Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er noe helt spesielt med bilmerket Jaguar. Med én gang du sier navnet høyt, spres en godfølelse blant mange bilentusiaster. De har en unik historikk – og med nye, indiske eiere begynner også framtiden å se svært så spennende ut.

I 2003 kom Jaguar med en helt ny utgave av direktørbilen XJ. Vi nøler ikke med å klistre merkelappen klassens lekreste på det karosseriet, selv om det er rimelig konservativt.

Men det kostet mye penger. I 2008 måtte du ut med 1,3 millioner for bensinvarianten med knappe 300 hk i ekstra lang utgave. Så kom ekstrautstyret. At det endte på godt over halvannen million var ikke uvanlig.

Og den bilen vi har funnet til salgs på bruktmarkedet var nok enda dyrere. For her er det så mye utstyr at du kan bli småtullete av å sjekke lista.

Nå er imidlertid prisen godt under halvparten – kanskje er det endelig din tur å få tak i luksusdoningen?

Tungt og tradisjonelt: Forrige generasjon XJ er typisk britisk.
Tungt og tradisjonelt: Forrige generasjon XJ er typisk britisk.

Les også: Jaguar XJ: Sjekk hva du må betale for luksusdoningen nå

Utstyrsbonanza

650.000 kroner er prisforlangende. Det er ferdig registrert – og du får en ganske unik bruktbilgaranti også. Forhandleren gir nemlig en tre års driftsgaranti med på kjøpet, med service inkludert. Det er ikke verst for en snart syv år gammel bil. 

Det er naturligvis mye penger fortsatt – veldig mye, til og med. Men med tanke på at den bare har rullet 65.000 kilometer og virker omtrent som ny på bildene, så må det sies å være mye bil for pengene likevel.

Kanskje er det mest riktige å si mye luksus for pengene. Her har du for eksempel entertainmentpakke og eksklusive bord i baksetet, mykt skinn i hver krik og krok som ikke er dekket med treverk, elektriske gardiner i alle bauer og kanter, kjøling i forsetene, adaptiv cruise control, surround-anlegg, elektrisk justering av seter, ratt og pedaler (!), 4-soners klimaanlegg, varme i alle seter, og masse annet snadder.

Rett og slett en utstyrsbombe, i ordet rette forstand.

Se hele annonsen her

Sprek

Og hvis du blir lei av å bli kjørt rundt i baksetet – kan du jo ta rattet selv. Med CATS-understellet og en 4,2-liters V8-er på 298 hk under panseret, har du absolutt mulighet til å ha det moro også.

0-100 km/t tar bare 6,6 sekunder i det digre flaket av en bil. Og det butter ikke før du når 250 km/t.

Og tro det eller ei, forbruket er ikke helt latterlig høyt heller. Den kan, om du hiver ut all unødvendig ballast, bruker høyrefoten fjærlett og gjerne får hjelp av litt medvind, klare deg med bare 0,84 l/mil på langkjøring...

Les vår bruktbilguide på Jaguar XJ her

Tradisjonelt

Noe negativt? Tja, det kommer nok an på øyet som ser. Men noen vil nok synes at dette ser i overkant tradisjonelt ut. Interiøret er også noe akterutseilt med tanke på oppsettet. 

Det finnes imidlertid de som synes dette er det eneste riktige i en Jaguar av denne sorten.

XJ, og da særlig i lang utgave, er for øvrig ikke spesielt godt egnet til trange bygater og parkeringshus – og er nok ikke verdens beste vinterbil.

Om snusfornuften skulle råde, bør du naturligvis heller gå for den svakere og mer forbruksvennlige dieselen på 2,7 liter. Men snusfornuft i dette segmentet? Det er det bare å glemme! Her er det følelser som gjelder. 

Vi skylder for øvrig å nevne at nå er de rimeligste utgavene av dagens generasjon av XJ - som virkelig har tatt et langt steg bort fra forgjengeren –  er tilgjengelig for en enda lavere pris.

Da vi sjekket finn.no var startpris for en 2010-modell nede i 585.000 kroner 

Dette er et skikkelig flak av en bil. LWB står for Long Wheel Base - og betyr lang versjon. Dermed er det ekstra god plass til baksetepassasjerene.
Dette er et skikkelig flak av en bil. LWB står for Long Wheel Base - og betyr lang versjon. Dermed er det ekstra god plass til baksetepassasjerene.

Les også: Så mye må du betale for en brukbar bruktbil

Laster inn forumet...