Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW har mange modeller på samvittigheten - og hvis du liker litt høyreist bil med 4x4 - som ikke tar alt for stor plass i garasjen, på smale byveier og parkeringshus - så er crossoveren X1 en godt alternativ.

Dette er den minste i X-familien - og den billigste. På bruktmarkedet får du nå pene eksemplarer for helt ned mot 200.000 kroner.

Ønsker du kilometerstand under 100.000, blir prisen gjerne litt høyere. Men vi har funnet en 2010-modell med den sterke 143 hks dieselmotoren - og bra med utstyr - til overkommelige 254.000 kroner. ferdig registrert.

Les også: Topp 10: SUV-ene med minst feil og problemer 

- Klassens mest velkjørende

X1 går rett inn i segmentet som øker mest, om en ser bort ifra elbiler. Crossovere har mange av de nødvendig egenskapene som appellerer til nordmenn.

På vinterstid er det særlig lett å la seg friste av bil med litt ekstra bakkeklaring og 4x4 - uten at den trenger å være stor, bruke masse drivstoff eller koste skjorta.

Så pent kan interiøret i en X1 se ut. Men med automatgir, sportsseter og stor navigasjon, blir prisen en del høyere enn på bilen vi har funnet.
Så pent kan interiøret i en X1 se ut. Men med automatgir, sportsseter og stor navigasjon, blir prisen en del høyere enn på bilen vi har funnet.

X1 byr på mye av det du forventer av en BMW - i litt mindre skala. Men at dette er en velkjørende liten crossover er det ingen tvil. Faktisk var vi ikke i tvil da vi testet denne bilen som ny: Dette var den mest velkjørende mini-SUV-en du kunne få tak i, var konklusjonen

Her kan du lese hele testen

Riktig farge og bra med utstyr 

Bilen vi har funnet har gått 89.000 kilometer - og det er slett ikke urovekkende langt. Dette er også en bil som ble kjøpt ny i Norge - som betyr at det er en kald klima-versjon. Det er nyttig på en slik vinterbil.

Den har også fem års reklamasjonsrett - fra mars 2010 - noe importmodellene ikke har. 

Med hvit lakk og sort skinninteriør er det nok mange som vil like fargekombinajsonen også. Legg til panoramatakluke, blue tooth og hifi-pakke som gir fin lyd i stereoanlegget, så har du en ganske attraktiv totalpakke.

Hvit bil med sort skinn - og panoramatakluke - er en kombinasjon som bør fenge bredt. Foto: finn.no
Hvit bil med sort skinn - og panoramatakluke - er en kombinasjon som bør fenge bredt. Foto: finn.no

Dieselmotoren på 143 hk er nok til å gi en hyggelig kombinasjon av helt ok ytelser og lavt forbruk. 

Klikk her for å se hele annonsen

Bra bagasjerom

Selv om dette er den minste av X-modellene, er den likevel ikke så liten som du kanskje tror. Bagasjerommet er på 420 liter, og det er overraskende god plass også i baksetet. Det skyldes at akselavstanden faktisk er den samme som i storebror X3.

Men fullverdig familiebil for fire er det ikke likevel. Mye handler derfor om hva den skal brukes til. 

For øvrig får du med denne bilen en NAF-test - som kan komme godt med. For selv om dette er en lavpris-BMW, koster det fort en del å levere den inn på verksted. 

Les Brooms bruktbilguide på BMW X1 her

Ett alternativ

Det finnes naurligvis konkurrenter der ute - men siden Audi Q3 kom først i 2011 har de ikke rukket å bli like billige på bruktmarkedet enda. Mercedes har bare nylig kommet med sin konkurrent i segmentet - GLA.

Bakseteplassen er slett ikke verst - og bagasjerommet tar 420 liter.
Bakseteplassen er slett ikke verst - og bagasjerommet tar 420 liter.

Skal du ha premium-crossover med 4x4 og en prislapp under 250.000 kroner - er dermed X1 eneste alternativ. Men den er til gjengjeld et veldig godt alternativ ...

Les også: Så billig kan du få tøff versting-SUV

Laster inn forumet...