Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Joda, vi mesker oss i mildt vintervær og plussgrader så langt. Men du kan banne på at det kommer til å bli kaldt også denne vinteren – med tilhørende ekkelt føre. 

Da er det alltid godt å vite at bilen du kjører mestrer forholdene. Og en andre generasjons Audi Allroad må i høyeste grad kunne sies å være skapt for jobben. Quattro firehjulstrekken er nemlig blant markedets mest anerkjente. Og med understell som kan heves og senkes etter eget ønske, kan du forsere de fleste hindringer.

Hvis du i tillegg har en diger 4,2-liters V8-er under panseret, har du også et særdeles hyggelig kraftoverskudd. Sjelden er vel betegnelsen hytteracer mer treffende.

Andre generasjon Audi Allroad.
Andre generasjon Audi Allroad.

Les også: Under halv pris - etter 49.900 kilometer 

Måtte importeres

Faktisk er kraftoverskuddet såpass hyggelig at den norske importøren ikke hadde denne bilen i sitt sortiment en gang tilbake i 2007. Til det var den såpass ugunstig tilpasset norske avgifter. Derfor ble den spesialimportert fra Audi i Tyskland til kjøperen i Norge.

I utgangspunktet ser det jo ut som en helt vanlig, sølv metallic A6 Allroad. Den store forskjellen er at denne har 350 hk under panseret.

Den etterhvert sju år gamle bilen har ikke gått langt heller. Den ene eieren som har hatt bilen hele tiden har bare kjørt 53.260 kilometer.

Prisen, for det lurer du sikkert på nå, er nettopp satt ned fra 499.000 til 479.000 kroner. Uten at vi har noen sikker nypris - kan vi i alle fall slå fast at det er snakk om nesten en tredjedel av det den kostet i 2007.

Klikk her for å se hele annonsen 

Mye bil for pengene

For øvrig er jo Allroad av andre generasjon langt mer driftssikkert enn forgjengeren. Likevel er det fint mulig å finne et helt greit eksemplar til under 200.000 kroner på bruktmarkedet. Riktignok med noen kilometer på samvittigheten, men likevel, har kan du få mye bil for pengene!

Akkurat den vi har plukket ut denne gangen er naturligvis litt i en egen klasse. De fleste ønsker seg diesel i en slik bil. Og det gjør det neppe til markedets enkleste bil å omsette.

I tillegg til at den kan være vanskelig å selge neste gang også - er det noen andre ting å tenke på med denne bilen. For eksempel vil det koste ekstra å forsikre den, takket være den store motoren, drivstoffkostnadene blir betydelige høyere enn på dieselmodellene og det samme gjelder service og mange av delene.

Les også vår testduell: Audi A6 vs BMW 5-serie

Praktisk familiebil

Men så får du altså en bil som ikke kan sammenlignes med oljebrennerne. Fordelene med bensin er blant annet langt finere lyd (særlig med V8-er!), mindre vibrasjoner på tomgang og raskere varm kupe på vinteren.

Når det kommer til de praktiske egenskapene er det naturligvis akkurat like bra som i alle andre Allroader. Det vil si bagasjerom på brukbare 565 liter - god plass i baksetet og vanligvis en hel del med nyttig (og noe unyttig) utstyr.

På bilen vi har funnet er plastdetaljene lakket i samme farge som bilen - og du kan glede deg over blant annet solartakluke, elektriske justerbare sportsseter i skinn, blue tooth og navigasjon.

Bilen står hos forhandler i Oslo - og selges med to sett dekk og garanti.

Les også: Første generasjon Allroad kan være en bruktbil fra helvete

 

 

 

 

 

 

Laster inn forumet...