Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Kompaktklassen, som ofte omtales som Golf-klassen, er ikke lenger bare forbeholdt snusfornuftige modeller, slik som VW Golf i utgangspunktet er. Det har etterhvert kommet langt flere på banen - ikke minst har både BMW, Audi og Mercedes de siste årene satt sitt preg på dette segmentet.

Og når alle de tyske er involvert, tar det ikke lang tid før konkurranseinstinktet våkner. Da gjelder det å ha det raskeste, sterkeste og råeste. BMW har sin 1M Coupe, Mercedes slår i bordet med A 45 AMG - mens Audis råeste versjon av nye A3 har vært S3. Inntil nå.

For som en liten førjulsgave til seg selv, har Audi offentliggjort bilder og informasjon om siste skudd på A3-stammen - nemlig RS3. Og den biter fra seg. Voldsomt.

Les testen vår av BMW 1M Coupe her

Umiskjennelig Audi-design - og ikke all verden som avslører hvor mye krefter som bor i denne bilen. Det mest avslørende designgrepet er fangeren med ekstra store luftinntak.
Umiskjennelig Audi-design - og ikke all verden som avslører hvor mye krefter som bor i denne bilen. Det mest avslørende designgrepet er fangeren med ekstra store luftinntak.

Litt sterkere - litt raskere

Inntil nå har Mercedes A 45 AMG – med verdens sterkeste 2-liters motor på 360 hk – vært klassens råeste modell. Vi har kjørt den - og ble ganske enkelt himmelfallen over  den bilen. 0-100 km/t fikser den på 4,6 sekunder!

Men nå synes tydeligvis Audi at det var på tide å overta ytelses- og effekttronen. RS3 har nemlig en 2,5-liters TFSI-motor som yter 367 hk. Altså 7 hk mer enn A 45 AMG.

Og det er nok til å sikre 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Altså 0,3 sekund raskere enn A 45 AMG. Litt sterkere og litt raskere, der altså. Neppe helt tilfeldig ...

Det Audi ikke har klart, er å være mest miljø- og drivstoffvennlig. For mens den firesylindrede 2-literen til Mercedes klarer seg med et oppgitt snittforbruk på 0,69 l/mil, trenger RS3-en – med fem sylindre – og 2,5-liter, 0,81 l/mil.

Nå skal det sies at oppgitt forbruk på slike biler uansett er høyst teoretisk ...

Toppfarten i RS3 oppgis for øvrig til å være 280 km/t.

To ovale potter bak forteller deg at dette er en bil som går bedre enn de fleste andre.
To ovale potter bak forteller deg at dette er en bil som går bedre enn de fleste andre.

Les vår test av hovedkonkurrenten Mercedes A 45 AMG her

Launch control

Audien har naturligvis quattro firehjulstrekk for å sikre at kreftene kan utnyttes best mulig. Mellom 50 og 100 prosent av kreftene kan sendes til bakakslen. Men litt moro skal du kunne ha også - og Audi lover at du skal kunne slenge kontrollert med rumpa om du ønsker det.

Understellet er senket med 2,5 centimeter for å gi litt mer go cart-følelse og kan bestilles med adaptiv demperkontroll (Audi magnetic ride).

RS3 er dessuten utstyrt med launch control for å hjelpe deg til å få raskest mulig akselerasjon. Og når du skal stoppe, byr den som første bil i dette segmentet, på keramiske bremser foran.

Audi S3 er såvisst ingen sinke den heller ...

Diskret

Alt dette pakkes ganske diskret inn i A3-drakten. Riktignok har den en heller utagerende frontspoiler med enorme luftinntak - og en stor, oval potte på hver side bak. Men likevel er det nok få som ut fra utseendet vil tro at den har såpass ekstreme ytelser når de ser den på gata.

Innvendig er det også svært lite som avslører hvilket råskinn dette er. Men et ratt med flat bunn – kledd i skinn og alcantara – er et av få tegn som avslører hemmeligheten.

Du kan også bestille sportsseter i carbon, som naturligvis skiller seg litt mer ut enn vanlige sportsseter.

RS3 er ventet å ankomme Norge neste sommer. Det er det nok mange som gleder seg til ...

Denne bilen kommer til Norge neste sommer. Vi gleder oss allerede ...
Denne bilen kommer til Norge neste sommer. Vi gleder oss allerede ...

Les også: Byttet ut kake med Audi-råskinn