Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Citroën C5 Crosstourer  har mye som bør passe ypperlig for norske kjøpere - og en del særegenheter som nok vil skape litt irritasjon.
Citroën C5 Crosstourer  har mye som bør passe ypperlig for norske kjøpere - og en del særegenheter som nok vil skape litt irritasjon.

Egentlig en perfekt Norgesbil – men...

Har ikke tatt steget helt ut.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er dette?

Citroën har tatt en "Allroad" – og gjort famileibilen C5 om til en semi-SUV. Den har fått navnet Crosstourer.

Konseptet er velkjent og bygger på oppskriften vi kjenner fra blant annet Audi A6 Allroad, Volvo XC70 og VW Passat Alltrack: Litt ekstra plastbeskyttelse rundt hjulbuene og i Citroens tilfelle et understell som kan heves. Men, du får ikke firehjulsdrift. Her er det kun forhjulstrekk som gjelder. 

Spørsmålet er om det holder til å kjempe om kundene i et segment med mange tøffe konkurrenter.

Les også: Dette kan være et kupp på bruktmarkedet

Med mulighet til  å heve og senke bilen, kan du skaffe deg ekstra bakkeklaring til de litt vanskelige veiene. Men du har ikke firehjulsdrift ...
Med mulighet til  å heve og senke bilen, kan du skaffe deg ekstra bakkeklaring til de litt vanskelige veiene. Men du har ikke firehjulsdrift ...

Hvordan er den å kjøre?

Himmelsk! Det er ikke bare min mening, men også kona fikk tatt den på en liten tur. Og var OVER SEG av beundring. Svigers også. Og jeg må jo bare si meg enig. Det er en helt fantastisk komfort. I en annen verden. Den hydrauliske fjæringen, med det klingende navnet Hydractive III, er i en klasse for seg. Vi skal ikke gå så detaljert inn på hvordan den fungerer – det er mye bedre å tenke på det som ren magi.

Resultatet er uansett at vi her har klassens komfortkonge. Punktum!

Det du må ofre, er såkalte "dynamiske kjøreegenskaper". Det betyr kort sagt at det å leke seg på svingete småveier rett og slett bare blir komisk. Du kan stille understellet på laveste nivå og sette girkassen i sport – men C5 vil rett og slett ikke være med på leken. Hver gang du forsøker, er det null respons fra styringen, det gynger og girkassen nøler og er treg. 

Det er med andre ord ikke snakk om å få i pose og sekk. 

Det er i tillegg litt nedtur at den ikke har firehjulstrekk. I kombinasjon med justerbar bakkeklaring, ville den da brått hatt et fordel som mange av konkurrentene ikke har. 

Her kan du lese om første generasjon C5 som bruktbil 

Finest utenpå eller inni?

Lyktene strekker seg rundt hjørnet og har LED-markeringslys. Men dette ansiktet begynner sårt å trenge en ansiktsløftning.
Lyktene strekker seg rundt hjørnet og har LED-markeringslys. Men dette ansiktet begynner sårt å trenge en ansiktsløftning.
Veldig små knapper og det er tungvint å bruke infotainmentsystemet.
Veldig små knapper og det er tungvint å bruke infotainmentsystemet.
På hjørnet av setet finner du knappen for setevarmen. Med mindre det er mørkt, da. Da er den nemlig helt usynlig.
På hjørnet av setet finner du knappen for setevarmen. Med mindre det er mørkt, da. Da er den nemlig helt usynlig.
Joda, det er en koppholder her. Den er bare godt gjemt.
Joda, det er en koppholder her. Den er bare godt gjemt.

Da C5 kom i 2008 var det et friskt pust – litt typisk Citroën egentlig. De har mye bra på designsiden. Særlig designet på stasjonsvogna synes vi er vellykket. 

C5 er fortsatt pen å se på – men den har rukket å bli litt gammelmodig. Crosstourer-varianten byr på litt mer plast rundt hjulbuene og skliplate nederst på fangeren foran og bak. Men den skiller seg litt mindre fra en standard C5 enn vi er vant med på slike offroad-utgaver.  De tar steget litt halvveis ut – akkurat som med de gjør ved å ikke ha 4x4.

Innvendig SER det veldig pent ut. Fransk eleganse og høy kvalitetsfølelse. Setene er bra – men mangler litt sidestøtte og har ikke forlengbar lårstøtte.

Problemet er at ingenting er slik du er vant med i andre biler! Midten på rattet står i ro mens du vrir på selve ringen, knappen til setevarmen er foran på setet og helt usynlig i mørket, infotainmentsystemet er dessverre håpløst kronglete å bruke og det tar saktens en stund å bli vant med hvordan du skal bruke multifunksjonsrattet også. Koppholdere? Det er én – og den er gjemt under midtarmlenet. Ikke akkurat veldig praktisk.

C5 Crosstourer setter deg rett og slett på prøve. Det er som om den sier: – Jeg ser at du har fått noen "dårlige" vaner i andre biler. Hos meg blir det annerledes – lær deg å leve med det!

På grunn av de litt for mange ukurante løsningen innvendig, går seieren til eksteriøret denne gangen.

Les også: "Versting-Citroën" er ikke så vill som en skulle tro

Går den bra?

Testbilen er utstyrt med en fin 2-liters 163 hk dieselmotor. I utgangspunktet burde det være nok til denne bilen. I praksis er det ikke helt tilstrekkelig – mest fordi den automatiske girkassen kan være litt treg. 0-100 km/t tar 10,2 sekunder.

C5 Crosstourer en komfortmaskin - ingen racerbil.
C5 Crosstourer en komfortmaskin - ingen racerbil.

Du å være litt påpasselig med hvordan du kjører, bli kjent med girkassen før du begynner å kjøre forbi. Kort sagt, det krever litt planlegging.

Forbruket er ikke på nivå med de beste. 0,69 l/mil er for høyt. Til sammenligning fikser utgående Passat Alltrack med større motor (177 hk, DSG automatgir) samme øvelse med oppgitt blandet forbruk 0,59 l/mil.

Les også:  SUVen vi ikke får nok av

Hvordan er plassen?

C5 er en familiebil, og da er plass viktig. C5 har et romslig bagasjerom på 505 liter. I sin tid var det mer enn bra nok – men det har skjedd mye også på dette området. Nå er det mye mer plass i en VW Golf stasjonsvogn, bare for å sette det litt i perspektiv.

Bagasjerommet er på 505 liter - og under gulvet er det et lite ekstra oppbevaringsrom.
Bagasjerommet er på 505 liter - og under gulvet er det et lite ekstra oppbevaringsrom.
Det er lett å utnytte plassen i bagasjerommet.
Det er lett å utnytte plassen i bagasjerommet.

Det er et oppbevaringsrom under gulvet i bagasjerommet også. Et tau med krok som gjør at du kan sørge for å holde oppe gulvet mens du romsterer nedi der. Men det hadde selvsagt vært enda bedre om gulvet bare sto opp av seg selv.

Baksetet er også romslig. God takhøyde, god komfort i baksetene – og bra plass til bena. Det samme er situasjonen for de som sitter på fremste rad.

Her finner du Brooms testdatabase

Konklusjon:

Citroën C5 Crosstourer

Motor: 2-liter, diesel Effekt: 163 hk / 340 nm 0-100 km/t: 10,2 sek. Toppfart: 208 km/t Forbruk: 0,69 l/mil Bagasjerom: 505 liter / 1462 liter LxBxH: 4829x1853x1471 cm Pris: Fra 466.900 kroner

Citroën er litt i skyggenes dal for tiden. Salget er absolutt ikke på nivå med det en forventer. Men de ligger ikke på latsiden – og har blant annet gitt oss en spennende ny modell i C4 Cactus. De er fortsatt ikke redde for å gjøre ting annerledes.

Men ikke alt som er annerledes er bra. Og blant annet infotainmentsystemet trenger en skikkelig oppdatering. Skal vi fortsette å være kritisk, så er forbruket for høyt og ytelsene for lave – og en slik bil burde nok hatt 4x4 for å være en seriøs kandidat.

Prisen taler i Citroëns favør. 466.900 for topp utstyrsnivå og automatgir er bare 10.000 mer enn Passat Alltrack Highline med manuell gir og 23 hk mindre.

Esset i ermet er, at komforten på langtur er av en annen verden. Hvis du ikke har prøvd denne bilen må du bare ta oss på ordet. Det er noe HELT eget. Du merker det med en gang du begynner å kjøre. Men ikke alle liker vuggingen som følger med.

Crosstourer vil dermed neppe blir en storselger.

Les også: Fant helt unik bilsamling på bestefarens gård

Norske farger til tross - det mangler litt på at denne bilen skal være en norsk drømmebil.
Norske farger til tross - det mangler litt på at denne bilen skal være en norsk drømmebil.

 

Laster inn forumet...

<span style="font-family: flama, sans-serif; font-size: 35px; font-style: italic; font-variant: normal; line-height: 36.75px; text-align: center;" id="ext-gen1356">Populære klipp fra Broom:</span>

Vis flere