Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Opel gir jernet i kampen for å sikre seg større markedsandeler. I glansdagene på 60- og 70-tallet var Opel et naturlig alternativ når man skulle kjøpe seg ny bil. Også i Norge. Kadett, Ascona og Rekord har lange tradisjoner.

Men så bremset det kraftig på 90-tallet - og siden den gang har en slitt med å komme seg tilbake.

Men i år har de for alvor startet en offensiv for å styrke posisjonen. De neste årene er det 27 helt nye modeller på gang. Og under et besøk i Tyskland av selveste GM-toppsjef, Mary Barra, ble det denne uken avslørt at Opel vil inn i SUV-segmentet igjen.

Les også: Opel Diplomat: finnes bare to i Norge - og Lars har begge

Investerer 245 millioner Euro

Barra bekreftet at en helt ny SUV skal bygges ved fabrikken i Rüsselsheim innen slutten av dette tiåret.

- Den nye SUVen vil bli merkets andre flaggskip sammen med Insignia. Som vi varslet allerede i mars, vil vi investere 245 millioner Euro på fabrikken i Rüsselsheim for å møte fremtidige produksjonsbehov, sa den amerikanske toppsjefen.

Opels SUV-planer passer godt inn i de langsiktige planene for administrerende direktør hos Opel Norge, Bernt G. Jessen.

- Det viser at vi støttes opp av nye modeller som vil passe godt i et norsk bilmarked, sier Jessen.

Opel har ikke lange tradisjoner i SUV-segmentet - men de har både Frontera, Antara og nå sist crossoveren Mokka på samvittigheten.

Den nye vil altså bli både større og mer luksuriøs enn disse.

Les også: Derfor forsvinnner Opel-floppen

- GM satser på Opel

I tillegg sa Barra at de vil investere ytterligere en halv milliard euro i motorfabrikkene i Rüsselsheim, Kaiserslautern og Tychy (Polen), noe som gjør Opel klare til neste fase i sin offensiv for mer effektive motorer og girkasser.

- Opel har høy strategisk viktighet for GM. Produktoffensiven med 27 nye modeller og 17 nye motorer har så langt vært svært vellykket. Når vi nå investerer ytterligere, vil det hjelpe til å løfte og styrke varemerkets posisjon i Europa. Dette er et klart signal om GMs satsing på Opel, både til Tyskland og resten av Europa, sa Barra.

Her kan du lese mer om offensiven til Opel

Svak økning i Norge

Den kvinnelige GM-sjefen uttrykte sin entusiasme over nye Corsa. Opel nå har 45.000 ordre på femte generasjon av småbilen - før den offisielle lanseringen har begynt.

Den nye småbilen lanseres i Norge i januar, og også her har interessen vært svært stor. Nærmere 400 ordrer er allerede på plass.

I Norge er Opel per oktober på 15. plass på listen over de mest solgte merkene - med 2.574 solgte biler. Det er en økning på 2,1 prosent fra 2013. Rett foran på tabellen ligger Tesla - som per oktober hadde solgt 1000 flere biler.

Ingen av Opels modeller er på listen av de 20 mest solgte modeller per oktober.

Les også: Denne bilen blir en utstyrsorgie

 

Laster inn forumet...