Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 1997 lanserte Toyota sin førte hybridbil. Nemlig Prius. Senere fulgte andre modeller etter og kom også med utslippsvennlige hybride drivlinjer.

Nå, 17 år senere, har Toyota solgt mer enn 7 millioner hybridbiler i 90 land verden over.
50 prosent av alle nye Toyota i Norge er nå hybrider.

Hybrid suksess

Av de populære modellene Yaris og Auris står hybridmodellene her hjemme for mer omlag 80 prosent av salget.

Beregninger viser at Toyotas hybrid-bidrag så langt har redusert utslipp av skadelige klimagasser med hele 49 millioner tonn.

Mange har kanskje spurt seg hvorfor Toyota ikke satser på elbiler?

Million-SUV med tømmerhogger-faktor

Toyota Murai har store luftinntak for å få inn luft tilbrenselcellen.
Toyota Murai har store luftinntak for å få inn luft til brenselcellen.

Har ikke tro på elbiler

Svaret er ganske enkelt. De har faktisk ikke all verden tro på konseptet.

- Toyota her elektriske kjøretøyer også som selges i utlandet. Dette er små kjøretøyer beregnet for kortere distanser som for eksempel i bysentrum. Det er neppe aktuelt å ta disse til Norge. Det forteller Espen Olsen som er informasjonsdirektør i Toyota Norge.

Men i litt større biler og nyttekjøretøy ser ikke Toyota for seg en elektrisk framtid.

Toyota Mirai - på hydrogen

Grunnen er at Toyota har nye, store og svært spennende ting på gang. Nemlig hydrogenbiler,også kalt brenselcellebiler.

Toyota Mirai er den aller første Toyotaen med denne teknologien og den er allerede i produksjon. Mirai er forresten japansk og betyr framtid. 

- De første av disse bilene ruller på japansk jord. Så kommer den til England, Tyskland og Danmark før den kommer til Norge sent i 2016, eller tidlig i 2017, forteller Olsen. Som også har kjørt bilen.

Toyota Prius + Seven: Familiebilen som flytter grenser

Betjeningsmesse er Toyota Murai som hvilken som helst annenbil.
Betjeningsmesse er Toyota Murai som hvilken som helst annen bil.

Elbil - på en måte

Mirai er på sett og vis en elektrisk bil. Forskjellen på denne og på en tradisjonell elbil er i prinsippet at her lages strømmen om bord. Ved hjelp av hydrogen på tanken og oksygen som den henter fra lufta, mens det som kommer ut av eksosrøret er ren vanndamp. Det er med andre ord en nullutslipps-bil.

Rekkevidden til Toyota Mirai er på ca. 50 mil – sommer som vinter. Fylling av hydrogentankene tar ca. tre minutter. Omtrent det samme som en vanlig bil med forbrenningsmotor.

Et lovende drivstoff

- Hydrogen er et svært lovende drivstoff, som kan framstilles av rene energikilder som vann- eller vindkraft, forklarer Olsen.

- Vi tror derfor at hydrogen er en god løsning også i det norske markedet, hvor vi har tilgang til ren energi og hvor avstandene er store.

- Den største utfordringen er infrastrukturen rundt fyllepunktene.Denne må styrkes. For å få til dette kreves det betydelige bidrag fra myndighetene for å få til et godt nettverk.

- Men vi er optimistiske avslutter Olsen.

– Vi kan få et prisras på elbil

Akkurat som Toyota Prius hadde når den kom. Annerledeslinjer.
Akkurat som Toyota Prius hadde når den kom. Annerledes linjer.

Futurisk men alminnelig

Det er altså en elmotor som driver den fremover. Denne yter 151 hk og har et dreiemoment på 335 Nm.

Dette er nok til den 1800 kg tunge Mirai går fra null til hundre på 9,5 sekunder, og toppfarten skal være ca 180 km/t.

Mirai er – med unntak av det noe futuriske utseende – en helt ordinær bil under bruk.
Størrelsesmessig er den hakket over dagens Toyota Auris.

Knuser myten om at elbil erstatter buss

 

 

Laster inn forumet...