Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selv mange ihuga BMW-entusiaster ble stående og klø seg i hodet, da den splitter nye 5-serien (med internkode E60/61) ble lansert tilbake i 2003. Forgjengeren (med internkode E39) som kom i 1996 var nemlig langt mindre kontroversiell. Selv de som ikke likte BMW, måtte tilstå at den utgående modellen var en lekker og stilig bil - både inni og utenpå.

Men så kom altså denne vidgjetne designeren til BMW på banen - Chris Bangle. Han hadde alt laget et skikkelig rabalder med direktørbilen 7-serie. Nå fryktet skeptikerne at han skulle sørge for en flukt av 5-serie-kjøpere også.

Det skulle imidlertid vise seg at den gryende skepsisen var fullstendig ubegrunnet. Herr Bangle visste nok hva han gjorde. I dag kan BMW se tilbake på forrige generasjon 5-serie som en av de aller mest suksessfulle modellene i merkets historie.

Designet  til  BMW 5-serie - med internkoden E60/61 - har tålt tidens tann godt, selv om den i starten var sterkt omdiskutert.
Designet  til  BMW 5-serie - med internkoden E60/61 - har tålt tidens tann godt, selv om den i starten var sterkt omdiskutert.

Les mye mer om brukt BMW her

Småpenger

Det har seg nemlig slik at designet til Bangle vokste seg penere med tiden. Det som i starten var et klart brudd med forgjengeren og helt nytt ansikt, ble etterhvert akseptert og godt likt. Ikke minst ble det barskt når en fikk på en M-pakke.

iDrive-systemet er også lettere å bruke enn i 7-serien - og kjøreegenskapene var klasseledende.

Nye var dettebiler som fort lettet deg for alt fra en halv million til 2 millioner kroner - avhengig av motor og utstyr.

Men i dag kan du faktisk finne en 5-serie stasjonsvogn, med dieselmotor på 177 hk (525d), skinninteriør, klimaanlegg, blue tooth, navigasjon, automatgir og langt ifra avskrekkende kilometerstand - for 146.438 kroner ferdig registrert.

De aller billigste modellene, sedaner med høy kilometerstand og lite utstyr, kan du få ned i underkant av 100.000 kroner.

Uten M-pakke har ikke designet like bred appell.
Uten M-pakke har ikke designet like bred appell.

Klikk her for å se annonsen med stasjonsvogn til under 150.000 kroner

Noen såre punkter 

E60/61-modellene er bra biler med tanke på driftssikkerhet og feil. Den har imidlertid noen såre punkter som er verdt å sjekke opp i: Panoramatakluka har en lei tendens til å lage krøll, og er dyr å fikse. Kompressoren til nivåreguleringen kan også gå føyken.

Noe software-problemer har det også vært - og sjekk at dieselpartikkelfilteret er byttet i tide.

For øvrig er det bare å se opp for de vanlige tingene, som rust, bremser og slitasje.

Men i utgangspunktet skal det altså ikke være alt for mange grunner til bekymring her.

Les vår test av forrige generasjon BMW 5-serie her

Her er interiøret på faceliften som kom i 2007. Merk knappene til høyre for lysbryteren - her ser du om bilen har night vision og head up-display. Etterhvert kom det også nytt iDrive-system, med hurtigmenyknapper rundt navigasjonshjulet.
Her er interiøret på faceliften som kom i 2007. Merk knappene til høyre for lysbryteren - her ser du om bilen har night vision og head up-display. Etterhvert kom det også nytt iDrive-system, med hurtigmenyknapper rundt navigasjonshjulet.

Utstyr

Når det gjelder utstyr, er det som tidligere nevnt veldig pent med M-sport-styling. Det gir bilen et helt annet utseende - og er kanskje det tøffeste stylingkitet BMW har tryllet fram.

De bilene som har dette orginalt har også gjerne sportsinteriør og -understell. Det er også noe du bør se etter på en potensiell bruktbil - fordi det er viktig for bilens videre verdi.

Automatgir er "må ha" på denne bilen - og hvis du har råd, så går for en bil med mye eksklusivt utstyr (head up, adaptive cruise, surroundanlegg, soft close, night vision, osv.) og som har hatt få, entusiastiske eiere.

Her vil vi faktisk si at en godt holdt bil med mange kilometer på telleren, er bedre enn en som har vært familiens "bruksbil" og ikke er passet på og dullet med slik den fortjener.

Mer interessert i forgjengeren? Les bruktbilguiden på den her

Bagasjerommet er ikke på nivå med Mercedes E-klasse fra tilsvarende tidsepoke - men plassen er lett å utnytte og 500 liter bør være nok for de fleste.
Bagasjerommet er ikke på nivå med Mercedes E-klasse fra tilsvarende tidsepoke - men plassen er lett å utnytte og 500 liter bør være nok for de fleste.

Går for xDrive

Bilen fikk egentlig to facelifter. Den første i 2007. Så en ny i 2009/10. Den siste omfatter også det nye iDrive-systemet med hurtigmeny-knapper rundt menyhjulet. 

Hvis budsjettet strekker til - er det flere fordeler med den siste faceliften. Ikke bare fordi en da har fått på plass mer moderne utstyr og motorer, men fordi bilen da også har fått ristet av seg et par barnesykdommer underveis.

Ingen av E60-modellene er trege. Selv 520i, med ypperlig rekkesekser på 177 hk, gjør en imponerende god jobb.

Råeste på dieselsiden er 535d - som virkelig river skinnet av pølsa. Men disse er gjerne litt hardt kjørt - sjekk historikk, og vær forsiktig med biler som er tunet.

På bensinsiden er det M5 som er top of the line. Med 507 hk og 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Disse er faktisk nå tilgjengelig for like UNDER 500.000 kroner.

Vår anbefaling er imidlertid en av modellene med xDrive. Og hvis du har råd - er 530xdrive med 235 hk - et skikkelig råskinn, som både egner seg for litt moro når du kjører alene, og som er ypperlig familie- og vinterbil når det er behov for det. Disse starter på rundt 300.000 kroner med fornuftig kilometerstand.

Stasjonsvogn er absolutt å foretrekke - men akkurat hos BMW er det litt flere enn ellers som kjøper sedan.
Stasjonsvogn er absolutt å foretrekke - men akkurat hos BMW er det litt flere enn ellers som kjøper sedan.

Les også: Kjøpeguide BMW X5: Nå er SUV-drømmen realistisk

 

 

 

 

 

 

Laster inn forumet...