Denne familie-SUVen er ikke helt som alle andre. Her er det nemlig en helsprø V10-motor under panseret. Og akkurat i denne bilen skal den by på 400 hk! Faksimile: Finn.no
Denne familie-SUVen er ikke helt som alle andre. Her er det nemlig en helsprø V10-motor under panseret. Og akkurat i denne bilen skal den by på 400 hk! Faksimile: Finn.no

Den ser ganske normal ut ... 

Men her bor det voldsomme krefter!

Nå til dags handler det meste om å ha så få sylindre og lavt volum på motoren som mulig. Men det har ikke alltid vært slik. Selv Volkswagen, som ikke akkurat kjent for å slå seg mest løs på motorsiden, har noen skikkelige råskinn på samvittigheten. 

Før miljøfokuset tok helt overhånd, resulterte jakten på ytelser blant annet i en helsprø motorisering til den store SUV-en Touareg. Den ble rett og slett utstyrt med en 5-liters V10-motor - som går på diesel.

Nå ligger det en slik til salgs på det norske bruktbilmarkedet - som dessuten er enda sprekere enn originalen. Og prisen er blitt redusert til mindre enn en tredjedel av det den kostet ny i 2008. 

Les også: Så tøff kan familie-SUVen bli

400 hk!

Første generasjon Touareg er slett ikke kjent for å være spesielt rask. Den er snarere kritisert ganske bredt for det motsatte. Det skyldes 2,5-liters dieselmotoren den var utstyrt med i utgangspunktet. De 174 hestekreftene ble alt for lite til å gi den noe fraspark. Touareg er nemlig en tung bil. 

Slik sett bør en V10-er være akkurat som bestilt. Den byr nemlig på 313 hk. Noe som sikrer 0-100 km/t på 7,8 sekunder. 

Men selv ikke dette har vært nok - for denne bilen er tunet. Effekten har dermed lagt seg på småpene 400 hk - og dreiemomentet skal være 1000 nm! Ja, tusen!

Det skulle tilsi at vi trolig snakker om Norges sterkeste Touareg. 

Touareg er en populær SUV.
Touareg er en populær SUV.

Les også: BMW X5 vs VW Touareg:- Hvilken skal jeg velge?

Gått langt

Prisen på en slik doning i 2008 var rundt halvannen million kroner. Nå selges den for 375.000 kroner, pluss omreg.

Mye av forklaringen på verditapet skyldes kilometerstanden. Den mangler bare noen få tusen på å runde 200.000-merket. Og det er naturligvis en betydelig kjørelengde.

Det er nok ikke den letteste bilen å selge dette her. I tillegg til kilometerstanden er nok en del litt skeptisk til tunede biler - og vedlikeholdskostnadene på en noe aldrende V10-er.

Klikk her for å se hele annonsen

Men om du tar sjansen, får du i alle fall en skikkelig monster-SUV. Selger skriver i annonsen at det er et utrolig bunndrag i denne bilen - og det ser vi ingen grunn til å tvile på.

Interiøret i Touareg er mer påkostet enn de fleste andre VW-modellene.
Interiøret i Touareg er mer påkostet enn de fleste andre VW-modellene.

Med på kjøpet får du jo også imponerende gode offroad-egenskaper. På dette området er nemlig Touareg langt mer kapabel enn mange av konkurrentene. Noe av årsaken til det er luftfjæringen som gir mulighet for økt bakkeklaring - og ulike kjøreprogrammer tilpasset underlaget.

Les mer om VW Touareg i Brooms bruktbilguide her

God plass og mye utstyr

Touareg er også en velvoksen SUV som har mye plass å by på. Bagasjerommet er på 555 liter - og det holder for de fleste. Baksetene er også romslige.

På utstyrssiden er det meste på plass - som skinnseter som er elektrisk justerbare foran, luftfjæring, nøkkelfritt system, navigasjon og avtagbart hengerfeste.

Touareg har hatt noen utfordringer med vannpumpen og oljekjøleren - generelt sett skal imidlertid driftssikkerheten være bra.

Men som sagt, med en V10-er som har 200.000 kilometer på samvittigheten, og som er tunet, er det nok lurt å sette av en god sum penger til "uforutsette utgifter" ...

Les også: Unik versting-SUV på billigsalg

 

 

 

 

Laster inn forumet...