Entusiast-bilmerke er i trøbbel

Kjemper for å unngå konkurs.

Nederlanske Spyker har en lang og brokete historie. Nå er selskapet i problemer igjen, og har måttet søke beskyttelse fra kreditorene.
Nederlanske Spyker har en lang og brokete historie. Nå er selskapet i problemer igjen, og har måttet søke beskyttelse fra kreditorene.

Her hjemme er nok det nederlandske entusiast-bilmerket Spyker best kjent som eier av Saab en kort periode, før det endte i konkurs hos svenskene.

Spyker overtok Saab da eierselskapet General Motors (GM) kastet kortene i 2010. Den gangen vakte det stor oppsikt, særlig fordi Spyker i forhold til Saab var et bittelite selskap.

Det skulle da heller ikke gå lang tid før det ble klart at Spyker manglet de økonomiske musklene som skulle til for å redde Saab, det endte i konkurs sent i 2011.

Kjøpte Saab - men hvem var de egentlig?

Økonomiske problemer 

Siden har det vært turbulente tider også for Spyker. Sportbilen B6 Venator som debuterte på bilutstillingen i Geneve i mars 2013, var en opptur for merket. 

Bortsett fra den, har det meste av det som har skjedd rundt Spyker de siste årene handlet om økonomiske problemer, uklar eierstruktur - og flere mulige investorer som har trukket seg.

Spyker hadde SUV-planer også - se bare her:

Nytt kapittel

Senest i november var de truet med utkastelse fra fabrikken i Nederland. Spyker leier produksjonslokaler, og hadde havnet solid på etterskudd med å betale for seg.

Da var den kontroversielle Spyker-sjefen Victor Muller (han markerte seg også sterkt i Saab-tiden) kjapt ute og annonserte at selskapet skulle gjør opp " i løpet av dager". 

Slik har det tydeligvis ikke gått, og nå er det akkurat skrevet et nytt kapittel i Spyker-historien.

Kan ikke slås konkurs

De har nemlig gått til det nederlandske rettssystemet og bedt om en såkalt konkursbeskyttelse. I praksis at de blir fredet fra kreditorene en viss periode, mens de jobber for å få på plass langsiktige løsninger.

Dette innebærer streng kontroll over hva selskapet kan bruke pengene sine til. Men samtidig kan heller ikke noen av kreditorene slå selskapet konkurs, så lenge de er under denne beskyttelsen. Foreløpig er det ikke offentlig kjent hvor lenge dette varer.

Slått konkurs - så ble sjefen arrestert

Klar for lansering? 

Etter planen skulle B6 Venator vært ute på markedet i løpet av 2014. Det har altså ikke skjedd, og det er uklart om bilen har kommet så langt i utviklingen at den kan være relativt raskt lanseringsklar - eller om det gjenstår ytterligere investeringer før det kan skje.

Spyker skal nå være på jakt etter både investorer og samarbeidspartnerem, for å kunne satse videre når dagens problemer eventuelt er løst.

Ville saksøke GM for milliarder - ble blant avvist

Resolutt stopp: - Ingen får kjøpe denne bilen