Mercedes' nye luksuscoupe bygger på S-klasse - og leverer komfort i særklasse. Startprisen er på ikke ubetydelige 1.8 millioner kroner - men det  har ikke hindret 20 nordmenn fra å bestille ...
Mercedes' nye luksuscoupe bygger på S-klasse - og leverer komfort i særklasse. Startprisen er på ikke ubetydelige 1.8 millioner kroner - men det  har ikke hindret 20 nordmenn fra å bestille ...

Interessen for dette luksusflaket er stor

Kan du gjette hvor mange nordmenn som har bestilt allerede?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi befinner oss i de østerrikske alpene - ikke så langt fra Innsbruck. Landskapet rundt oss er av typen som kan få folk til å måpe. Flotte, dramatiske fjell med snø på toppene og koselige små landsbyer i Tyroler-stil. 

Men siden jeg sitter bak rattet i den splitter nye coupeversjonen av direktørbilen Mercedes S-klassen, er det likevel andre ting jeg har fokus på.

Det er kanskje ikke akkurat en bil som er tilpasset norske avgifter - men nettopp en slik bil er det faktisk rundt 20 nordmenn som venter på akkurat nå.

De kan glede seg!

Lekker utsikt! Fjellene i bakgrunnen er også helt ok.
Lekker utsikt! Fjellene i bakgrunnen er også helt ok.

Les også: Fant Mercedes til 70 millioner hos høgger'n

Ting går bra ...

Vi har jo testet S-klasse - og slått fast at det er direktørbilenes nye sjef. Da vi fikk se bildene av coupe-varianten av den samme bilen, fikk vi et akutt "må ha"-begjær. Helt til vi fikk høre prisen.

Denne bilen starter nemlig på 1,8 millioner kroner – og er dermed noen lysår unna å være et realistisk bilkjøp for oss. Og de fleste andre.

Kommunikasjonsdirektør i Mercedes Norge, Christoffer Nøkleby, forteller imidlertid at 20 kunder har bestilt den. Flere enn forventet på en så dyr bil.

Det burde være et helt greit tegn på at ting går bra her på berget. Et annet tydelig tegn på dette, er at halvparten av de bestillingene er S 63 AMG-modellen. Det betyr 585 hk - og en startpris på 2,4 millioner kroner!

Les vår test av Mercedes S-klasse her

Luksus, luksus, luksus

Så akkurat hva er det egentlig disse kundene kan vente seg? Etter noen timer bak rattet i S 400 4Matic Coupe har vi i alle fall fått en smakebit. 

Selv om dette er en bil som bygger på en stor sedan, har coupeen helt klart fått sitt særpreg. Da tenker vi ikke minst på hekken. Den avsluttes med en integrert og diskret spoiler. Lekkert! Det er særlig bakparten som gir bilen et tydelig særpreg.   

Det er ellers en skikkelig ruvende bil med langt panser og en massiv front, i kjent Mercedes-stil. 

Innvendig er det lett å kjenne seg igjen om du har sett S-klasse. Og det er sannelig ikke noe å være lei seg for. To enorme, digitale skjermer dominerer utsikten øverst på dashbordet - som forøvrig er trukket med mykt skinn i alle bauer og kanter.

Alt, absolutt ALT, oser av luksus og et uvanlig skarpt øye for detaljer. Vi får følelsen av at denne bilen kommer til å være akkurat like tight og fin om 10 år. 

Interiøret kan overleve en liten krig - så solid er det. Og luksusfølelsen en slik bil skal gi, leveres til terningkast 6.
Interiøret kan overleve en liten krig - så solid er det. Og luksusfølelsen en slik bil skal gi, leveres til terningkast 6.

Les også: Luksusbilen som mageplasket

Avskjermet fra omverden

Kjørefølelsen er også noe helt utenom det vanlig. Det er en komfort og en stillhet vi knapt har opplevd maken til. Det eneste som kan måle seg er nettopp en S-klasse med fire dører.

Den glir tilsynelatende like over veien med en slik majestetisk følelse at du automatisk senker både puls og skuldre noen hakk. 

Og uansett hva som skjer utenfor av ståk og støy, er du fullstendig avskjermet fra den slags på innsiden av coupeen. 

Her finner du både nybiltester og bruktbilguide for Mercedes

Lite plass

Hvis du skulle gi på - vil du bare høre den kultiverte brummingen fra V8-eren der framme. En overflod av krefter, bestående av 450 hk, er til disposisjon om du skulle ha behov for det – men det er ikke råkjøring du helst tenker på i denne bilen. 

Dette er kanskje den mest perfekte bilen til å cruise nedover Autobahn i over 200 km/t vi har prøvd. Hva skal en med privatfly, når en kan kjøre en slik? Et lite kick down - og du har plutselig krysset halve sentral-Europa.

Kreftene sendes for øvrig ut til alle fire hjulene - slik at akselerasjonen blir svært effektiv. 0-100 km/t tar bare 4,6 sekunder. 3,9 sekunder om du har AMG-versjonen!

Skal vi pirke på noe, må det være at baksetene ikke er særlig anvendelige. Selv i en så diger coupe som dette.

Halvparten av de norske bestillingene er AMG-versjonen.
Halvparten av de norske bestillingene er AMG-versjonen.

Bagasjerommet er også noe begrenset med tanke på størrelsen på bilen - 400 liter. Men for to på tur holder det nok likevel.

Les også: Til barnehagen – på første klasse!

Alternativ

Hvis du synes S Coupe blir for sedat, og bare trenger to seter, kan du vente litt og heller gå for Mercedes-AMG GT S med 510 hk.

Den kommer i februar - også den med startpris på 1,8 millioner kroner. GT, altså uten S og med 462 hk, kommer litt senere, i mai. Den er 200.000 kroner billigere.

- Vi får 15 GT-er til Norge neste år, og regner med at de blir raskt utsolgt, sier Nøkleby. 

Som sagt, det er ting som tyder på at mye går bra her på berget ...

Mercedes S 63 AMG har nesten 600 hk.  Det finnes en som er enda sterkere også - S65 AMG. Den har 630 hk ...
Mercedes S 63 AMG har nesten 600 hk.  Det finnes en som er enda sterkere også - S65 AMG. Den har 630 hk ...

Les også: Denne Mercedes har naboen GARANTERT ikke maken til!

 

 

Laster inn forumet...