Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Klassisk direktørbil med V8 og mye utstyr som førstebil? Joda, det går an. Her har vi en som satset på en slik, og ikke har angret... Foto: Privat
Klassisk direktørbil med V8 og mye utstyr som førstebil? Joda, det går an. Her har vi en som satset på en slik, og ikke har angret... Foto: Privat

Sjekk direktørbilen til Glenn-Robin (18)

Noen velger en førstebil litt utenom det vanlige.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Siden tidenes formiddag har norske direktører hatt et nesten påfallende kjærlighetsforhold til én bilmodell. De bilkjøperne som mer enn noen andre kunne valgt hva som helst, og også hadde hatt best råd til å takle varierende annenhåndsverdi, har med jevne mellomrom hentet ut en ny S-klasse fra nærmeste Mercedes-forhandler.

Mange av dem har aldri byttet farge, en gang.

Les også: Benny knuser myten om at gammel E-klasse er best i verden...

Rett og slett en knallgod bil...

Er du besatt av Janteloven, kan du påstå at direktørene ikke er smarte nok til å prøve noe annet enn én biltype. Hvis konspirasjonsteorier er din greie, er det vel ingen grense for hva du kan finne på som forklaring på dette.

Men kanskje er det rett og slett også så enkelt som nok de fleste av oss tror; at direktør-Mercedesene alltid har vært vanvittig gode biler…

Andre steder i verden står også Mercedes sterkt i dette segmentet, men variasjonen er likevel litt større. Selv hjemme i Tyskland velger direktørene litt mer mangfoldig – og ikke bare BMW 7-serie og Audi A8, men også Lexus, Jaguar, Cadillac og Maserati.

Sonderklasse, eller S-klasse, har med tiden blitt et begrep som brukes på de store og eksklusive modellene fra Mercedes. De som befinner seg et hakk opp i forhold til familie- og taxifavorittene når det gjelder både størrelse, motorkraft og utstyrsnivå. Og når nordmenn med suksess har valgt slike biler helt tilbake til W108- og 109-serien på 1960-tallet, så er det ikke for at de har vært billige.

Les også: Dette utstyret fikk du tidligere kun i svindyre luksusbiler...

Ting som skinninteriør og helautomatisk klima skiller V8-bilen fra de aller fleste slike biler som ble solgt her i landet. Trerattet er montert av nåværende eier, men var også et populært tilbehør på 1980-tallet. Foto: Privat
Ting som skinninteriør og helautomatisk klima skiller V8-bilen fra de aller fleste slike biler som ble solgt her i landet. Trerattet er montert av nåværende eier, men var også et populært tilbehør på 1980-tallet. Foto: Privat

Ofret mye for å få kjøre S-klasse

Selvsagt ikke. I Norge er jo ingen slike biler billige. Men Mercedesene har nok ofte vært dyrere enn oppviglere fra i hvertfall England, Italia og Tyskland, uten at det likevel ser ut til å ha bremset salget nevneverdig.

Det må nødvendigvis henge sammen med en klokkertro på at S-klassene har vært mer slitesterke, mer behagelige og totalt sett gi mer direktørbil for pengene enn for eksempel en Jaguar.

Dermed har det blitt solgt mange basisversjoner av disse bilene i Norge – så lenge direktørene fikk kjøre S-klasse satt de gjerne på seter med ordinært stofftrekk og svettet uten klimaanlegg, mens de sveivet vinduene opp og ned selv. Den minste motoren på 2,8 liter solgte best - mange klarte seg også med forgasserversjonen 280 S så lenge den var å få kjøpt.

Les også: Skrothaugen de fant på låven er trolig verdt over en million kroner!

Slik var det også da bilen på disse bildene var ny. S-klasse-generasjonen med kodenavn 126 og prefiksene W, C og V for henholdsvis standard, coupé og forlenget karosseri, kom som 1980-modell, og var da en svært etterlengtet og veldig moderne bil i forhold til 116-modellene den erstattet.

Moderne og tidløs

Ikke alle syntes at brede plastlister nederst på karosseriet og plast-trekk på støtfangerne passet helt på en så eksklusiv bil, men det ble fort slik alle biler så ut, og dermed var det greit: S-klasse hadde igjen vært i forkant av utviklingen, og med bare én innvendig og én utvendig facelift underveis klarte man kunststykket å holde det svært tidløse designet «hot» som bare det gjennom hele 11 årsmodeller.

Felgdesignet er i tråd med det typiske BBS-mønsteret som var populært på 1980-tallet. Størrelsen, senkingen og hvite blinklysglass er dog mer moderne – og får nok noen til å reagere. Foto: Privat
Felgdesignet er i tråd med det typiske BBS-mønsteret som var populært på 1980-tallet. Størrelsen, senkingen og hvite blinklysglass er dog mer moderne – og får nok noen til å reagere. Foto: Privat

Byggekvaliteten var høy, og bilene føles fremdeles bunnsolide – hvis de har vært godt tatt vare på. Det hjelper selvsagt at dette var blant de siste bilene som var svært tradisjonelt bygd, uten noen overflod av elektronikk og andre ting som kan lage ulogisk trøbbel.

Les også: Halvgamle luksusbiler faller som steiner på bruktmarkedet – sjekk disse:

Her var det rust og slitasje som var fiendene. Det lød skremmende den gangen, men det er nok mange bileiere i dag som ønsker seg tilbake til den tiden etter å ha kranglet med avansert elektronikk og tretthetsbrudd i hypermoderne materialer.

Selv i dag ser en slik bil både eksklusiv og ganske tidløs ut – igjen; hvis den har vært tatt vare på. Kvalitetsfølelsen er på plass allerede fra en 280 S, og man har grunn til å føle seg svært heldig om man har mulighet til i tillegg å nyte en V8-motor og høyt utstyrsnivå.

Direktør-klassiker som førstebil

Eieren av denne bilen gjør nettopp det. 380-utgaven hadde den minste av to V8-alternativer før faceliften i 1985, en 3,8-litersmaskin med 218 hester som ga den tunge bilen svært så tilstrekkelige ressurser. Denne har også både skinninteriør og helautomatisk klimaanlegg, noe som virkelig var sjeldent i Norge da denne bilen var ny.

Glenn-Robin har også en litt mer "fornuftig" bil til dagligbruk – og ingen blir vel overrasket over at også det er en Mercedes. Foto: Privat
Glenn-Robin har også en litt mer "fornuftig" bil til dagligbruk – og ingen blir vel overrasket over at også det er en Mercedes. Foto: Privat

Slikt løfter bilen seg fra å være en hyggelig klassiker til å bli en virkelig luksuriøs nytelsesmaskin, og eieren har supplert med felger i svært så tidsriktig mønster som de fleste vil mene at passer ypperlig på den gamle klassikeren.

Langt mer moderne baklys vil nok skape mer diskusjon, men vi tipper at den flotte tilstanden gjør at bilen vekker reaksjoner uansett når han er ute og kjører med sin flotte førstebil.

Les også: Artikkelforfatterens egen 500 SE ble et bilkjøp som huskes i lang tid...

Eier: Glenn-Robin Hustad, (18).

Bosted: Sæbø, Møre og Romsdal.

Født i USA, men digger tysk V8

Litt om meg selv: Gutt på 18 år, født i USA men oppvokst på gård i Norge. Jobber for tiden som lærling i offshore og som dreng på fritiden. Liker alt som har med motor, fart, hestekrefter og lyd å gjøre.

Bilen: Mercedes-Benz 380 SE, 1984-modell.

Hvor lenge har du eid den? Litt over et år, kjøpte den som min første bil sommeren 2013.

Hva har du gjort med den? Jeg har byttet originalrattet til et av tre, montert senking, tonet ruter, byttet felger, montert musikkanlegg og helrøde baklykter. Har dessuten byttet ut en del slitedeler.

Les også: Gorbachevs skuddsikre 560 SEL dukket opp til salgs – i USA!

Liker best med bilen: Utseendet og den følelsen du får når du setter deg inn og får se stjerna laaaangt der fremme på enden av det digre panseret…

Eieren er født i USA, men oppvokst i Norge. Slikt påvirker selvsagt både flaggheising og annet. Men han foretrekker tysk fremfor amerikansk V8. Foto: Privat
Eieren er født i USA, men oppvokst i Norge. Slikt påvirker selvsagt både flaggheising og annet. Men han foretrekker tysk fremfor amerikansk V8. Foto: Privat

Har fått premie for felgene

Liker minst med bilen: Det er litt dyre deler til den, siden bilen har begynt å bli gammel og sjelden.

Beste opplevelse med bilen: Det var da jeg var på et biltreff der jeg vant pokal for fineste felger.

Framtidsplaner for bilen: Jeg skal fiffe den helt opp slik at den blir 110 prosent strøken. Det gjenstår å ta noen få rustbobler, skifte litt opphengsdeler og litt oppussing av interiøret, som for eksempel å reparere noen ødelagte trelister og trekke om baksetet.

Drømmebil: Mercedes-Benz 560 SEL, 1991-modell.

Annet: Kjører også en Mercedes-Benz E320 CDI 2000-modell (S210) som bruksbil.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Lyst på en selv? Selvsagt har du det. Her er Bennys tips:

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Glenn-Robin om? Bruk kommentarfeltet under!

Siste fra Broom forsiden

Populære klipp fra Broom:

Vis flere