I januar 2014 kjøpte Hjørdis Bredesen(innfelt) en brukt Volkswagen Sharan hos Bilmax Trondheim AS. Hun oppdaget fort at bilen ikke var i samme stand som tilstandsrapporten lovet. Nesten ett år etter fikk hun tvangshevet bilkjøpet. Men før hun fikk kjøpesummen i retur, slo Bilmax seg selv konkurs. Foto: Skjermdump/Privat
I januar 2014 kjøpte Hjørdis Bredesen(innfelt) en brukt Volkswagen Sharan hos Bilmax Trondheim AS. Hun oppdaget fort at bilen ikke var i samme stand som tilstandsrapporten lovet. Nesten ett år etter fikk hun tvangshevet bilkjøpet. Men før hun fikk kjøpesummen i retur, slo Bilmax seg selv konkurs. Foto: Skjermdump/Privat

Hjørdis (32) fikk tvangshevet bilkjøpet – så kom sjokkmeldingen

Kan trolig bare glemme pengene sine.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Januar 2014 kjøpte Bredesen en brukt Volkswagen Sharan hos Bilmax Trondheim AS. Hun oppdaget fort at 2001-modellen ikke var i samme stand som tilstandsrapporten lovet. Nesten ett år etter fikk hun tvangshevet bilkjøpet, skriver Nordlys.

Men før hun fikk kjøpesummen inn på konto, og samme dag som hun etter avtale med Bilmax sendte bilen med båt fra Bodø til Trondheim, slo bilfirmaet seg selv konkurs.

Har ikke prioritet

Advokat Ståle Spjøtvold ved Bjerkan Stav Advokatfirma AS bistår oppnevnt bostyrer Morten Ustgård i konkursbehandlingen.

Han forteller at mange har meldt fordringer i konkursboet, deriblant Hjørdis Bredesen.

- Det ligger ikke store verdier i boet. Selskapet er konkurs, og i det ligger det at selskapet ikke har penger til å dekke inn sine utgifter.

- Kommer Hjørdis Bredesen til å få tilbake kjøpesummen?

- Det er litt tidlig å si, vi er ennå tidlig i prosessen. Men sannsynligvis får hun ikke utbetalt pengene sine. Hun er en uprioritert kreditor.

Prioriterte kreditorer er for eksempel skattemyndigheter og pantekreditorer, forteller Spjøtvold.

- Alle andre kreditorer som ikke har en sikkerhet eller er prioritert i henhold til lovverket er uprioriterte kreditorer. Bredesen har ikke verken sikkerhet eller prioritet for fordringen som hun har meldt inn.

Bruktbiler og pc-utstyr

- Hvilke verdier er det i boet til Bilmax?

- Noen bruktbiler, pc-utstyr. Vi prøver å få realisert det her, sier Spjøtvold.

Når an.no snakker med advokaten torsdag kveld, har han ikke tall på hvor mange kreditorer som har meldt inn krav til boet.

- Jeg er ikke på kontoret nå, så det har jeg ikke oversikt over. Men det er skattekreditorer, leverandører, importører av biler og så videre.

Spjøtvold forteller at Bredesen ikke er den eneste kreditoren som har reklamert på kjøp av bil hos Bilmax.

- Hun er den eneste som har en dom fra Forbrukertvistutvalget, men det er to-tre andre som har reklamert på kjøpet på grunn av mangler på bilen de har kjøpt.

Dårlig stilt

- Det er trist at slikt skjer, sier regiondirektør Torgeir Øines ved Forbrukerrådet i Nordland, som har lest saken om Hjørdis Bredesen på an.no.

- Det viser at forbrukere er ganske dårlig stilt i forhold til konkurser.

Øines sier at Bredesen tilsynelatende har gått den veien hun skal da hun oppdaget at bilen var i en helt annen tilstand enn selgeren hevdet i tilstandsrapporten.

- Det er slått fast at hun holder et krav. Men når et selskap slås konkurs, har man ikke så mange rettigheter som forbruker. De har ikke veldig høy prioritet når midlene i boet skal fordeles mellom kreditorene.

- Sjekk firmaet i forkant

Regiondirektøren tror ikke at det var lurt av Bredesen å sende bilen fra Bodø til Trondheim før hun hadde fått pengene på konto.

- I ettertid ser man at det kanskje ikke var så lurt, når man har å gjøre med en selger som var i den situasjonen som han var i her, med risiko for konkurs.

På generelt grunnlag råder Øines bilkjøpere til å ha en bevissthet rundt hvilke firma man handler med.

- Det er lurt å gjøre en sjekk på det i forkant. Det er ikke sikkert at hun hadde klart å finne ut noe her, men noen finner at enkelte selskaper har større risiko for konkurs. Det kan være mulig å få en indikasjon på det.

Øines sier at det å kjøpe bruktbil uten å få gjort en uavhengig statussjekk er en "klassiker".

- Mange av sakene vi ser hos oss kommer etter at man ikke har gjort en gjennomgang av bilen på forhånd. På den måten kan man avverge at man kjøper biler som er i for dårlig stand. Det er et generelt råd vi gir til folk som skal kjøpe bruktbil.

Ikke stor grunn til optimisme

Regiondirektøren forteller at mange tar EU-godkjenningen som et kvalitetsstempel. Det er det ikke, ifølge ham.

- EU-godkjenning betyr bare at det er lovlig å kjøre bilen, og har i seg selv liten verdi. En uavhengig tilstandsrapport på bilen er det aller beste. Fordelen med en tilstandsrapport er at det er lettere å vinne fram i saker som dette. Det at bilen til Hjørdis Bredesen viser seg å være i en mye dårligere tilstand enn tilstandsrapporten, gjør det lettere for henne å vinne fram.

Øines er likevel ikke veldig optimistisk på Bredesens vegne:

- Hvis firmaet hun kjøpte bilen hos hadde vært levedyktig, ville det ordnet seg, det her. Problemet i denne saken er at firmaet er konkurs. Det er alltid et problem for forbrukere. Rettskravet hennes på 105.000 kroner kan være vanskelig å få dekt. De som har sikret patent i ulike aktiva vil alltid komme først. Hun har lagt inn krav i boet, og må bare håpe på at der er noe. Sånn sett har hun gjort det riktige, men det er ikke grunn til å være for optimistisk.

- Bare én løsning

Torsdag formiddag sendte Hjørdis Bredesen mail til tidligere daglig leder hos Bilmax, Tore Bjørnstad.

- Jeg skrev at jeg ikke aksepterer å bli behandlet på denne måten, sier hun til an.no torsdag kveld.

- Det jeg tenker er at det bare er én løsning på den saken her, og det er at han betaler meg den summen som vi har blitt enige om. Deretter skriver vi salgsmelding, og så kan han hente bilen hos Norlines i Trondheim.

Bredesen forteller at hun har vært i kontakt med Norlines, som ikke utleverer bilen til Bjørnstad før hun har fått pengene inn på konto. Kravet hennes nå er på 99.000 kroner, summen hun kjøpte bilen for.

- Han har lurt meg så mange ganger før, så nå vil jeg være trygg.

Ikke bruktbilforsikring

- Torgeir Øines i Forbrukerrådet anbefaler alle som skal kjøpe bruktbil å få gjort en uavhengig tilstandsrapport. Vurderte du det da du skulle kjøpe bilen?

- Jeg spurte selgeren i Bilmax om det var noe form for garanti på bilen, da det som regel er bruktbilforsikring. Han svarte at bilen var så gammel at det ikke var garanti på bilen. "Det er forsikring nok at du handler hos en bilforhandler." sa selgeren. Dessuten påpekte han at det fulgte tilstandsrapport med bilen, og at den nylig var EU-godkjent. Jeg stilte spørsmål ved at det ikke var bruktbilgaranti, men han forsikret meg om at bilen var hundre prosent i orden. Det her har vært svindel fra første stund, sier Bredesen, og viser til at hun var innom to verksteder på Fauske, som begge stilte spørsmålstegn ved at bilen var EU-godkjent.

I samme situasjon

Bredesen forteller at hun torsdag har blitt kontaktet av en mann som har opplevd nøyaktig det samme som henne.

- Tore Bjørnstad har hatt flere bilfirmaer tidligere. For noen år siden hadde han et firma i Trondheim som het "Wheels". Personen jeg pratet med hadde handlet bil hos ham, og havnet ut for samme situasjon som meg. Bilen var ikke i samme stand som tilstandsrapporten tilsa, og mannen fikk medhold i Forbrukertvistutvalget. Før han fikk hevet kjøpet slo selskapet seg konkurs, og mannen fikk beskjed om at selskapet ikke hadde nok verdier til å betale ham. Like etter opprettet Bjørnstad et nytt bilfirma.

- Det er forkastelig

Nå er 32-åringen redd for å havne i samme situasjon. Etter det Bredesen forstår, er Bjørnstad allerede i ferd med å etablere bilfirmaet Bilmax Trøndelag AS. Etter det Bredesen kjenner til, skal han drive videre i samme lokaler og med samme hjemmeside som Bilmax Trondheim AS.

- Jeg synes det er helt forferdelig. Det er urimelig at Norges land skal fungere på den måten - at det er så lett å slå seg selv konkurs, og så starte opp på nytt bare man endrer litt på navnet. Nå står jeg her uten rettigheter, mens han får lov til å fortsette på denne måten. Det er forkastelig. Han burde ikke få fortsette som bilforhandler, sier en sint Bredesen.

Vil ikke komme med kommentar

An.no har vært i kontakt med Tore Bjørnstad, tidligere daglig leder i Bilmax Trondheim AS. Han avkrefter at han har hatt tilknytning til bilfirmaet "Wheels", som er nevnt tidligere i saken.

- Det må bero på en misforståelse. Jeg har ikke hatt tilknytning til Wheels i det hele tatt.

Bjørnstad ønsker fortsatt ikke å kommentere saken.

- Jeg er i dialog med kunden med målsetting om å løse saken. Jeg kan dessverre ikke komme med noen kommentar til dette.

- Er du i ferd med å starte opp et firma som heter Bilmax Trøndelag AS?

- Det kan jeg ikke bekrefte eller kommentere.

Bilmax Trondheim AS ble stiftet i 2004, og hadde i 2013 et årsresultat på -4,2 millioner. Største aksjonær er Bjørnstad AS, som eies av Tore Bjørnstad.

Les flere bilsaker i Nordlys motormagasin her

Les også: Verkstedbesøket ble et mareritt

 

Laster inn forumet...