Advarer mot hurtig-reparasjon av bilen 

Ny trend for å fikse lakkskader.

Spot repair har blitt mer og mer vanlig de siste årene, og er billigere enn tradisjonell lakkreparasjon. Men en av de som har jobbet med lakkering i lang tid, mener at den nye teknikken ikke er god nok.
Spot repair har blitt mer og mer vanlig de siste årene, og er billigere enn tradisjonell lakkreparasjon. Men en av de som har jobbet med lakkering i lang tid, mener at den nye teknikken ikke er god nok.

En av de virkelige veteranene i bilbransjen advarer nå mot en ny hurtigtrend for reparasjon av småskader på bilen.
Spot repair er blitt populært og markedsføres som en billig og rask måte å reparere småskader på bilen. Borgar Kilttilsen som driver et større lakkeringsverksted i Skien er svært kritisk til den nye metoden. Det skriver ta.no.

- Jeg vil ikke kalle det for lureri, men det er rett og slett en nødreparasjon, mener Kittilsen.

50 år

Han hevder at metoden innebærer at lakkbelegget blir alt for tynt og at lakken blir svakere på skadestedet. Dermed blir den mye mer utsatt for slitasje.

- For å si det som det er så har jeg holdt på "spot repair" i 50 år, sier Kittilsen. Det er bare det at her snakker vi norsk og hos oss kaller vi det for flekklakkering, humrer han.

Ikke dyrere

Ikke er det noe dyrere heller, sier Kittilsen og er selv ikke i tvil om hva han ville valgt.

- Med en flekklakkering får du en varig reparasjon, fortsetter han og viser en bil som er inne til lakkering. Bilen har tydelige skader på dørterskelen med forholdsvis dype riper.

- Dette er et område som er utsatt for slitasje. Her legger vi skikkelig grunning, lakkerer og legger klarlakk. Da blir prisen 1200 kroner.

- Prisen er omtrent det samme som spot repair, men da får du også en skikkelig reparasjon, avslutter Kittilsen.

Du kan lese mer om bil og trafikk på ta.no - her:

Les også: Dette kan ødelegge lakken din