Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de mest spennende nykommerne i bilbransjen akkurat nå er Kina-baserte Qoros.

Selskapet ble grunnlagt  i 2007, og er nå i gang med en skikkelig modelloffensiv. 

Det blir regnet som svært ambisiøst å starte helt på scratch med en helt ny merkevare i denne bransjen, men så har da også Qoros store ambisjoner.

Selskapet eies 50/50 av den kinesiske bilprodusenten Chery og Israel Corporation. Rundt 15 milliarder kroner er investert i utvikling - og om ikke veldig lenge skal Qoros ha fem ulike bilmodeller.

Slik skal Volvo bli størst i Kina

Vokser verden over 

Den tredje så langt har Qoros akkurat sendt ut skisser på, nemlig bilen som så langt går under navnet Qoros 3 City SUV. 

Med den skal Qoros gå inn i en bilklasse som vokser verden også, og som også har stor betydning i Kina. Samtidig legger ikke selskapet skjul på at dette kan bli spydspissen deres i Europa. Qoros har nemlig store ambisjoner om å lykkes i vår kant av verden også.

Nå kommer Kina-elbilene til Europa

Ny merkevare

Så har de da også hentet inn en rekke nøkkelpersoner med bred erfaring fra bransjen. Blant annet jobber det en rekke tidligere Saab-ingeniører i selskapet, sammen med eks-VW- og - Mercedesansatte, for å nevne noen. 

De har også hentet sjefdesigner Gert Hildebrand som tidligere har jobbet for blant andre Opel, VW og Mini. 

Målsetningen har hele tiden vært å etablere en merkevare med helt andre kvaliteter og styrker enn det de fleste utlendinger forbinder med kinesiske bilmerker. Og så langt har de gjort svært mye riktig.

Også Norden

Da Euro NCAP krasjtestet Qoros 3 høsten 2013, endte det med toppscore og fem stjerner. Det har ingen andre kinesiske bilmerker klart før.

Når det gjelder Europa-planene, har Qoros valgt Slovakia som sitt testmarked, der har de solgt biler i snart ett år.

Den uttalte strategien er så å øke med flere lander øst i Europa, deretter de nordiske landene. Om det også inkluderer Norge er imidlertid uvisst, vårt avgiftssytem er vanligvis ikke veldig gunstig for rimelige biler.

LES OGSÅ: Denne krasjen er historisk

Produksjonsklar 

Den nye SUV-en skal debutere på bilutstillingen i Guangzhou denne uken. Og den er tydeligvis helt produksjonsklar, planen er nemlig å starte salget hjemme i Kina tidlig i 2015.

Eksport skal så stå på planen fra starten av 2016. Da garantert til Slovakia - men det er også godt mulig at de benytter lanseringen av SUV-en som start på satsingen i flere andre land. 

Norges billigste SUV ble mye rimeligere

Dette er Qoros 3 - bilen som klarte toppscore da den ble testet av Euro NCAP.
Dette er Qoros 3 - bilen som klarte toppscore da den ble testet av Euro NCAP.

LES OGSÅ: Nå gjør de comeback i Norge 

 

Laster inn forumet...