Flere av modellene deres skal forsvinne
Mini går i gang med en skikkelig ryddejobb.
Under eierskap av BMW-konsernet har Mini i mange år vært bilbransjens største retrosuksess.
Det som startet som én modell – kalt New Mini – vokste etter hvert til en hel familie av biler. Vi fikk cabriolet, stasjonsvogn, kompakt SUV med både tre og fem dører, roadster, coupe – og nå nylig femdørsutgave også av den tradisjonelle kombien.
Strammes inn
Slik sett har Mini vært med på det som er en av de store trendene i bilbransjen akkurat nå: At merkene får stadig flere modeller, i flere og flere nisjer.
Men mens de fleste andre har planer om videre modellvekst, skal Mini faktisk nå gå motsatt vei. Sjefene har nemlig kommet til at Mini har spredt seg for mye. Nå skal det strammes inn – i framtiden skal ikke merket ha mer enn fem modeller.
Slik svarte de på frekke spionbilder
Mer normal stasjonsvogn
BMWs styremedlem Peter Schwarzenbauer er også ansvarlig for Mini i konsernet. Til engelske Autocar bekrefter han nå at det neste år skal komme en helt ny stasjonsvogn. Den beholder samme navn som dagens modell, nemlig Clubman, men blir etter alt å dømme en mer konvensjonell bil.
Dagens Clubman har bare en sidedør bak, og bilen har fått mye kritikk for svært kronglete inn- og utstigning. Den nye utgaven skal få en vanlig femdørs-løsning.
Schwarzenbauer beskriver dette som den tredje modellen fra "nye Mini", de to første skal være tre- og femdørs kombi.
Beste noensinne
Den fjerde skal være helt ny utgave av crossoveren Countryman. Nummer fem er det mer hemmelighold rundt, men det er gode muligheter for at dette blir en cabriolet.
Ladbar hybrid er noe mange bilprodusenter kommer med nå, her skal også Mini ha ting på gang de kommende årene.
Introduksjonen av femdørs kombi skal ha gitt en kraftig økning i salget hos Mini. De regner selv med at de tre siste månedene av 2014 blir deres beste kvartal noensinne.
Lyst på brukt Mini? Da bør du lese dette
Dette er Minis nye bestselger - les testen: