Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Mercedes er misunnelige på BMW og Audi som har så høy andel av kunder som går for firehjulsdrift. I Norge er det nemlig bare blitt mer og mer populært med 4x4 de siste årene. 

Hver tredje nybil som selges har faktisk firehjulstrekk - og i høst har flere av importørene kjørt veldig gunstige kampanjer på dette.  Det finnes over 1.166 bilmodeller (av totalt 4.044) modeller til salgs i Norge som har 4x4 - ifølge oversikten til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Av disse står Mercedes for 52 modeller. Det høres kanskje mye ut - men vi kan jo nevne at BMW har 169 modeller og Audi hele 190 (alle tallene basert på data fra OFV).

Men Mercedes har tenkt å forsøke å ta igjen litt av forspranget til sine erkekonkurrenter. De har nemlig aggressive planer for å sette seg selv enda mer på 4x4-kartet i årene som kommer.

Alpene er et ypperlig sted å finne veier som egner seg for testing av 4x4-systemer.
Alpene er et ypperlig sted å finne veier som egner seg for testing av 4x4-systemer.

Les også: Test av Mercedes CLA med 4Matic

Skal bli billigere

Derfor har de invitert pressen til en vinterlig tur i alpene. Vi er på grensen mellom Østerrike og Italia - på et lite sted som heter Hochgurgl. Og når du er ferdig med å le av det noe spesielle stedsnavnet, så kan vi komme til poenget. Mercedes er her nemlig for å vise fram flere av sine avanserte firehjulstrekk-systemer.

Det er nemlig ikke bare slik at det bare er en type firehjulstrekk - men snarere mange forskjellige. Nesten en til hver biltype! Noen er permanent 4x4, andre tar utgangspunkt i forhjulstrekk og atter andre tar utgangspunkt i bakhjulstrekk. Noen har lavgir og du får med og uten differensialsperre, for å nevne noen av forskjellene.

Les også: Blir nesten 100.000 kroner billigere med 4x4

Audi billigst

Men det viktigste for å øke volumet er at muligheten for ekstra framkommelighet og grep nå skal spres nedover til billigere modeller og billigere motoralternativer. I dag er billigste Mercedes med 4Matic A-klasse 220 CDI - med automatgir og 136 hk. Den koster fra 365.000 kroner.

GLA og C-klasse er viktig modeller for å øke 4x4-volumet til Mercedes.
GLA og C-klasse er viktig modeller for å øke 4x4-volumet til Mercedes.

BMWs billigste er 118d - med 143 hk og manuell gir. Den koster fra 336.000 kroner.

Audi har på sin side den laveste startprisen. 332.800 kroner koster deres billigste modell med 4x4 - og det er A3 2.0 TDI med 150 hk og manuell girkasse.

Her kan nevnes at Mercedes ikke leverer noen modeller med 4Matic i kombinasjon med manuell girkasse.

Prisene er forøvrig basert på OFV sin oversikt, og tar ikke høyde for eventuelle kampanjer.

Les også: Test: Fornuft for sent

4x4 med billigere motorer

Tidligere var 4x4-systemet til Mercedes, 4Matic, gjerne knyttet til de litt dyrere modellene - og da med større motorer. Men med innstegsmodellen A-klasse, og tre andre modellene basert på denne, har de startet en offensiv som senker lista for 4Matic.

Og den strategien skal fortsette både med C-klasse og E-klasse.

- Utviklingen har vært veldig positiv de siste månedene - særlig drevet av C-klasse 250 4Matic og de kompakte bilene. Men neste år er målet at hver andre bil vi leverer skal ha firehjulsdrift, sier kommunikasjonsdirektør hos Mercedes, Christoffer Nøkleby.

Det betyr at Mercedes ser for seg å selge rundt 3.000 biler med 4Matic i 2015.

Det er kalde vintre og snø som er hovedgrunne til at firehjulsdrift er så populært i Norge.
Det er kalde vintre og snø som er hovedgrunne til at firehjulsdrift er så populært i Norge.

Det skal de blant annet klare ved å tilby både C-Klasse og E-Klasse med 4Matic i kombinasjon med 220 CDI dieselmotoren på 170 hk.

- I sum gjør dette at vi blir meget konkurransedyktige på firehjulsdrevne biler i alle segmenter, mener Nøkleby.

Les også: Mercedesen mange flere fikk råd til