Honda har en ny modell på gang - som skal gå på hydrogen. Det vil i tilfelle bli en nullutslippsbil - som passer det norske avgiftssystemet som en hånd i hanske. I alle fall slik avgiftssystemet er akkurat nå.
Honda har en ny modell på gang - som skal gå på hydrogen. Det vil i tilfelle bli en nullutslippsbil - som passer det norske avgiftssystemet som en hånd i hanske. I alle fall slik avgiftssystemet er akkurat nå.

Denne familiebilen blir perfekt for norske avgifter

Spørsmålet er om den rekker fram i tide ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det norske avgiftssystemet er tilpasset biler som har nullutslipp. Det har gjort det særdeles gunstig å kjøpe elbil. Og det vises da også til gangs på salgsstatistikken hver måned. 

Men det er andre biler som ikke har utslipp også - blant annet brenselcellebiler. Foreløpig er det svært få modeller på gang. Toyota sin FCV (Fuel Cell Vehicle) er imidlertid like rundt hjørnet - og snart kommer Honda med sin tredje bil som skal gå på hydrogen.

Les også: Her er miljøbilen som kan parkere Tesla

Honda ser for seg at det skal være plass til fem personer i bilen som skal komme på markedet i 2016.
Honda ser for seg at det skal være plass til fem personer i bilen som skal komme på markedet i 2016.

700 kilometers rekkevidde

Toyota sin modell skal i salg alt i april neste år - men Honda er ikke langt bak. De viser nå sin nye konseptbil som danner grunnlaget for oppfølgeren til brenselcellebilene Honda FCX og FCX Clarity.

Og det har tydeligvis skjedd ting siden sist - for mens den forrige modellen hadde en rekkevidde på 450 kilometer - skal den nye klare 700. Det samme som Toyota FCV.

Forøvrig har Hondaen en motor på 136 hk - også det likt med Toyota FCV.

Det er plass til fem personer - men noe mer konkret om bagasjeromsvolum eller ytelser har vi ikke hørt noe om enda.

Les også: SUV-versting med miljøprofil

Interiøret foran blir nok ikke seende akkurat slik ut. Men trenden i retning av stadig større infotainmentskjermer er nok representativ.
Interiøret foran blir nok ikke seende akkurat slik ut. Men trenden i retning av stadig større infotainmentskjermer er nok representativ.

Fyller tanken på tre minutter

Det er forresten ikke bare en imponerende rekkevidde som taler for brenselcellebiler. Når den skal "lades", eller rettere sagt fylle tanken, er dette gjort på tre minutter. Vesentlig kortere tid enn en elbil.

Skal elbilen kunne konkurrere på dette området, må batteribytte blir langt mer utbredt.

Men foreløpig er det ikke noe utbygd nettverk av stasjoner der du kan fylle hydrogen. Det er naturligvis en utfordring både Honda og Toyota må gjøre noe med de nærmeste årene.

Les også: Elbilfesten fortsetter

2016

I utgangspunktet har Honda lovet at en ny, billig, brenselcellebil skulle komme på markedet i 2015. Det klarer de ikke. Men om de leverer i løpet av 2016 er det nok ingen krise. 

Men akkurat i Norge kan forsinkelsen på omtrent halvannet år ha mye å si for salget. Det er nemlig ingen som vet hvordan bilavgiftene vil se ut når vi skriver 2016.  

Det er ingen tvil om at Honda sin konseptbil skiller seg ut fra mengden. Så er spørsmålet hvordan produksjonsmodellen vil se ut.
Det er ingen tvil om at Honda sin konseptbil skiller seg ut fra mengden. Så er spørsmålet hvordan produksjonsmodellen vil se ut.

Les også: 700 hk og 4x4: - Dette er vilt mye bil for pengene

Laster inn forumet...