Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Mercedes S-klasse som kom i 1979 ble en stor suksess for det tyske luksusbil-merket.

Den var moderne, med blant annet integrerte kunstfiberstøtfangere, dessuten hadde den i kjent Mercedes-stil også en del helt nye innovasjoner.

Det var for eksempel den aller første bilen som kunne leveres med ABS-bremser, den hadde automatiske beltestrammere, det var den første bilen med diesel-partikkelfilter, den var veldig tidlig ute med katalysator, den kunne leveres med fabrikkmontert alarmanlegg og et tredje bremselys i bakvinduet – bare for å nevne noe.

Mercedes S-klasse: Denne hadde bare direktørene råd til

Komfort, design og krefter

Allikevel var det nok først og fremst utseendet, komforten, kreftene og plassen mange falt for. Foruten statusen, så klart.

Men for de fleste ble det med drømmen. Dette var en bil som først og fremst var for folk med mye penger.

Den fantes i utgangspunktet i tre varianter. Kort og lang, som het henholdsvis SE og SEL hvor L-en i sistnevnte logisk nok står for lang.

I 1982 kom en lekker todørs-coupe – SEC. Bilen som på mange måter ble selve symbolet på vellykkethet i jappetiden på 80-tallet.

Bilen som ikke finnes - selges! 

Men noen stasjonsvogn av S-klassen kom aldri.

Det var derfor ikke til å legge skjul på at vi sperret øynene opp da vi forleden dag fant denne S-klassen i nettopp stasjonsvognutgave på  mobile.de, den tyske utgaven av finn.no

Dette er rett og slett bilen som egentlig ikke finnes. Nå er den til salgs.

For å se hele annonsen og alle bildene klikk her: 

Stor, praktisk, spesiell og veldig sjelden. Kanskje deneneste i verden. Faksimile fra mobile.de
Stor, praktisk, spesiell og veldig sjelden. Kanskje den eneste i verden. Faksimile fra mobile.de

God plass

Bilen bygger på den lange SEL utgaven og byr dermed på god plass i baksetet,  bagasjerommet ser ikke direkte lite ut det heller.

Dette er i tillegg en 560, som i korthet betyr største motor. Det vil si en 5,6-liters V8-bensin på 279 hestekrefter. Så fartsressursene burde være i boks de også.

På toppen av det hele har bilen det meste av det Mercedes kunne tilby av tilleggsutstyr i 1990. Altså ikke så rent lite. Skinninteriør, automatgir, klimaanlegg osv. osv. Vanlig på de fleste biler i dag - men ikke fullt så vanlig for 24 år siden.

Hyggelig kilometerstand er det også. Kun 102.000 kjørte er klokket inn på speedometeret på alle disse årene.

Blåsvart metallic utvendig og mørkt skinn er også riktig fargekombinasjon på denne bilen. På toppen av det hele loves det at bilen foruten å være svært spesiell - kanskje den eneste i verden (?)- også skal være i tipp-topp stand både teknisk og å se på.

Litt rar bak?

Originalen, Mercedes 560 SEL, selvfølgelig ikke likespesiell, men vel så pen.
Originalen, Mercedes 560 SEL, selvfølgelig ikke like spesiell, men vel så pen.

Apropos det å se på: Vi vet at smak og behag er forskjellig og egentlig ikke kan diskuteres, da det ikke finnes noen "fasit".

Men vi må vel innrømme at bakenden her som ser ut til å komme i E-klasse fra samme tid,  ikke helt matcher utseendet til S-klassen. Det hele blir for oss mer spesielt enn pent.

Her er raskeste vei tilbake til 80-tallet

Naboen får neppe maken ...

Det er helt sikkert vanskelig å prissette en slik bil, men utropsprisen er satt til 42.000 euro, noe som tilsvarer godt og vel 350 000 kroner. Pluss norske avgifter. 

Bilen har vært registrert i Tyskland hvor den også selges og det følger naturligvis med full TûF- godkjenning.

En ting er i alle fall helt sikkert: Naboen får neppe maken!

Mercedes SEC: Nå er den et veterankupp

Laster inn forumet...