Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da regjeringen la fram sitt utkast til statsbudsjett for 2015, var det uten endringer i avgiftsnivået for nybiler.

Men etter at Venstre og KrF har fått sagt sitt, blir det likevel justeringer. De som tjener på det er de ladbare hybridbilene. Etter at vektkomponenten i engangsavgiften ble redusert med 26 prosent, får mange av disse bilene i praksis null avgift.

Outlander har brøytet vei

Det skjer samtidig med at en rekke bilprodusenter nå kommer med ladbare hybrider. Her i Norge er det én modell som for alvor har brøytet vei innenfor dette segmentet: Nemlig Mitsubishi Outlander PHEV.

Den kombinerer bensin- og elektromotor. Og du kan lade batteripakken fra en helt vanlig stikkontakt. Den teoretiske rekkevidden på strøm ligger rundt 50 kilometer, i praksis betyr det at denne Outlanderen vil fungere som en ren elbil på småkjøring.

Outlander PHEV: Du skal lete lenge etter smartere bilkjøp

Mitsubishi Outlander PHEV har så langt vært den store salgsvinneren blant de ladbare hybridene på det norske markedet.
Mitsubishi Outlander PHEV har så langt vært den store salgsvinneren blant de ladbare hybridene på det norske markedet.

Ned 50.000 kroner

De nye avgiftene gjør at Outlander PHEV blir nesten nøyaktig 30.000 kroner rimeligere fra nyttår.

Men den er likevel ikke vinneren når det gjelder avgiftsreduksjon. Det tittelen stikker nemlig Porsche Cayenne S hybrid av med. Den går ned hele 50.000 kroner. En annen ladbar hybrid-Porsche - nemlig Panamera - går på sin side ned med 45.000 kroner.

Noen voldsom salgsøkning kan Porsche likevel neppe regne med. I dag starter hybrid-utgaven av Cayenne på solide 1.129.000 kroner.

Minus 50.000 kroner - men Cayenne hybrid er nok fortsatt utenfor rekkevidde for de fleste norske nybilkjøpere.
Minus 50.000 kroner - men Cayenne hybrid er nok fortsatt utenfor rekkevidde for de fleste norske nybilkjøpere.

Noen ganger er det ikke smart med pen dame ...

God timing

En av bilprodusentene som nå satser tungt på ladbare hybrider er Volkswagen. Volkswagen GTE er allerede lansert, og til sommeren neste år kommer også Passat i en slik utgave. Timinen for avgiftskuttet er derfor svært god for disse modellene.

Golfen blir drøyt 12.000 kroner rimeligere på grunn av de nye avgiftene, og her er det grunn til å vente høyt salg framover. Når en stor familiebil som Passat også kan kjøres som elbil over kortere avstander, er det grunn til å vente betydelig salg også av den. 

LES MER: Nå skal familiebilen gå på strøm også

Neste år kommer nye VW Passat i GTE-utgave - det kan bli en vinner på det norske markedet.
Neste år kommer nye VW Passat i GTE-utgave - det kan bli en vinner på det norske markedet.

Her får du nesten elbil "på kjøpet"

Laster inn forumet...