Denne konseptbilen skal være utgangspunktet for mye av det vi kan forvente fra Volvo de neste årene - og det synes vi lover godt. Vi har allerede fått se igjen lyktene i nye XC90 - og en gang neste år får vi trolig også se de i det nye flaggskpiet S90.
Denne konseptbilen skal være utgangspunktet for mye av det vi kan forvente fra Volvo de neste årene - og det synes vi lover godt. Vi har allerede fått se igjen lyktene i nye XC90 - og en gang neste år får vi trolig også se de i det nye flaggskpiet S90.

Snart kommer den nye toppmodellen fra Volvo

Lanseres trolig allerede neste år.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo er i startgropa på en skikkelig modell-revitalisering. Den store og svært etterlengtede SUV-en XC90 er først ute – og så vil det skje slag i slag.

I løpet av noen ganske få år kommer faktisk XC90 til å bli familiens eldste medlem.

Nye XC90 lanseres like over nyttår, og kommer til Norge i mars. Meningen er at denne skal ta opp kampen med status-SUV-er fra BMW, Audi, Lexus og Mercedes. Og mottakelsen så langt tyder på at den kan klare det.

Men Volvo vil også gjerne inn på andre markeder i premiumsegmentet. En av bilene som skal sørge for det, får betengelsen S90. Den har vært planlagt en god stund allerede, men nå tyder det på at den nærmer seg med stormskritt, skriver det svenske nettstedet Teknikens Värld.

Les også: Broom-Benny var naturligvis på plass da XC90 ble avduket først gang

Nytt flaggskip

De spekulerer i at den nye modellen kan bli vist så tidlig som på bilutstillingen i Geneve i mars – og senest på Paris-utstillingen neste høst.

Den nye modellen skal bli arvtakeren til dagens S80. Flaggskipet i modellrekken.

Volvo har dessuten ikke tenkt at 90-modellen bare skal være en sedan, men tenker også en stasjonsvogn – som da blir hetende V90.

Les også: Slik skal Volvo se ut i framtiden

Også innvendig har Volvo planer om å gjøre vesentlige endringer. Infotainmentskjermen og girspaken minner mye om det vi har sett i nye XC90.
Også innvendig har Volvo planer om å gjøre vesentlige endringer. Infotainmentskjermen og girspaken minner mye om det vi har sett i nye XC90.

Hvordan den nye modellen blir seende ut er så langt en godt bevart hemmelighet. Men Volvo viste først med konseptbilen Concept C, og deretter med XC90, hvilken designretning merket ser for seg. Og det ser jo unektelig lovende ut. 

Det nye infotainmentsystemet som vi har fått se i XC90 vil nok danne grunnlag for hva vi får i de andre modellene også.

S90 blir en sedan, men vi håper og tror at Volvo har planer om en coupe som kan følge opp linjene i konseptbilen.
S90 blir en sedan, men vi håper og tror at Volvo har planer om en coupe som kan følge opp linjene i konseptbilen.

Kina et viktig marked

Det ligger også an til at både S90 og de andre nye modellene basert på den fleksible SPA-plattformen skal kunne bygges i Kina. Fabrikken i Daqin, med 700 ansatte og en kapasitet på 80.000 biler i året, står klar til dette.

Det kinesiske markedet hungrer dessuten etter lange biler, og Volvo kommer til å lage en forlenget versjon av S90 for å møte etterspørselen. 

Volvo sitt salgsmål er på hele 800.000 biler i året innen 2020. Og av disse skal 220.000 selges i Kina.

Les også: Brukt SUV-duellen: BMW X3 vs Volvo XC60

 

 

Laster inn forumet...