Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Stasjonsvogn er på mange måter så norsk som du kan få det. Vi er et aktivt folkeferd, og da passer det perfekt med en praktisk bil med god plass.

Men samtidig begynner bilkjøpere å bli mer og mer kresne. Det skal ikke bare være praktisk lenger, nå skal det se bra ut også. Det er en utfordring Mercedes har tatt på alvor.

Først fikk vi en stasjonsvognutgave av den store firedørscoupeen, CLS. Nå kommer også lillebror CLA som Shooting Brake. 

Shooting Brake fås naturligvis med og uten AMG-stylingpakke.
Shooting Brake fås naturligvis med og uten AMG-stylingpakke.
Bagasjerommet er på 495 liter. Men vinkelen på bakseteryggene kan justeres - og volumet kan økes til 595 liter.
Bagasjerommet er på 495 liter. Men vinkelen på bakseteryggene kan justeres - og volumet kan økes til 595 liter.

Les også: CLA-interessen skapte lange ventelister

Ikke bare praktisk

Det er Golf-konkurrenten A-klasse som danner grunnlag for både CLA og GLA. Førstnevnte er firedørscoupeen - mens GLA er en kompakt og litt høyreist konkurrent til BMW X1 og Audi Q3.

Det tredje, og (foreløpig) siste tilskuddet på stammen er altså CLA Shooting Brake.

Mercedes håper at den nye modellen skal appellere til de som vil ha en praktisk bil - og som gjerne velger noe annet enn alle andre.

Les også: Denne blir 50.000 kroner billigere

Større bagasjerom 

Det praktiske skal ivaretas gjennom at bagasjerommet er blitt større. Det rommer nå 495 liter. Ikke verst for en relativt liten bil - men bare de siste par årene har lista blitt lagt stadig høyere på dette området.

Skodas nykommer, Fabia stasjonsvogn, er for eksempel en enda mindre bil - men byr likevel på 530 liters bagasjerom. Nå skal det sies at det neppe er de samme kundene det kjempes om akkurat her.

Mercedesen har dessuten et ess gjemt i ermet: Seteryggen på baksetet kan justeres - og dermed øker volumet til maksimalt 595 liter. Men det har jo sin pris, med tanke på plassen til de som eventuelt skal bruke baksetene ...

Slik blir hekken på Shooting Brake.
Slik blir hekken på Shooting Brake.

Les vår test av CLA med stor motor og 4x4 her

Fem motorer 

Stasjonsvognen har også bedre plass i baksetet - og det viktigste er kanskje at takhøyden er bedre enn på firedørscoupe-modellen.
Stasjonsvognen har også bedre plass i baksetet - og det viktigste er kanskje at takhøyden er bedre enn på firedørscoupe-modellen.

CLA Shooting Brake lanseres med fem ulike motoralternativer fra starten av - der to er diesel og tre bensin. 

Mercedes CLA Shooting Brake

Lansering: Januar 2015

Levering: Mars 2015

Bagasjerom: 495 / 1.354 liter

CLA 180

Effekt: 122 hk / 200 nm, Forbruk: 0,55-0,60 l/mil 0-100 km/t: 9,4 sek.

CLA 200

Effekt: 156 hk / 250 nm Forbruk: 0,56-0,60 l/mil 0-100 km/t: 8,8 sek.

CLA 250

Effekt: 211 hk / 350 nm Forbruk: 0,55-0,57 l/mil 0-100 km/t: 6,9 sek

CLA 200 CDI

Effekt: 136 hk / 300 nm Forbruk: 0,39-0,42 l/mil 0-100 km/t: 9,5 sek.

CLA 220 CDI

Effekt: 177 hk / 350 nm Forbruk: 0,40-0,43 l/mil 0-100 km/t: 8,3 sek.

NB:  Forbruk: Laveste tall er med automatgir

Alle oppfyller Euro 6-kravene og har start/stopp-system som standard.

Alle variantene kan også bestilles med 7-trinns automatgirkasse. På den største bensin- og dieselmotoren er automatgir standard.

Les også: Mener disse Audi-rørene kan være livsfarlige

Brennhet AMG-versjon 

De som vil ha 4x4, eller 4Matic som Mercedes kaller det, må vente til september neste år. Da blir dette tilgjengelig på begge dieselmotorene og bensinmotoren CLA 250 med 211 hk.

Shooting Brake lanseres i januar - og de første bilene leveres til kundene i mars. Prisene i Norge er ikke klare enda.

Hvis du synes de "vanlige" modellen blir for kjipe, kan du jo gå for AMG-versjonen. Vi har kjørt den både i A- og GLA-versjonen – og kan love at det er moro!

Motoriseringen i verstingen er den samme som hos de to søsknene. Vi snakker om verdens sterkeste 2-liters motor, på 360 hk. 0-100 km/t tar 4,7 sekunder.

Svært imponerende er også forbruket - som er på bare 0,69 l/mil.

Stasjonsvogn trenger ikke å være kjedelig. Det er denne bilen et bevis på ...
Stasjonsvogn trenger ikke å være kjedelig. Det er denne bilen et bevis på ...
Interiøret er noe videreutviklet fra dagens modell - blant annet med det nye infotainmentsystemet.
Interiøret er noe videreutviklet fra dagens modell - blant annet med det nye infotainmentsystemet.
Vi synes designet på CLA Shooting Brake sitter som et skudd!
Vi synes designet på CLA Shooting Brake sitter som et skudd!

Les også: Her er den nye sjefen blant familieracerne