Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Hvem har ikke en eller annen gang drømt om å prøve bilen sin på bane? Eller kanskje enda mer; å ha en egen race-tilpasset bil spesielt for å bruke på bane?

Før i tiden var det mer komplisert enn i dag, og først og fremst mye mer kostbart – selv om det også i dag krever en ganske høy grad av oppofrelse for å kunne realisere drømmen om en egen «racerbil».

Les også: Pressen fikk teste nye Porsche 911 Turbo og Turbo s – på bane!

Menigmann hjertelig velkommen

Flere baner har de siste tiårene gitt større muligheter for at helt vanlige bilister også kan få sjansen til å prøve bilen sin på bane i Norge. Og det hjalp veldig på folks muligheter til å ha et motorisert leketøy stående i garasjen da det for en del år siden ble gjort forandringer i avgiftene, slik at importavgiftene ikke lenger måtte betales ved import, men senere ved en eventuell registrering.

Banene rundt om i landet er avhengige av interesse fra publikum for å holde det gående økonomisk, og dermed har det blitt en overkommelig terskel for å kunne få prøve seg – i hvertfall med litt forsiktighet – på egen hånd. Flere bilklubber har også profesjonelle bane-arrangementer der man virkelig kan gi gass under kontrollerte former.

Les også: Broom var med da Honda-klubben slo seg løs på Vålerbanen

Sist men ikke minst er det også blitt langt flere klasser og racing-relaterte aktiviteter som foregår på disse banene. Dermed bygges det friskt i mange garasjer, for deltagelse i alt fra populære racing-serier til rene oppvisninger.

Det er gjort omfattende forandringer både i fronten og under hele bilen. Foto: Privat
Det er gjort omfattende forandringer både i fronten og under hele bilen. Foto: Privat

Bilsport-bygda Spydeberg

Bilen på disse bildene er et typisk eksempel på mangfoldet som finnes, og hvor populært det er blitt å bygge biler som passer ypperlig for å utfolde seg på en asfaltbane. Og som vi skal se er den gromme BMW stasjonsvognen også en bil som gir eieren en utfordring på et annet plan enn bare når det gjelder kjøringen.

Vi snakker nemlig om en dieselbil, med en motorstørrelse som gjør den ganske sjelden på norske veier. Men denne er altså ikke tiltenkt en karriere på veien. I stedet har Hans Anton – som kanskje ikke helt tilfeldig kommer fra motorsport-bygda Spydeberg – bestemt seg for å bygge en kapabel banebil med diesel som drivstoff.

Les også: Odds MR2 får bank av sønnenes BMWer på banetreff

Ikke det vanligste valget, selv om dieselbiler i dag forekommer i racing fra tid til annen. Men en utfordring likefullt, som han har tatt seriøst. Det vises av at han i dag er i ferd med å få ytelsene i den egen-foredlede motoren til å overgå det BMW selv har fått til, og da forstår vi at denne bilen vil bli både enda finere og enda morsommere å følge med på i tiden fremover.

Eier: Hans Anton Mørk, (39).

Bosted: Spydeberg.

Selve motoren er i utgangspunktet en uforandret 330-motor, men den har fått mange nye deler for å yte optimalt. Til neste sesong skal Hans Anton bremse den, og er spent på resultatet. Foto: Privat
Selve motoren er i utgangspunktet en uforandret 330-motor, men den har fått mange nye deler for å yte optimalt. Til neste sesong skal Hans Anton bremse den, og er spent på resultatet. Foto: Privat

Bygget på original motor

Bilen: BMW 330D Touring (E46) 204hk, 1995-modell.

Hvor lenge har du eid den? Jeg kjøpte den i november 2012 fra Tyskland. Planen har hele tiden vært å lage en meget spesiell diesel banebil. Ønsket var å konkurrere i time attack, men mest bare kjøre og ha det moro. Pluss selvsagt å vise hva som er mulig med diesel commonrail.

Hva har du gjort med den? Motoren i seg selv er original. Den har dyser fra 535 d, med 272hk. Den har også høytrykkspumpe og luftmengdemåler fra samme motor. Videre custom grenrør med Garret GTX3076R, intercooler fra Mushimoto.

Les også: Råskinnet Chevrolet Camaro 1LE skal klare over 1G i svingene

Swirlflaps og EGR er fjernet, og den lader ca 3 BAR. Motoren er ikke bremset, men bilen kjører i fra 400 hk dieselbiler som har lettere vekt.

Originale bremser. BC Racing ER, 3-veis justerbare coilovers. Sporbredden på bilen er økt med 60 mm, 30 mm på hver side – dette på grunn av karbon-breddekittet fra BTCC (frontskjermer og frontfanger).

Spesielt hjemmekoselig er det vel ikke i den eksklusive BMWen lenger, men så er den heller ikke bygget for koseturer på kino med kjæresten. Foto: Privat
Spesielt hjemmekoselig er det vel ikke i den eksklusive BMWen lenger, men så er den heller ikke bygget for koseturer på kino med kjæresten. Foto: Privat

Grepet kan bli bedre

Glassfiber panser, bakluke og takluke. Lexan ruter (alle ruter utenom frontrute). Quife diff, nytt dieselsystem, tank, catch-tank og matepumper. Ekstern dieselkjøler. Original girkasse.

Liker best: Bilen har bra veigrep, men ikke optimalt. Dessuten har den bra vektfordeling og bra moment i motoren.

Liker minst: Bilen er lettet mye, men er fortsatt for tung.

Les også: Norske Stian koser seg med sin AMG Black Series på bane i USA

Planer for neste sesong: Skal optimalisere motoren, programmere bort flere feilkoder og gjøre bilen mer strøken både innvendig og utvendig. Skal også forsterke opp buret enda mer, og lette bilen mer. Planen er å bremse motoren før neste sesong.

All motortuning er gjort i samarbeid med TRF Performance, Rena. Andre sponsorer er Dekk4, Champion Oil og Nils A. Mørk Maskin AS.

Annet: BMW Motorsport har aldri hentet ut mer enn ca 350 hk av en slik motor.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Se video: Gumpert Apollo jaktet rekorder på Nürburgring

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Hans Anton om? Bruk kommentarfeltet under!