Dette blir en ny plassmester

Audi satser på luksus – og praktiske egenskaper.

En svært romslig bil har blitt enda større - slik ser det ut inne i nye Audi Q7 som kommer på markedet til neste år.
En svært romslig bil har blitt enda større - slik ser det ut inne i nye Audi Q7 som kommer på markedet til neste år.

I slutten av forrige uke ble de aller første bildene av andre generasjon Audi Q7 offentliggjort. Ja, de kom faktisk litt før Audi selv hadde tenkt. 

De hadde nemlig ikke rukket å sende ut sin pressemelding på bilen, før enkelte originale bilder av den begynte å sirkulere uautorisert på nettet. Men nå er både bilder og informasjon offisielt ute.

En av de største 

Som vi allerede har skrevet om bilen, blir andre generasjon Q7 inntil 325 kilo lettere enn forgjengeren. Det tilsvarer ifølge Audi en vektreduksjon på linje med et stort piano!

De utvendige målene er neste identiske, nykommeren har blitt 3,7 cm kortere og 1,5 centimeter smalere enn bilen den erstatter. Vi snakker fortsatt om en av de største personbilene på markedet, Q7 måler hele 5,05 meter fra støtfanger til støtfanger.

Nå skal politiet kjøre luksus-SUV

Prioritere plassen 

Audi-ingeniørene har hatt fokus på å utnytte plassen og nye Q7 blir en aldri så liten plassorgie. Den innvendige høyden har økt med inntil 4,3 cm. Avstanden mellom forsetene og andre seterad er større - og bilen har også blitt flere centimeter bredere bakerst.

Som før kan andre seterad skyves i lengderetningen, det gir muligheten for å prioritere hvor man ønsker mest plass. Du skal lete lenge etter en rommeligere sjuseter enn dette.

Audi bekrefter: Det kommer flere SUV-er

Også som femseter

De aller fleste sjuseterne på markedet har svært begrenset bagasjeplass med alle sju setene i bruk. Her står det langt bedre til hos Q7. Som sjuseter har den nemlig 295 liter igjen til bagasje. Og klarer du deg med seks seter, øker dette vesentlig.

Feller du den tredje seteraden ned i gulvet (det skjer elektrisk), øker bagasjeromsvolumet til 770 liter. 

Du kan også kjøpe Q7 som femseter. Da er bagasjerommet virkelig digert. 890 liter med alle setene i bruk, 2075 liter hvis du feller ned baksetene.

Dette er luksus-SUV på billigsalg

Firehjulsstyring

De fleste Q7-kjøperne velger å utstyre bilen med luftfjæring. Det er positivt for komforten og kan dessuten være gull verdt for framkommeligheten på vinteren. 

Med dette systemet kan høyden justeres med 6 cm. Maksimal bakkeklaring blir da 23,5 cm. Samtidig kan bilen trekke tilhengervekt på 3.500 kg. 

Nye Q7 kan også leveres med firehjulsstyring. I høyere hastigheter svinger bakhjulene likt med forhjulene. I lavere hastigheter svinger bakhjulene motsatt vei av forhjulene og reduserer svingradiusen med omtrent en meter.

56 km på strøm

Nye Q7 kommer først med to TDI dieselmotorer og en TFSI bensinmotor. Deretter lanseres også den store SUV-en som ladbar hybrid; Audi Q7 e-tron. Denne kombinerer en 3.0 TDI motor på 258 hk med en elektrisk motor på 94 kW. Samlet effekt blir 373 hk.

Audi Q7 e-tron quattro blir den den første plug-in hybriden i verden som leveres med varmepumpe, det minimerer energibehovet for oppvarming og luftkondisjonering i kupéen. Den elektriske rekkevidden er  på inntil 56 km. CO2-utslippet blir under 50 gram.

Alle motorene leveres med 8-trinns tiptronic automatgirkasse. 

Mange kommer etter - men denne var først ute

Som på et nettbrett

Innvendig er det digitale instrumentpanelet Audi virtual cockpit plassert bak rattet. En 12,3" skjerm viser all informasjon i en rekke ulike visningsformater.

Nye Q7 har i tillegg en 7" skjerm (8,3" ved MMI navigasjon plus) som felles opp fra dashbordet. Brukervennligheten til det nye MMI-systemet styres fra en touchpad-flate foran girspaken.

Som på et nettbrett kan man for eksempel zoome inn og ut på navigasjonskartet med ulike fingerbevegelser. Navigasjonsdata kan fremover oppdateres online.

Lanseres til våren

Som en av de første bilene i verden blir nye Q7 kompatibel med både "Apple Car Play" og "Google Android Auto". Det betyr at innholdet på en smarttelefon enkelt kan knyttes opp mot bilens infotainment-system.

Q7 kan også leveres med egne nettbrett til baksetene og med et nytt lydanlegg fra Bang & Olufsen som gjengir lyden tredimensjonalt gjennom 23 høyttalere med en effekt på 1.920 watt. Det vil også bli mulig å induksjonslade mobiltelefonen i bilen.

Bilen får sin verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit, USA i januar. Lanseringen i Norge starter til våren og de første bilene vil ankomme neste sommer. Prisene er ikke klare.

Premium-SUV til topps i kundeundersøkelse

LES OGSÅ: Til fjells - på første klasse