Dagens Toyota Prius (her i ladbar utgave) må henge med litt lenger enn opprinnelig planlagt. Fjerde generasjon ble nemlig stoppet - da sjefene skulle godkjenne det endelige designet.
Dagens Toyota Prius (her i ladbar utgave) må henge med litt lenger enn opprinnelig planlagt. Fjerde generasjon ble nemlig stoppet - da sjefene skulle godkjenne det endelige designet.

Oppfølgeren ble stoppet i siste liten 

Designet fikk tommel ned av toppsjefene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hybridbilen Prius har vært en stor suksess for Toyota. Salgsmessig startet det beskjedent med første generasjon, så løsnet det for alvor med den andre som virkelig satte Prius på kartet.

Dagens modell er den tredje i rekken og var lenge den mest dominerende hybridbilen på markedet. Nå har den imidlertid havnet litt i skyggen av flere konkurrenter, både fra Toyota selv, og fra andre merker.

- Ikke bra nok 

Så nærmer det seg da også en helt ny Prius, her må vi imidlertid vente litt lenger enn opprinnelig planlagt.

Underveis i utviklingen av denne modellen, har nemlig Toyota gjort noe vi slett ikke opplever ofte i bilbransjen. Da ferdig bil ble vist for Toyota-sjefene i fjor, skal de ha satt ned foten og gitt beskjed om at dette ikke var bra nok. De ville ha et tøffere design.

Prius finnes i XL-versjon også - les mer her:

Tydelig sjef 

Dermed måtte sjefdesigneren Koji Toyoshima samle teamet sitt og sette i gang et lynrask redesign. I april var det eksamen: Toppsjefene skulle da ta stilling til hans andre utkast - og denne gangen ble det tommel opp.

At noe sånt skjer så sent ut i utviklingsløpet av en bilmodell er høyst sjelden. Men samtidig føyer det seg naturlig inn i en rekke uttalelser fra Toyota-president Akio Toyoda. Etter han tok over som sjef for bilgiganten i 2009, har han veldig tydelig signalisert at Toyota skal satse mer på design og at bilene deres må bli mer attraktive for kjøperne visuelt sett.

Toyota gikk for en forsiktig videreføring av designet på tredje generasjon Prius, sammenlignet med forgjengeren. Nå er det grunn til vente langt større endringer.
Toyota gikk for en forsiktig videreføring av designet på tredje generasjon Prius, sammenlignet med forgjengeren. Nå er det grunn til vente langt større endringer.

Dette er på mange måter hybrid-fasiten

Miste forspranget 

Å utsette en bilmodell, gir både praktiske utfordringer og store utgifter. Konkret skal det være snakk om at produksjonsstarten er utsatt med et halvt år. Men samtidig er Prius så viktig for Toyota, at man ikke har råd til å gjøre noen feil her.

Selskapet var lenge nærmest alene om å tilby hybridbiler. Nå har svært mange konkurrenter kommet etter. Ikke minst er det mange som tilbyr ladbare hybrider. Det er et område der Toyota-konsernet har havnet i bakleksa. Dermed risikerer de å miste mye av forspranget de tidligere hadde.

Her får du nesten elbil "på kjøpet"

Dristig konsept 

Ifølge bransje-tidsskriftet Autonews.com skal den ladbare versjonen av neste Toyota Prius skille seg ganske mye ut fra den vanlige Prius-utgaven. Førstnevnte skal bli langt mer sporty – her er målet å tiltrekke seg yngre kjøpere enn i dag.

Konseptbilen C-HR (bildet under) er ventet å gi mange hint mot hvordan endelig design blir. Det betyr i praksis en liten revolusjon i forhold til dagens Prius.

Fjerde generasjon Prius får konsernets nye hybridsystem og skal bygges på en ny plattform som også skal danne utgangspunkt for en rekke andre modeller fra merket i årene framover.

Denne konseptbilen så vi ikke helt komme ... 

Konseptbilen C-HR viser deler av Toyotas designretning de kommende årene. Noe av dette skal også bli å finne på fjerde generasjon Prius.
Konseptbilen C-HR viser deler av Toyotas designretning de kommende årene. Noe av dette skal også bli å finne på fjerde generasjon Prius.

Volvo har spennende planer, men det blir dyrt!

 

 

 

 

Laster inn forumet...