Det er en grunn til at noen koster mer enn andre

Dekkprisene varierer enormt. 

Hos dekkforhandlerne finnes dekk i mange forskjellige prisklasser, men hva er det som egentlig skiller de ulike dekkene på markedet? Illustrasjonsbilde..
Hos dekkforhandlerne finnes dekk i mange forskjellige prisklasser, men hva er det som egentlig skiller de ulike dekkene på markedet? Illustrasjonsbilde..

Man får det man betaler for, sier et gammelt ordtak. Men er det sant?

Ryktene sier at mye er produsert på samme fabrikk og etter samme oppskrift. Bare emballert forskjellig, tilpasset ulike markeder og kjøpegrupper. Innmaten i hvitevarer for eksempel.

Og er ikke olabuksa på billigbutikken akkurat like god som den med dyrt merke på baklomma?

Akkurat det skal vi ikke at stilling til her. Men når det gjelder dekk til bilen, ser det gamle ordtaket ut til å stemme.

Like men forskjellige

For selv om dekk ofte ser temmelig like ut, er det store forskjeller i hvordan de er produsert. Det brukes forskjellige materialer og mønstre i gummien, og sammensetningene påvirker hvor sikker du er når du kjører på glatte vinterveier.

Ikke minst handler det her om utviklingsbudsjetter og investeringer. De største dekkprodusentene bruker mye penger på å hele tiden videreutvikle sine produkter. Mens billigdekkene generelt henger etter på dette området.

- Motors vinterdekktest viser så mye som 20 meters forskjell i bremselengde mellom testvinneren og testtaperen på islagte veier ved kjøring i 50 km/t. Det vil si at når en bil med testens vinner har stoppet, kjører bilen med de svakeste piggfrie dekkene fortsatt i over 11 km. i timen. Treffer du en fotgjenger i denne hastigheten, kan det få katastrofale følger, sier Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian Dekk.

Vinterdekk: Her er årets testvinnere

Forskjellen er i gummien

Premiumdekk har mer naturgummi enn billigdekk, som ofte er utviklet ved å bruke syntetiske gummiblandinger. I motsetning til naturgummi, som beholder fleksibiliteten og slitestyrken ved skiftende temperaturer, påvirkes syntetiske gummiblandinger i negativ forstand allerede ved et par minusgrader.

- Dekk med syntetiske gummiblandinger har dårligere grep og lengere bremselengde enn dekk med naturgummi. Kjører du på norske vinterveier må du ha dekk som også tåler streng kulde, ellers er du ille ute, sier Hauge, i en pressemelding.

Spar penger

Prisforskjellen på et premiumdekk og billigdekk kan ofte virke forlokkende i butikken, men pengene du sparer ved kjøpet kan tape seg over tid.

- Et premiumdekk er mer slitesterkt og har lengre levetid enn et billigdekk, noe som betyr at du unngår å skifte dekk ofte. Dette fordi det brukes sterkere materialer i de beste dekkene, sier Hauge.

Det kan være glatt - selv om det er plussgrader

Spar drivstoff

Premiumdekk har lavere rullemotstand, noe som også reduserer bilens drivstofforbruk. I Motors vinterdekktest var forskjellen i drivstofforbruk mellom det beste og det dårligste piggfrie dekket på 80 liter, basert på et dekks gjennomsnittlige levetid. Ut ifra dagens bensinpriser vil dette utgjøre en besparelse på 1195 kr (anno 2.desember 2014).

Dette kjennetegner et premiumdekk: For å være sikker på at du kjøper et kvalitetsdekk kan det være lurt å spørre forhandleren om dekket oppfyller noen av kravene i boksen under:

Les også: Jo – dekkene dine kan faktisk bli ”firkantet”