Prisen unge betaler for en bilforsikring reflekterer risikoen for at en skade kan skje. Lav alder og ferskt førerkort er den viktigste årsaken til at prisen blir høy. (Terje Pedersen, ANB)
Prisen unge betaler for en bilforsikring reflekterer risikoen for at en skade kan skje. Lav alder og ferskt førerkort er den viktigste årsaken til at prisen blir høy. (Terje Pedersen, ANB)

Derfor bør unge droppe drømmebilen

Kan bli svindyrt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva lønner seg mest? Forsikre bilen på foreldrene eller på seg selv? For unge førstegangskjøpere av bil er dette et viktig spørsmål. For foreldre blir det ofte et spørsmål de er tvunget til å ta stilling til, sier skadeleder i DNB Skadeforsikring, Anne Stine Eger Mollestad.

– Det koster ofte flesk å forsikre bilen som ung, men vi anbefaler likevel at unge sparer opp bonus selv så tidlig som mulig. Vi tror det vil føre til at ungdommen kjøret mer ansvarsfullt. I tillegg får de spart opp bonus som vil komme godt med senere i livet, sier hun til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Tyr til foreldrene

Forsikringsselskapet har sett litt på trenden:

Nær 70 prosent av ungdom under 30 år vil tegne bilforsikringen på seg selv, mens omkring en fjerdedel vil la en av foreldrene eller andre personer tegne bilforsikringen for dem, viser en ny undersøkelse Respons Analyse har utført for DNB Skadeforsikring.

Litt flere jenter enn gutter ville la en av foreldrene tegne forsikringen. Blant guttene ville 21 prosent gjøre dette, mens blant jentene ville 26 prosent gjør det.

– For mange er det enkelt å ty til foreldre når bilen skal forsikres. Da vil forsikringen bli billigere, og dette øker nok også sjansen for å få mor og far til å betale noe av gildet hvis uhellet skulle være ute, sier Eger Mollestad.

Ulik startbonus

Anne Stine Eger Mollestad illustrerer problemstillingen med to eksempler:

1. Kjøpe bil i eget navn: Må kjøpe forsikring selv. Det er en kjent sak at yngre bileiere må betale mer enn eldre, i tillegg er startbonus som regel 20 prosent. Den første bilen man kjøper er ofte en litt eldre, forholdsvis rimelig bil. Derfor kan man av og til oppleve at prisen på bilforsikringen for et år er høyere enn verdien på bilen.

2. Registrere bilen på mor eller far, som da må kjøpe forsikring: Eldre bileiere får rimeligere forsikring, og man får vanligvis 50 prosent bonus hvis man har en bil med 70 prosent eller mer i bonus fra før.

– Ta ansvar selv

Ifølge Eger Mollestad, kan det oppstå et problem noen år senere:

– Jo, den gamle ungdomsbilen må byttes ut med en driftssikker, kollisjonssikker, familievennlig stasjonsvogn. Istedenfor delkasko og lav kjørelengde, må «ungdommen» nå ha kasko og høyere kjørelengde. Hvis man valgte å kjøpe bil i eget navn, kan man ha opparbeidet seg 70 prosent bonus ved forsiktig kjøring.

– Lot du mor eller far kjøpe bilen, starter du nå med 20 prosent. Da kan de tusenlappene du sparte for fem år siden være gode å ha, fordi det koster å forsikre dyrere biler.

– Derfor kan det for mange lønne seg å starte så tidlig som mulig med å ta ansvar for egen forsikring, forklarer Eger Mollestad.

Dropp drømmebilen?

Skadelederen ber ungdommer tenke seg om når de velger hvilken bil de kjøper.

– Hvilken forsikring unge bør velge, kommer helt an på bilen og hvor mye man er villig til å betale. Det betyr samtidig at mange unge må være forberedt på å gjøre et kompromiss, der de dropper drømmebilen full av hestekrefter til fordel for en mer fornuftig bil som er billigere å forsikre. Du bør velge bil og forsikring basert på hvor mye du forventer å få dekket, og gjøre deg opp en mening om hva du ønsker å betale i egenandel om uhellet er ute, anbefaler Eger Mollestad.

Les flere bil- og motorsaker i siste.nos motormagasin her

Les også: Tøff og sporty ungdomsbil til lavpris

 

Laster inn forumet...