Trygve kjøpte BMW – så begynte de å salte veiene

Da startet han underskriftskampanje.

Trygve Arnesen fra Fuglenes opprettet en underskriftskampanje lørdag. Mandag ettermiddag hadde over 800 personer skrevet under på kampanjen. Foto: Privat
Trygve Arnesen fra Fuglenes opprettet en underskriftskampanje lørdag. Mandag ettermiddag hadde over 800 personer skrevet under på kampanjen. Foto: Privat

Innføring av salting av veiene i Hammerfest har vekket reaksjoner både fra politisk hold og fra innbyggere i byen. I papirutgaven fredag sa seksjonsleder Tor Inge Hellander hos Statens vegvesen at de har fått lite reaksjoner fra folk i byen. Trygve Arnesen fra Fuglenes satte billedlig talt kaffen i vrangstrupen da han leste avisoppslaget, og opprettet underskriftskampanjen «Stopp vegsalting i Hammerfest (RV-94), NÅ!!», noe han har tenkt på en stund.

– Vi må få fram at vi som bor i byen ikke synes det er greit med veisalting. Forhåpentligvis vil mange skrive under, sier han til Finnmark Dagblad.

Mandag ettermiddag har over 800 skrevet under.

– Ikke bra

Arnesen viser til at ulempene med veisalting, som å tære på biler og miljø, er godt opplyst i nasjonale medier.

– Hvis veivesenet hadde til siktemål å trumfe veisaltingen gjennom, så burde de ha gått ut i media først og informert om det, sånn at folk kunne ha forberedt seg.

– Man blir tatt på senga, for det er ingen i byen som kan hjelpe til med å få bilene til å motstå rust. Hadde man fått vite på forhånd at de skulle begynne å ha saltlake på veiene, kunne man ha gjort noe med det, sier han.

– Ikke ekstraordinært

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Bjørg Anita Joki bekrefter at veivesenet ikke har opplyst på forhånd om veisaltingen.

– Vi har ikke hatt de tankene fordi salting er en kjent metode på landsbasis og er ikke noe ekstraordinært. Tidligere har det vært usaltet her fordi det var lav trafikk og stabilt klima. Da nytt driftsanbud skulle gå ut ble veien vurdert oppgradert til driftsklasse D fordi veien har blitt en større og viktigere vei.

Redd for bilen

Arnesen fastholder på ulempene ved veisalting. Han er bekymret for er hans relativt nyinnkjøpte BMW X5, som hadde en prislapp på rundt en halvmillion kroner.

– Jeg hadde ikke kjøpt den bilen om jeg visste at de skulle begynne å salte veiene her, sier Trygve som irriterer seg kraftig over å skulle få bilen spist opp av rust.

Les også: - For trafikksikkerheten er veisalt en katastrofe

– Gjør som før

I Hammerfest har det ikke vært tradisjon med å salte veiene. Det er det heller ikke behov for nå, ifølge Trygve Arnesen.

– Trafikksikkerhetsmessig tror jeg ikke det står tilbake for i stedet å fortsette med å strø sand og brøyte veiene som før. Vi har klart oss fint fram til nå. Vi vet hvor vi bor og vi trenger ikke «sommerføre» hele året.

Les også: - Jeg strødde ikke saltlake - men sand

Fakkeltog?

Lokalpolitiker Gunnar Bolle (H) sa i papirutgaven av FD lørdag at han mener motstanden mot å spre saltlake på riksvei 94 er veldig stor i hele Hammerfest.

– Forventer Statens vegvesen at vi må gå i fakkeltog før de tar til seg at folk i Hammerfest reagerer på dette, spurte Bolle lørdag, og antydet at det må mer høylytte metoder til. Trygve Arnesen svarte på Bolles bønn.

Les flere saker i Finnmark Dagblads motormagasin her

Les også: Eksplosjon i antall biler med saltskader