Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På 17 kvadratmeter med kraftig tregulv, bak en usynlig garasjeport og en fasade med dragehoder, står hans kjære klenodium bevart.

Det skriver gd.no

For som Oskar Aagaard sier når han peker på utskjæringene i taket:

– Bare overtro hindrer rust.Nå mangler bare alteret innvendig.

– Det kommer til våren, forsikrer Aagaard.

2.500 takspon

For Oskar Aagard, som til daglig er målerkontrollør i Eidsiva, bygger og bygger på fritiden. Med kraftige materialer som skjæres på egen sag i snekkerboden. På gårdsplassen i Roterud er det blitt sju laftede småhus. Stavkirka, eller garasjen som han kaller den, blir den åttende.

– En rekker mye når en ikke trener til Birken eller ser meningsløse TV-serier, sier han og humrer godt.I snekkerboden har han bygd kirka, som det meste av det andre på hjemstedet. Nå er arbeidsbenken fylt av takspon, de resterende av til sammen 2.700 før arbeidet med byens – om ikke landets – mest spesielle garasje er i mål. Hver av sponene krever ni arbeidsoperasjoner.

– Til å bli gal av, sier Aagaard, og nevner det som er en nærliggende tanke om hele prosjektet i Roterudbygda.

– Galskap

– Ja, garasjen er galskap, velfundert galskap. Jeg har alltid hatt lyst til å bygge stavkirke, og har studert og fundert på løsninger i flere år. Først de to siste årene har jeg hatt tid. Da var det naturlig at det ble en garasje, sier han, og forteller historien om sin kjære EMW, som på 50-tallet var kjøpmann Avlangruds staselige nye bil i bybildet i Lillehammer.

EMW er den østtyskeutgaven av BMW. Bare 10–20 biler er bevart i Norge i dag forteller Oskar.Foto: Asmund Hanslien gd.no / ANB.
EMW er den østtyske utgaven av BMW. Bare 10–20 biler er bevart i Norge i dag forteller Oskar. Foto: Asmund Hanslien gd.no / ANB.

EMW er den østtyske utgaven av BMW. Bare 10–20 biler er bevart i Norge i dag.

– Den ble min første ungdomsbil som 19-åring, innkjøpt som festbil. Moroa varte ikke lenge. Jeg kjørte oljetomt ved Skjellerudsverampa. Siden sto bilen lagret, forteller Aagaard.

Restaurert

Han gikk løs på bilen for fire år siden, plukket den ned og gjorde alt karosseriarbeidet selv i løpet av et år.

– Til våren skal den kjøres ut på rampen utenfor kirka, sier han, og titter opp på spiret som ble heist på plass i høst. Der troner dragehodene, akkurat som på de gamle stavkirkene, et iøynefallende syn fra Messenlivegen– Den er ingen kopi av en spesiell kirke. Jeg har studert mange for å bygge min egen – tilpasset målene på bilen. Men elementene fra de gamle stavkirkene er gjenkjennelig, sier Aagaard.

Rampe

Kirka har ingen synlig garasjedør. Hvordan bilen kjøres inn og ut, framstår som en gåte, før Aagaard forklarer: Her er det fundert ut en løsning for å fjerne hele østveggen når bilen en sjelden gang skal på vegen.

– Garasjedør ville ødelagt kirkefasaden. Jeg har plan for hvordan den lettvint kan åpnes, sier han.

Under veggen sees en snedig løsning der to kjørelemmer kan dras fram. Til våren blir bilen stående på denne rampen når langbord skal inn for å feire byggverket. Seks kompiser samles til innvielse. Før den tid står noe arbeid igjen, på taket og flere detaljer.

– Bygget står foreløpig på stolper. Jeg tror det blir en pen steinmur etter hvert, sier Oskar Aagaard, og viser til at 29 stavkirker er bevart i Norge.

– Denne blir den 30., sier han.

Flere bil og motorsaker fra gd.no finner du her: 

Les også: Sjekk hva Roger har i sin garasje

Laster inn forumet...