lure noen til å tro at dette er en faktura som man er pliktig til å betale, fortsetter han. 

Høysesong nå

Ifølge Hegdahl er det gjerne i juletider og i begynnelsen av sommerferien at useriøse aktører sender ut fakturaer og tilbud. Årsaken er at aktørene satser på at fakturarutiner og kontrollsystemer skal fungere dårligere i en hektisk periode hvor vikarer ofte står for å betale regningene.

– Dette er villedende og utspekulert sett fra næringslivets side.

Lover pengene tilbake

Da TV 2 forsøker å kontakte med selskapet på telefon, blir vi i likhet med Christer Lunde møtt av telefonsvareren. Den gir oss beskjed om å sende en epost.

Selskapet skriver følgende til TV 2:

«Dette beklager vi på det sterkeste, men dette er ingen faktura men kun et tilbud, det står ikke på faktura noen faktura nr eller kundenr. Disse som ikke ønsker og benytte seg av tilbudet kan bare kaste dette i søppelen.»

«Tilbudet går ut på at alle mobiler som er tilknyttet selskapet blir reparert gratis for hele 2015 med 24. mnd garanti. Så har en bedrift 2-3 ødelagte mobiler iløpet av året vil man spare på dette.»

Larsen lover også at næringsdrivende som har betalt «fakturaen» skal få pengene tilbake dersom de ønsker dette.

«Vi beklager selvfølgelig at noen føler seg lurt, men da er det som sagt bare og se bort fra tilbudet vi har sendt dem. Videre er det noen som betaler og missoppfatter dette og ønsker pengene sine tilbake skal de selvfølgelig få dette.»

– Aktører spekulerer i dette

Ifølge Arne Røed Simonsen, seniorrådgiver i Næringslivets Sikkerhetsråd, er enkeltpersonforetak særlig utsatt for slike tilbud.

– Mange har ikke nok næringsjuridisk kompetanse, og jeg mistenker at endel aktører spekulerer i dette.

– Er dette frekt?

– Man kan jo lure på intensjonen som ligger bak. Det har vært skrevet mye om fremgangsmåten. Det er blitt uttalt i mange medier at dette ikke er god forretningsskikk. Dette er egnet til å villede, sier Simonsen.

Til tross for at «fakturaen» er blitt sendt til til næringsdrivende, er også Forbrukerrådet kjent med saken.

– Vi har fått fem henvendelser fra personer som har ringt inn og lurt på om dette er svindel, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.