Mazda går inn i en for dem ny klasse når CX-3 snart kommer: Nemlig klassen for kompakte SUV-er, eller om du vil: Crossovere.
Mazda går inn i en for dem ny klasse når CX-3 snart kommer: Nemlig klassen for kompakte SUV-er, eller om du vil: Crossovere.

Den norske SUV-bestselgeren får en lillebror

Akkurat debutert i Los Angeles.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Markedet for kompakte SUV-er har vokst svært raskt her hjemme de siste årene.

Dette er biler som vi nordmenn liker godt. Høy sittestilling og bakkeklaring, grei plass, ofte mye utstyr og ikke minst firehjulstrekk, gjør at disse bilene blant annet har utkonkurrert mange stasjonsvogner.

En av bilen som virkelig har slått an er Mazda CX-5. Den har med sitt litt sporty utseende og ditto kjøreegenskaper forsynt seg  grovt av markedsandeler i nettopp dette segmentet.

Så billig kan du få BMWs minste SUV

Mazda er på hugget designmessig. Sporty front med smale lykter gir CX-3 særpreg.
Mazda er på hugget designmessig. Sporty front med smale lykter gir CX-3 særpreg.

Får en lillebror

Nå får den en lillebror. Nemlig Mazda CX-3 - en liten crossover som i disse dager har premiere på Los Angeles Auto Show.

Mazda CX-3 lanseres i Japan våren 2015 og vil bli et viktig tilskudd til Mazdas modellutvalg.

Her hjemme må vi vente litt ekstra. Helt ny CX-3 forventes lansert i Europa i løpet av sensommeren/høsten 2015.

- Denne bilen vil mamma ha

Slik ser det ut innvendig, Mazda går blant annet for et særpreget dashbord.
Slik ser det ut innvendig, Mazda går blant annet for et særpreget dashbord.

Mange valgmuligheter

Europa vil bilen komme med tre forskjellige motorvarianter: Nemlig 2-liter bensin i to forskjellige effektutgaver, og den nye 1.5-liters dieselmotoren.

Alle motorvalg inkluderer Mazdas Skyactiv-teknologi som skal sikre lavt forbruk og lave utslipp.

Den vil bli tilgjengelig med både med en sekstrinns automatgirkasse, samt en manuell girkasse.

CX-3 blir også tilgjengelig med både firehjulstrekk og forhjulstrekk og den skal være morsom å kjøre, om vi skal tro Mazda selv.

Designet er kompakt, Mazda lover klasseledende innvendig plass.
Designet er kompakt, Mazda lover klasseledende innvendig plass.

Det er vanskelig å få mer SUV for pengene

Kompakt.

Stor grill, smale frontlykter og store hjul gir bilen et sporty preg.

Lengden på nye CX-3 er 4,27 meter, den er 1,76 meter bred og 1,55 meter høy, så det er altså en kompakt bil det er snakk om her.

Allikevel lover Mazda god plass til både fører og passasjerer.  Sittestillingen skal være forholdsvis lav, selv om bilen er en crossover/SUV.

Utsynet skal også være godt. Sidespeilene er blant annet flyttet fra A-stolpen til dørene for ikke å hindre sikten forover.

Mange konkurrenter

Selvfølgelig blir den nye CX-3 tilgjengelig med alle mulige tilkoblingsmuligheter, og internett om bord.

Samtidig som bilen får det siste av sikkerhetsutstyr som Mazda kan by på. De nærmeste konkurrentene vil nok være Subaru XV, Opel Mokka og Nissan Qashqai.

Foreløpig vet vi ikke  noe om hva den skal koste i Norge, men Mazda har priset aggressivt de siste årene. Derfor er det grunn til å vente absolutt konkurransedyktige priser også på CX-3.

Så bra er Tesla med firehjulstrekk

En stor bilsuksess får en lillebror. CX-3 går inn under CX-5 i Mazdas modellutvalg.
En stor bilsuksess får en lillebror. CX-3 går inn under CX-5 i Mazdas modellutvalg.

LES OGSÅ: Den er Norges billigste med 4x4

Laster inn forumet...