Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nybilene har aldri mer vært like teknisk sett enn i dag. Samtidig begynner utstyr som tidligere var forbeholdt luksusbilene, å bli tilgjengelig også i langt rimeligere modeller.

Da blir design et stadig viktigere virkemiddel for å skille seg ut.  Enten man ønsker å utstråle eksklusivitet - eller det er fokus på sporty design. Og i mange tilfeller går nettopp design foran praktiske hensyn.

Skummelt: Lastebilsjåføren kan ikke se noen av disse bilene

Langt større blindsoner

Samtidig er det stadig sterkere fokus på kollisjonssikkerhet. Og kombinasjonen kollisjonssikkerhet og design kan gi uheldige konsekvenser.

Et resultat av det ser vi i at stadig flere nybiler får kraftige stolper som begrenser sikten, det gjør at de fleste nybilene har langt større blindsoner enn tidligere.

Liten bil - men stor på utstyr 

Store forskjeller

Norske NAF har sammen med sin tyske søsterorganisasjon ADAC sett nærmere på dette. De har testen sikten innenfra i de 15 mest solgte bilene her til lands. Og funnene er egnet til bekymring.

- Testen viser at kraftigere stolper begrenser sikten, og at det er store forskjeller fra modell til modell. Felles for de testede bildene er dårlig sikt sideveis mot venstre, sier Andreas Handeland som er rådgiver i NAF.

Her kan du lese alle detajler om testen på naf.no

Svakt for Tesla

De tre beste bilene i testen er Skoda Octavia, VW Golf og Volvo V70. De oppnår akseptable resultater. I motsattt ende av skalaen havner Mercedes A-klasse, Opel Mokka og Mazda CX-5.

De to siste er SUV-er/crossovere, en bilklasse der design har ekstra fokus.

Elbil-fenomenet Tesla Model S kommer heller ikke spesielt godt ut her, Den har svært store blindsoner ved de fremre vindusstolpene ( A-stolpene).

Redusere skaderisikoen

Det er viktig for forbrukerne å være klar over at nye biler kan ha store blindsoner. Samtidig har moderne biler mange elektroniske støttesystemer som hjelper sjåføren. Man burde blant annet tenke på hva man trenger så som blindsonevarsler, ryggekamera, adaptiv cruisekontroll, bremseassistent og lignende.

- Ifølge vår søsterorganisasjon ADAC kan adaptiv cruisekontroll i kombinasjon med bremseassistent faktisk redusere skaderisikoen med 75 prosent, sier Handeland, i en pressemelding.

Her er bilene som stopper mest

- Bør veie tyngre

I tillegg til sikthemmende A-stolper, har sikten bakover og til sidene blitt dårligere på nye biler. Dette skyldes både design og kraftige stolper midterst (B-stolpe) og bakerst (C-stolpe) i bilen.
- Vi synes det er beklagelig at sikten på nye biler blir stadig dårligere og at blindsonene blir større. Fokus på kollisjonssikkerhet og sikkerhetsutstyr er selvsagt noe vi støtter fullt ut, men sikten ut fra bilen og mindre blindsoner bør veie tyngre enn fancy kupédesign, sier Handeland.

Stort ansvar

De mest utsatte trafikantgruppene er fotgjengere og syklister, og de befinner seg lenger i bilens blindsone nå enn tidligere.

Begrenset sikt setter derfor store krav til bilføreren. I en moderne bil må man røre langt mer på hodet for å få oversikt i alle retninger i tide – til tross for at bilen man kjører kan ha avansert sikkerhetsutstyr.

- Bilførerne har et stort ansvar og farten bør tilpasses sikten. Og ikke stol blindt på teknikken, avslutter Handeland.

Bruktbil: Se hva de mest fornøyde bileierne kjører

 

 

 

Laster inn forumet...