Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen liker å løse kryssord, andre liker å legge puslespill, mens andre foretrekker suduko.

For de av oss som synes tiden i sofaen kan bli lang og som ikke er redde for å få skitt på fingrene finnes det et annet alternativ. Nemlig å pusse opp og sette sammen gamle biler.

Går nesten ut på det samme

Det går mye ut på det samme. Enkeltelementer skal på plass, det åpner for nye mulighet og andre elementer som passer inn. Etter hvert dannes en helhet og etter hvert en løsning.

Enten det er ett flott bilde dannet av 1000 brikker, løsningsordet i avanserte kryssordet eller en vakker bil – om man går for garasjevarianten.

Sportsbilen på disse bildene – som forresten er en helt unik Chevrolet Camaro SS Pace car fra 1969, er definitivt for de viderekomne.

Bilen skal være så godt som komplett, men bilen er fullstendigdemontert og her er noen av brikkene til puslespillet Foto: ebay
Bilen skal være så godt som komplett, men bilen er fullstendig demontert og her er noen av brikkene til puslespillet Foto: ebay

Dette var verdens sikreste sportsbil

Skal selges

Den er til salgs på den amerikanske auksjons siden ebay og krever mye jobb allerede før den første «biten kan legges på brettet» Men selgeren lover at de fleste «brikkene» følger med.

Bilen er altså en Chevrolet Camaro SS Convertible fra 1969. I seg selv en flott og verdifull sportsbil. Men dette er mer. Det er nemlig en av de få originale Pace car versjonene som ble bygget med spesielle spesifikasjoner i 1969.

At det er en Pace car betyr kort fortalt at Chevrolet fikk den store æren – og det er virkelig stort i USA – å få være Pace eller Safty-car under det legendariske Indianapolis 500 racet i 1969.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Originalt reklamebilde. Slik har den altså sett ut en gang for lenge siden
Originalt reklamebilde. Slik har den altså sett ut en gang for lenge siden

Spesialmodell

I forbindelse med dette lagde de noen få spesialmodeller av Camaro. Dette er en av dem.
Eller kanskje rettere sagt – det kan bli en av dem, om man setter samme delene på rett sted og i riktig rekkefølge.

Den opprinnelige planen var at GM skulle lage 6400 slike biler. Hvorfor vet vi ikke, men produksjonen stoppet etter bare 3675 biler.

Alle hvite, med oransje SS-dekor, hvit soft-top og et spesielt matchende interiør som også var unikt for disse bilene.

Man kunne få de med to motorer en 350 kubikktommer (5,7-liter) på 300 hk og en 396 kubikktommer (6,5-liter) og 330 Hk. Bilene kunne leveres med både manuelt- og automatgir.

Unik superbil sto på låven i 30 år

Mange unike detaljer

Det er litt å pusle med for den som vil lage bil igjen avdenne. Foto: ebay
Det er litt å pusle med for den som vil lage bil igjen av denne. Foto: ebay

Bilene hadde modifisert fjæring, andre bremser, 14 x 7 «rally»-felger, spoilere og en hel del andre detaljer som var spesielle for disse bilene.

Man fikk også med Pace-car dekor til å sette på siden, men dette lå løst i bagasjerommet så kundene selv kunne velge om de ville sette det på.

Denne bilen var utstyrt med 350 motoren (som mangler om vi forståre det hele rett)  og automatgir.

Og som, du ser på både «brikkene» og «brettet» så er det ikke bare å begynne å stable deler eller begynne å bygge bil her umiddelbart.

Denne perlen ble reddet fra ”vraking” i siste sekund

Har stått i 30 år

Bilen skal ha stått stille i 30 år. Forklaringen er at det var da var da eier nummer kjøpte bilen. Planen var sikkert og restaurere den, men som du ser av bildene – det bli ikke fullført. Vedkommende rakk å demontere bilen. Ikke bar litt, men helt.

Som du ser – bilen er ganske råtten. Foto: ebay
Som du ser – bilen er ganske råtten. Foto: ebay

Så kom kone, barn og hus. Da forstår du sannsynligvis resten. Tiden gikk og ungene vokste, mens bilen stod, stod og stod…

Ryktene sier at den ikke skal ha gått mer enn 22 000 miles – eller bare drøye 35 000 kilometer siden den var ny. Man kan da nesten spørre seg hvorfor den ble demontert i det hele tatt …

Er den verdt jobben? 

Uansett. Forfallet alle disse årene har vært betydelig. Bilen er rusten særlig i bakenden (sjekk bildene av det som en gang var bagasjerommet), men den skal altså være rimelig komplett og med bare originale deler.

Selv om alt – absolutt alt – må gås igjennom og fikses opp eller byttes og det koster penger, menge penger også. Diskusjonen går nå høyt om det i det hele tatt lønner seg å sette i stand denne bilen igjen.

Alt tyder vel i midlertid på mange vil nettopp det. Bare ett døgn etter den ble lagt ut for salg og en uke før auksjonen avsluttes har hele 26 håpefulle budgivere lagt inn bud.

Prisen er i skrivende stund oppe i drøye 8000 dollar som tilsvarer om lag 60 000 norske kroner.

Så er du klar for en skikkelig utfordring – større enn både puslespill og suduko – så har du nå muligheten til å berge en skikkelig klassiker som mange vil misunne deg.

Chevrolet Camaro: Den kalles tilbake – på grunn av et klistremerke

 

Mange timer med iherdig jobbing skal til for at Camaroenskal bli slik igjen. Flott bil?
Mange timer med iherdig jobbing skal til for at Camaroen skal bli slik igjen. Flott bil?

Les også: Denne bilen er fullstendig rabiat

 

Laster inn forumet...