
Det er en helt spesiell grunn til at Cato skjærer hull i dekkene
Politiet mener gamle dekk er et kjempeproblem.
Politiet mener dekkbransjen må slutte å gi bort gamle bildekk – fordi det genererer kriminalitet.
Deler av dekkbransjen i Norge gir bort utrangerte og gamle bildekk som tar opp lagerplass. Dekkene fraktes i større biler og omsettes i utlandet.
Gamle norske dekk holder tilstrekkelig stand i flere andre land som ikke har vintervær.
– Et kjempeproblem, sier Øystein Røsnes, politioverbetjent i Salten politidistrikt til Avisa Nordland.
Ansvar

Men:
– I kjølvannet forsvinner det mange andre ting. Det kan være vanskelig å avdekke. Disse reiser fort mellom stedene, sier Røsnes.
Flere østeuropeere reiser rundt på slike dekkinnsamlinger. Det i seg selv er ikke ulovlig.
Mange ganger spør de – og får ja.
Men over hele Norge stjeles det også tusenvis av dekk i året. Politiet har flere eksempler på mobile vinningskriminelle. Ved mange tilfeller er det funnet gjenstander gjemt i tomme bildekk stablet i varebiler.
– Politiet ønsker at bransjen selv skal være samfunnsbevisste og ikke gjøre dekk tilgjengelige fordi det da skjer annen kriminalitet. Det har vi gjentatte eksempler på. Derfor oppfordrer vi til å ta ansvar i kriminalitetsbekjempelsen, sier politioverbetjenten til an.no.
– Tar alt
Cato Henriksen er daglig leder hos Nord Norsk Dekkimport AS. De omsetter 60.000 dekk i året.
– Vi sier alltid nei om noen spør. Det handler ikke om det å ikke være snill, men det er en aktivitet på tomta vi ikke ønsker. De drar med seg uroelementer, sier Henriksen.
Ifølge ham har dekkgiganten hatt fire besøk som de vet om. Men flere ganger har de hatt besøk i dekk-dungene, som kan ligge i to-tre måneder før de tømmes.
Tyvene tar godt for seg.
– De bare forsyner seg. Og de tar alt som ligger løst, sier Henriksen og nevner både felger og kjettinger.
Han har vært med å stanse en bil full av lastebildekk – på felg – med ei vekt på mellom 150-200 kilo per dekk.
– Dette hadde de klart å stable. Selv med kamerovervåkning har Nord Norsk Dekkimport blitt nødt til å gjerde inn tusenvis av dekk, samt benytte containere.
Skjærer hull
I tillegg venter bedriften på klarering av et 1,5 mål stort lagerbygg. I dag kan de lagre 20.000 dekk på én gang under tak.
– Men det koster å gjerde inn, bygge lager eller lagre i containere, sier Henriksen.
Et annet alternativ er å øke frekvensen på henting av returdekk.
– Det viktigste først er å si nei og følge med dekkdungene.
I tillegg skjæres det hull i dekkene.
– Både vi og andre gjør det når dekket monteres av, sier Henriksen.
Les flere bilsaker i motormagasinet til Avisa Nordland her
Les også: Børge skiftet dekk - så skjønte han at noe var galt

Dette er bilene Saab aldri lagde

Hans Olav har bygget en helt unik bil

– Får Teslaen din til å se ut som en telefonkiosk

Helt strøken - men eieren vil ikke EU-godkjenne den
