Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
For de aller fleste ser dette ut som en vanlig, om enn uvanlig fin Audi 100. Men eieren kjenner bilens hemmeligheter – og vet å ta vare på den. Foto: Privat
For de aller fleste ser dette ut som en vanlig, om enn uvanlig fin Audi 100. Men eieren kjenner bilens hemmeligheter – og vet å ta vare på den. Foto: Privat

Karl har en Audi "ingen" har hørt om

Og den er mange ganger morsommere enn noen skulle tro.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Tunede utgaver av tyske statusbiler har i løpet av de siste årene gått fra å være noe veldig marginalt som få kjente til, og til å bli noe som mange har oversikt over – og trakter etter. Sa man «AMG» midt på 1990-tallet var det ikke så mange som visste hva man snakket om, men i dag tenker folk automatisk «rå Mercedes».

Les også: Nissan GT-R – dette er bilen som utfordrer elementene

Nettopp AMG er kanskje den av tuningfirmaene som er best kjent. Og kreasjonene deres ble så populære at Daimler-konsernet etterhvert fant ut at det var like greit å sikre seg kontrollen og bruke tuneren som en inhouse-ressurs. Men det finnes fremdeles eksterne tunere i hopetall – både for Mercedes og de øvrige tyske merkene.

Også Audi er med

For Audi har det vanligvis vært ABT som har gått i bresjen for å hotte opp sakene fra Ingolstadt, i hvertfall frem til Audi begynte å trimme selv. I dag er det fabrikkutgavene med RS-logo som er best kjent, men leter du litt rundt kan du ganske sikkert finne eksterne tunere med rikholdig meny som avviker fra det Audis RS-avdeling selv har på sitt standardprogram.

Slik har det naturligvis vært lenge. Helt tilbake til 1980- og tidlig 1990-tall, selv om slike utgaver den gangen var langt mer sjeldne å komme over. I hvertfall her hjemme.

Les også: Ascona på stylter – bilen for deg som sliter med å bli voksen...

Dermed finnes det også tuner-utgaver bygget i små serier fra den tiden som få eller ingen av oss her i landet har hørt om, men som ikke trenger å være hverken kjedelige eller dårlig bygde av den grunn. Og er man på jakt etter noe slikt, uvanlig og morsomt, er det fullt mulig å gjøre opphissende funn i Tyskland.

Karl har fått bekreftet at 211 S4 Revo ble bygget hos SMS. Hvor mange som fremdeles finnes er et åpent spørsmål. Foto: Privat
Karl har fått bekreftet at 211 S4 Revo ble bygget hos SMS. Hvor mange som fremdeles finnes er et åpent spørsmål. Foto: Privat

Tuning-firma fra Nürnberg

Bilen på disse bildene er nettopp et slikt. Og om du ikke ser ved første øyekast hva som er så spesielt med bilen, bortsett fra sportsinteriør og generell høy finish, så er du i veldig godt selskap. Dette er nemlig en av drøyt 200 produserte Audi 100 med betegnelsen SMS S4 Revo, som vi altså – uten å vite noe som helst mer om den – kan slå fast at er en svært konservativt designet sportslig sedan.

Revo var toppversjonen fra tuningfirmaet SMS, som holdt til i nærheten av Nürnberg. Man startet med det som den gangen var den råeste utgaven av Audi 100, S4-versjonen, som med Audis berømte 2,2 liters turbo-femmer hadde 230 hester i sportsversjon.

Les også: Fet BMW 5-serie begynner endelig å bli billig

SMS forandret gjennomstrømmingen av både luft og eksos i toppen, byttet til en større turbo, hevet turbotrykket til 1,4 bar og ga ny informasjon til motorelektronikken slik at effektutnyttelsen ble en annen.

Ikke mange hever øyenbrynene

Resultatet ble merkbart. 303 hester lyder ikke enormt i dag, men bilen fikk meget gode skussmål i tysk motorpresse den gangen, og her har vi altså informasjon fra det vi går ut fra at er den eneste nordmannen som sitter med en slik bil – og dermed førstehåndserfaringer – i dag, 20 år senere.

Det kunne vært et brosjyrebilde – så lenge er det siden vi har sett en så strøken Audi 100 av denne generasjonen. Så er den da også mye mer enn en standardbil. Foto: Privat
Det kunne vært et brosjyrebilde – så lenge er det siden vi har sett en så strøken Audi 100 av denne generasjonen. Så er den da også mye mer enn en standardbil. Foto: Privat

Ifølge ham er bilen akkurat like morsom som den er anonym, og dermed er det ikke mange som hever øyenbrynene. Litt morsomt, men litt trist også, forstår vi. Men Karl ler nok både sist og best den dagen folk får opp øynene også for de mer sjeldne tuner-utgavene av Audi fra 1990-tallet.

Og frem til det skjer, vil han garantert fortsette å ta godt vare på den sjeldne bilen.

Les også: Pass deg for GPSen din – ikke sikkert den alltid henger helt med...

Eier: Karl Moen, (47).

Bosted: Grimstad.

Alltid en glede å sette seg i bilen

Litt om meg selv: Jeg er født med lidenskapen bil, tok fagbrev som bilmekaniker i 1986. Jeg har vært litt uheldig med helsa. Fikk plutselig epilepsi, og mistet da førerkortet mitt. Falt helt ut av arbeidslivet i 2003, men nå går det fint etter den siste operasjonen jeg hadde i oktober i fjor. Jeg syntes det er like gøy i dag som når jeg var 18 å kjøre bil, så hver dag jeg setter meg i bilen er en sann glede, så heldig er jeg.

Bilen: Audi 100 SMS S4 Revo, 1994-modell. Limited Edition, nr. 197 av 211 produserte. Har fått dette bekreftet av Konrad Schmidt, som har bygd om disse bilene.

Hvor lenge har du eid den? Hentet den i Tyskland i 2006.

Interiøret er i høy kvalitet i disse bilene, og med sportsstoler og skinn er det samtidig også eksklusivt i Karls Revo. Foto: Privat
Interiøret er i høy kvalitet i disse bilene, og med sportsstoler og skinn er det samtidig også eksklusivt i Karls Revo. Foto: Privat

Les også: Audi R8 ABT – denne kan du bare glemme å kjøre fra...

Hva har du gjort med den? Jeg har stort sett bare polert og holdt den ved like. Bilen har 223 kw, 303 hk, 390 nm og gjør 0-100 på 5,6 sekunder. Den kostet 117.000,- mark i 1994.

Glede som varer resten av dagen

Liker best med bilen: Det jeg liker best er det enorme skyvet den gir, når jeg gir jernet. For en følelse når du kjenner seteryggen klistret i til ryggen din ved fullt pådrag når du skal ut på motorveien og har åpnet slusa midt i svingen. Da får du også med deg hvor godt denne gamle bilen ligger på veien. Disse øyeblikkene er bare helt ubeskrivelige morsomme, og gir meg masse glede resten av dagen!

Liker minst med bilen: Hvis jeg kan finne noe som i det hele tatt trekker ned så må det være at den er så anonym, det er nesten ingen som vet hvilken bil dette er, for de aller fleste så er jo dette bare en fin, gammel Audi 100.

Les også: Alpina B12 – slik ble BMWs 850 enda mange hakk råere

Beste opplevelse med bilen: Vanskelig å trekke frem, for jeg har hatt så ufattelig mange av dem, jeg koser meg så innmari hver eneste gang jeg er ute å glir i denne bilen.

Fremtidsplaner for bilen: Hele vinteren står den under en presenning, og i regnvær står den tørt i garasjen. Det jeg ønsker for denne perla er at den hadde fått plass på et museum, for det fortjener den virkelig.

Karl er en allsidig mann, og har også en klassisk gammel motorsykkel i garasjen. Den er i samme fine stand som Audien. Foto: Privat
Karl er en allsidig mann, og har også en klassisk gammel motorsykkel i garasjen. Den er i samme fine stand som Audien. Foto: Privat

Drømmer om A5 som bruksbil

Drømmebil: Min drømmebil må være en A5 3.0 TDI S-Line Quattro som bruksbil, jeg elsker å kjøre bil!

Annet: Jeg traff Jan Erik Larssen på Fevik arbeidskirke i mars i år. Han hadde faktisk ikke hørt om bilen min, så det var jo litt gøy.

Jeg må også få med at jeg har vært to ganger og kjørt motorsykkel og bil på Karlskoga motorbane i Sverige, jeg har kjørt motorsykkel på Jyllandsringen i Danmark og Opel Corsa-cup på Vålerbanen. Jeg har vært maange ganger på Rudskogen med bil, så ja det er gøy med bil og motorsykkel.

Jeg har også en motorsykkel som har vært med meg siden 1993, den står lagret inne på kontoret mitt hver eneste vinter. Det er en Suzuki GS 1000 GL 1981-modell, den ser nesten ny ut den også.

Her er en link til hjemmesiden om bilen min: www.revos.no.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Tune bilen selv? Dette må du vite før du begynner:

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Karl om? Bruk kommentarfeltet under!

<span style="font-family: flama, sans-serif; font-size: 35px; font-style: italic; font-variant: normal; line-height: 36.75px; text-align: center;" id="ext-gen1356">Populære klipp fra Broom:</span>

Vis flere