Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg har jobbet i bransjen i 15 år og aldri sett noe lignende fanget på kamera, sier utreder i Europeiske reiseforsikring, Askjell Hjellvik til TV 2.

Han snakker om er en svindelhistorie fra Rygge flyplass i fjor, før han legger til;

– Frekkheten har ikke noen begrensninger, ser det ut som.

Se den vanvittige og unike videoen av svindelforsøket øverst i saken.


Planla svindelforsøket på flyet.

18. november i fjor ankommer et fly fra London Rygge Flyplass. Om bord er to norske kjærester, som er på tur med et mindreårig barn.

– Før de dro sjekket de inn tre kolli i London, sier utreder i Europeiske reiseforsikring, Askjell Hjellvik til TV 2.

Etter å ha gått gjennom sikkerhetskontrollen med to kofferter, plukker mannen opp den tredje, legger den på vogna og går ut av ankomsthallen til parkeringsplassen.

– Ti minutter senere ser vi at kjæresten og denne gutten kommer inn til informasjonsskranken og melder tap av tre kolli, det vil si de melder all bagasje tapt, sier Hjellvik

Retter krev på 30 000 kroner

Paret retter senere et krav til forsikringsselskapet om at tapet av bagasjen dekkes av reiseforsikringen.

– Kravet var på mellom 20. 000 og 30. 000 kroner, forteller Hjellvik til TV 2.

De står lenge på sitt og krever utbetaling. Men etter å ha blitt konfrontert med overvåkningsvideoen legger de seg flat.

– Da er vi kommet alt for langt og det er for sent å beklage, sier Hjellvik

Risikerer 6 års fengsel

Paret ble politianmeldt og er nå mistenkt for forsikringsbedrageri. Strafferammen om de blir dømt er opptil seks års fengsel.

Nordmenn har aldri reist så mye som vi gjøre nå. Samtidig forsøker stadig flere å svindle til seg forsikringspenger. Få er klar over at bagasje i virkeligheten svært sjeldent blir borte.

– 99, 9 prosent kommer frem, sier Hjellvik

Det er første gang et svindelforsøk som dette er fanget på video i Norge. Ny teknologi gjør at stadig flere svindelforsøk blir oppdaget.

– Kameraovervåkning og skanning gir oss en mye større mulighet til å kontrollere hva som faktisk har skjedd.

Er ikke dette overvåkning av kundene deres?

– Vi har også mange saker der skanning og bilder viser at kundene snakker sant, så det går begge veier, sier Hjellvik til TV 2.