Man skal være rimelig ortodoks originalentusiast for å mene noe annet enn at denne er råtøff. Det som er skjult under karosseriet gjør den enda tøffere – og nå kan du kjøpe bilen som faktisk er på god vei til å bli godkjent custombil på norske skilter. Foto: Finn.no
Man skal være rimelig ortodoks originalentusiast for å mene noe annet enn at denne er råtøff. Det som er skjult under karosseriet gjør den enda tøffere – og nå kan du kjøpe bilen som faktisk er på god vei til å bli godkjent custombil på norske skilter. Foto: Finn.no

Her kan du gi julegavene rask og unik skyss

Pickupen er sjelden – og akkurat denne finner du ikke maken til!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Vi skal ikke veldig langt tilbake i tid før det var omtrent helt umulig å få godkjent en ombygget bil i Norge. I hvertfall ikke hvis det dreiet seg om en gammel bil, og det som satt under panseret var en stor, moderne V8.

Noen har gått opp løypa, og i dag er det mulig å få til ting dersom man gjør det i riktig rekkefølge: Skikkelig planlegging, doukumentasjon på de delene som skal brukes, og deretter oppfølging med Statens Vegvesen underveis – vel å merke etter at man først har fått klarsignal for planene.

Omfattende prosess

Men det er likevel en omfattende nok prosess til at forholdsvis få orker å gi seg ut på det. Kanskje fordi man frykter at man likevel ikke vil få godkjent planene hvis man skal lage noe virkelig morsomt.

Les også: Neo-klassikeren Excalibur ble egentlig født som et Studebaker-konsept

Bilen på bildene er et typisk eksempel på noe man tidligere måtte reist til Sverige eller eventuelt helt til USA for å se maken til. For som høyden over asfalten avslører så er denne bilen langtfra original, slik den så ut i 1947. Og man forstår allerede på utseendet at også den opprinnelige 2,8 liter store sekssylindrede motoren og det nærmest antikke chassiset er byttet ut med noe annet.

Allerede i utgangspunktet snakker vi her om noe spesielt. Ikke for at den var så himla spesiell, dyr eller sjelden som ny, men fordi få har sett noe stort poeng i å ta vare på disse gamle Studebakerne. I det hele tatt har interessen rundt Studebaker lidd av at merket forsvant rundt midten av 1960-tallet, i hvertfall så lenge man ikke snakker om spesielle Hawk- eller Avanti-utgaver.

Lave bøtteseter og bakhengslede dører gjør ikke bilen mindre tøff. Høyden over bakken er også langt lavere enn normalt, takket være Corvette-understellet. Foto: Finn.no
Lave bøtteseter og bakhengslede dører gjør ikke bilen mindre tøff. Høyden over bakken er også langt lavere enn normalt, takket være Corvette-understellet. Foto: Finn.no

Populær pickup – etter 60 år...

Men når det gjelder de gamle pickupene i M-serien som kom på markedet like før krigen, har interessen tatt seg opp de siste årene. Utseendet er helt klart medvirkende, gamle pickuper er populære uansett merke, og Studebakers den gang så moderne uttrykk med innebygde lykter og nærmest flytende overgang mellom skjermer, grill og panser har stor appell i dag.

Les også: Varmetråder i bakruten – hvem var egentlig først ute med dem?

Noen slike biler finnes også i Norge, og kanskje er dette en type bil som det fremdeles kan dukke opp en og annen urestaurert av i låver og skjul bortover.

Har du ikke tid til å vente, kan du slå til på denne brutalt tøffe cusomutgaven på Hommersåk. Da får du et glimrende utgangspunkt, men du må også gjøre jobben ferdig – inklusive å innhente sluttgodkjenning fra Statens Vegvesen. Bilen er unik, og det er åpenbart brukt mye penger på den allerede. Så må du da også bla opp 199.000 kroner for å overta nøklene.

Se annonsen her:

Chevrolets legendariske 350 kubikktommers V8 er bilverdenens svar på poteten, og sammen med en TH 350 automatkasse passer den ypperlig i den kule Studebakeren. Foto: Finn.no
Chevrolets legendariske 350 kubikktommers V8 er bilverdenens svar på poteten, og sammen med en TH 350 automatkasse passer den ypperlig i den kule Studebakeren. Foto: Finn.no

Halvttonns truck

Selger oppgir bilen som en M5, hvilket i så fall gjør den til Studebakers minste truck fra denne perioden. Halvttonneren var en populær bil både for håndverkere og bønder den gang, og den tør være enda mer populær i dag.

Lasteevnen er nok av mindre betydning i dag - bortsett fra en og annen pappeske og kanskje en søppelsekk tipper vi at stepside-kassa på denne kule gamle Studen neppe vil bli brukt mye. Men det er praktisk å ha en så grom gammelbil som faktisk KAN være nyttig også, om det skulle knipe.

Les også: Glemt Tucker sto 54 år i garasjen – og ble solgt for fem millioner!

I så fall bør det som er gjort med den sørge for at det både går unna og at varene kommer dit de skal.

Det er forholdsvis mange enklere og billigere løsninger man kunne valgt for å modifisere hjulopphenget på bilen, før man kom helt til Corvette C4-komponentene som nå er montert. Foto: Finn.no
Det er forholdsvis mange enklere og billigere løsninger man kunne valgt for å modifisere hjulopphenget på bilen, før man kom helt til Corvette C4-komponentene som nå er montert. Foto: Finn.no

V8 og Corvette-oppheng

Bilen er bygget med Chevrolets legendariske 350 kubikktommers V8, og en nesten like legendarisk TH 350 automatkasse. Annonseteksten sier ikke noe om hvilken versjon av motoren som er forhåndsgodkjent i dette prosjektet, men siden en Chevrolet 350 omtrent er det samme for bilhobbyen som poteten er for kokkefaget så gir det jo muligheter for variasjon.

Uansett hvilken effekt den har i dette tilfelle, vil vi tro at den lille pickupen er svært så arbeidsvillig.

Les også: Studebaker Dictator – kanskje ikke tidenes smarteste bilnavn?

Den nye motoriseringen ville vært ganske bortkastet hvis det ikke var for at også chassiset har fått seg en skikkelig make over. I dette prosjektet har byggeren fått myndighetenes velsignelse til å skyve inn både for- og bakstilling fra en Corvette C4 under ramma, og da snakker vi om deler som få har hatt noe å utsette på når det gjelder kjøreegenskaper.

Klassisk stepside-kasse er alltid tøft, ikke minst på en bil som bærer preg av å ha blitt tegnet like før krigen. Baklys fra 1959 Cadillac er et like tøft som klassisk custom-grep. Foto: Finn.no
Klassisk stepside-kasse er alltid tøft, ikke minst på en bil som bærer preg av å ha blitt tegnet like før krigen. Baklys fra 1959 Cadillac er et like tøft som klassisk custom-grep. Foto: Finn.no

Sluttgodkjenning gjenstår

Selgeren understreker at prosjektet ikke er helt i havn foreløpig, men at noen arbeidsoppgaver står igjen til kjøperen. Dokumentasjon i forhold til forhåndsgodkjenningen loves dog å være på plass, og da vil det nok være hensiktsmessig å få gått nøye gjennom alle punktene, for å se at alt er i overensstemmelse med planene slik at man unngår problemer når det nærmer seg registrering.

Er du i markedet for en slik bil vil vi tro at du også ser det som en fordel at du kan få legge den siste touchen på prosjektet selv, slik at finishen blir slik du ønsker. Det kan jo være noen tekniske ting som kan justeres – men tenker du som oss, så er det litt bøllete utseendet på bilen nærmest perfekt allerede slik den er…

Les også: Studebaker laget en av historiens kuleste stasjonsvogner - husker du den?